Vaginaal bevallen na keizersnee?Wie heeft ervaring?

Hallo Allemaal,

Ik ben 3 mnd zwanger & alles verloopt goed.
Ivm keizersnee van mijn vorige zwangerschap...
Moet ik dit keer ook bevallen in het ziekenhuis...
Mag wel de controle's door de verloskundige laten doen.

Maar nu lees & hoor ik her en der dat het best een risico is om vaginaal te bevallen na een keizersnee,ivm scheuren van het litteken.

Bij mij heeft het herstel na de keizersnee best lang geduurd,ruim een jaar.
Vooral erge rugpijn na drie keer mis prikken van de verdovingsnaald.

Het liefste zou ik vaginaal bevallen,omdat ik op zie tegen het langdurige herstel...

Wie heeft er ervaring met vaginaal bevallen na een keizersnee?En zijn er ook mensen die bij voorbaat voor een tweede keizersnee kiezen?

Hoop zo dat jullie me kunnen helpen!!!

Alvast bedankt,

Groetjes Mirelle

Hoi Mirelle,

bij mijn eerste ben ik bevallen met een spoedkeizersnede (bijna 8 jaar geleden). Iets meer dan 6 maanden erna was ikw eer zwanger. Bij mij is destijds eene cho gemaakt om te kijken of het tweede kindje niet weer een "groot" hoofd zou hebben. Gelukkig was dat niet zo en kon ik dus vaginaal bevallen. Bij mij is nooit bij voorbaat door de gyanecoloog gesproken over een tweede keizersnede, alleen had ik zelf aangegevn dat ik wel wilde dat ze eerder zouden ingrijpen als het wederom te lang ging duren. Gelukkig was dat niet nodig.

Ik weet niet wat bij jou de reden was dat je een keizersnede kreeg, maar zelf ben ik erg blij geweest met de vaginale bevalling, omdat ik sneller thuis was, en sneller opknapte.

Nooit is er bij mij gesproken over extra risico's, ik ben bij de tweede zelfs weer ingeleid, terwijl tegenwoordig gezegd wordt dat dat ook risioc's met zich mee brengt.

Ik denk dat je tzt met de gynaecoloog moet overleggen en als hij/zij het ziet zitten een vaginale bevalling, zou ik daar gewoon voor gaan. Geeft hij het advies om weer met een keizersnede te bevallen, dan zou ikme dara bijneerleggen.

Ik kan nu elk moment bevallen van mijn derde kindje en ik hoop dat het inderdaad weer gewoon vaginaal gebeurd.

Miep

Hay Miep,

Heel erg bedankt voor je reactie!

Bij ons was het een beetje verwarrend.
Volgens de verloskundige lag het kindje mooi ingedaald,en had een zacht koppie.
Ik had 4 cm en er kwamen geen weeen op gang...
Zelf hebben we aangegeven om toch voor de zekerheid naar het ziekenhuis te gaan(na flink aandringen)...
En nog steeds blij dat we dat hadden gedaan.

Op de echo in het ziekenhuis bleek dat hij in een stuit lag (waarop ze zeiden...dat wist u toch  al....(?),en best groot was & bijna geen vruchtwater had. Hij moest geboren worden...
En inderdaad...een uur daarna hadden we een wolk van een zoon!
'Foutje'van de verloskundige...

Maar alles is goed gegaan.
In veel boeken,boekjes & internet lees je dat het litteken een zwakke plek blijft in de baarmoeder.En er een kans bestaat  het litteken  scheurt.
Dat is ook mede de reden dat je in het ziekenhuis moet bevallen...

Ik ga het zeer zeker overleggen.
En ben helemaal blij dat je gereageerd heb,en dat je dus wel vaginaal bevallen zonder complicaties.

Hoop dat het bij mij ook een vaginale bevalling kan worden.

Alvast heel erg bedankt & wanneer ben je uit gerekend?

Groetjes Mirelle

Hoi Mireille,

de kans dat je litteken scheurt is minimaal. De kans is er, maar is echt niet zo groot.
Als jouw kindje goed ligt, en niet overdreven groot is (en jij geen klein bekken) dan zal het zeker kunnen.

Ik ben vandaag uitgerekend (echt geen grap), het is een grappenmaker. Was aan het indalen, en weer teruggefoept, week later volledigf ingedaald, weer een week later, lag on skleine rammetje weer helemaal los, en nu vermoed ik dat ons kindje weer wat vaster ligt.

Het wordt hopelijk voor mij de eerste keer dat ik spontaan ga bevallen. Behalve erg overtijd raken is er verder geen reden te bedenken om in te laten leidden.
Ik moet zeggen dat ik dat ook wel erg spannend vind.

Succes met je gesprek met de gynaecoloog, en succes met de zwnagerschap en de bevalling.

Miep

Hai Mirella,

Ik ben 5 weken geleden bevallen voor een 2e keer en helaas is dit weer uitgelopen op een ks, maar deze keer onder volledige narcose.
Bij de eerste kwam ik niet verder dan 8cm ontsluiting, ivm uitputting, 24 uur weeen, groot kind, meer dan 42 weken is er toen besloten om over te gaan op een ks met ruggeprik. Het herstel heeft ook erg lang geduurd en tijdens de 2e zwangerschap veel last gehad van een trekkend litteken.
Er is een 2e keer besloten voor een vaginale bevalling, maar wel om in te leiden via een infuus, zodra ik hier voor klaar was. (Gel mag niet ivm weeenstorm wat de kans op een scheurend litteken vergroot) Nu had ik binnen 4 uur volledige onsluiting, maar de kleine lag nog ergens in het 2e geboortekanaal. Dus via vacuumpomp, maar helaas kreeg ik insult aanvallen en hebben ze alsnog een ks gedaan onder volledige narcose.
Moet zeggen dat ik nu een stuk sneller ben opgeknapt! Mocht ik ooit nog eens zwanger worden, dan wordt het meteen een geplande ks.

Heel veel succes met de zwangerschap en bevalling.

Mniek31 maart forum mamma van Tess

Hoi mniek31,

Bedankt voor je verhaal...
En van die gel wist ik niet...
Dus dat het litteken een zwakke plek blijft is dus wel degelijk waar.
Je hoort zoveel verschillende meningen,dat ik zelf nog erg twijfel...
Ik ga het ook eerst goed overleggen.

Vind het fijn om te weten wie welke keus maakt na een keizersnede,dat kan me misschien gerust stellen & helpen om een goede keus te maken...

Maar heel erg bedankt voor het reageren.

Groetjes Mirelle

Terug
Bovenaan