Vaginaal of natuurlijke keizersnede

<p>2 jaar geleden ja mijn zoon met een keizersnede ter wereld gekomen. Na een hele dag weeën kwam ik niet verder dan 4cm ontsluiting omdat hij als sterrenkijker lag. <br />Ik ben nu ruim 37 weken zwanger van de tweede en mag nu kiezen. Vaginaal bevallen of een geplande, natuurlijke keizersnede. Wederom wordt verwacht dat het kindje groot is (met 37 weken geschat op bijna 8 pond). Hierdoor hadden we in eerste instantie besloten om de keizersnede in te plannen met 39 weken. Komt het daarvoor vanzelf dan ga ik dat proberen. <br />Nu is afgelopen week alleen gebleken dat inleiden van 39 weken toch ook een optie is. En nu twijfel ik dus weer...moet ik het toch niet eerst zelf proberen (slagingskans wordt geschat op 43%). <br />Keizersnede is mij vorige keer erg goed bevallen en ben snel herstelt. Maar het lijkt me ook heel ‘mooi’ om een vaginale bevalling mee te maken, omdat een vrouwenlijf dat kan, maar ben wel bang voor complicaties ivm de afmetingen van mijn kindje. <br />Ik ben benieuwd wat jullie visie hierop is!</p>

Ik heb 1x een vaginale bevalling gehad en 1x geplande keizersnede ivm stuitligging.
Ik vond het beiden een mooie ervaring, maar als ik mag kiezen doe ik 10000x liever de vaginale bevalling! Dat ging allemaal volgens het boekje (waar ik natuurlijk ook geluk mee had) En na 12 uur was mn dochter er. Ze was groot, 4365 gram bij precies 40 weken. Maar ik ben thuis bevallen zónder scheur/knip. Dus het gewicht zegt echt niks over de bevalling!! Ook grote baby's kunnen prima zonder kleerscheuren geboren worden ;) Na 2 dagen liep ik weer vrolijk rond en kon ik  alles weer. Heerlijk.
Mijn geplande keizersnede vond ik echt heel bijzonder om een keer mee te maken en t is natuurlijk heerlijk dat je geen weeën hebt. Maar het herstel vond ik echt zwaar met nog een dreumes (toen 21 maanden) in huis. Ik mocht haar 6 weken niet tillen, 6 weken amper fietsen en auto rijden en ik kon dus amper de deur uit en was erg afhankelijk van iedereen. Ik heb lang nog pijn gehad aan  de wond en ik vond het vooral met mn dreumes héél zwaar! Met alleen een baby kun je nog lekker thuis blijven, mn dreumes wilde toch 1-2x per dag even de deur uit maar ik kon niks. Mn man was 2 weken thuis, daarna moest ik het weer zelf doen en dat is me echt wel tegen gevallen terwijl ik echt heel nuchter en een doorpakker  ben. 
Als ik jou was, zou ik gewoon de vaginale bevalling proberen. Nadeel is natuurlijk dat als het weer mis gaat, je toch aan 2 kanten 'bevalt.' Maar als het goed gaat, is het prachtig. Het is zo'n andere ervaring dan een keizersnede! Zo bijzonder om zo'n baby uit je lijf te persen. Al vond ik de keizersnede er niet voor onder doen hoor, ook dat was echt mooi en écht wel een bevalling! 
Succes met je keuze!

Hi, 
Ik zou het toch zelf willen proberen, je kunt altijd nog kiezen voor een keizersnee, en wie weet lukt het wel natuurlijk, ik vond dat wel heel mooi om mee te maken. Het belangrijkste is natuurlijk jouw eigen gevoel, dat bepaalt denk ik ook met hoeveel vertrouwen en kracht je de bevalling ingaat.
Ik kan je wel caulopyllum aanraden. Bij mijn eerste bleef de ontsluiting ook hangen en weeën zetten niet goed door dus uiteindelijk aan de pomp met weeënopwekkers en toen duurde het nog vrij lang. Bij de tweede wilde ik dit voorkomen en toen dit gekregen van de vk onder het mom 'baadt het niet dan schaadt het niet'. Weeën waren veel sterker en alles ging veel sneller deze keer. Kindje was onverwachts toch ineens best groot en woog bijna een kilo meer dan zijn zus maar was er veel sneller uit. Volgens mijn vk is het ook lang niet altijd zo dat het lastig bevallen is van grotere kindjes, misschien een hart onder de riem. 

Ik heb geen ervaring met keizersnede, maar ik wil je wel mijn ervaring meegeven van vaginaal bevallen. Ik ben 2x vaginaal bevallen en beide kinderen waren groot (4000 gram en 4800 gram). Bij beide een voorspoedige bevalling gehad zonder complicaties. Natuurlijk heb ik ook geluk gehad hiermee, maar het kan dus wel prima! 
Succes met je keuze!

Ik ben wel benieuwd wat je vanuit de professionals wordt aangeraden. Als de baby groot is, denken ze dan bv dat hij/zij wel door je bekken past?
Ik heb een keizersnee gehad bij baby 1 na ook een hele dag in de weeën en 10 cm en persen. Hij was voor mijn lijf te groot. Door een complicatie mag ik niet meer natuurlijk bevallen. Dus bij baby 2 komt er sowieso weer een keizersnee. Ik snap wel dat gevoel van vaginale bevalling willen ervaren, maar ik zou wel meenemen wat je wordt aangeraden door mensen uit het vak.

Mijn broertje en ik waren allebei grote baby's, ruim 8 pond. Mijn moeder zegt altijd grappend dat ze gemaakt is om te bevallen, geen kleerscheuren aan overgehouden (heb ik met haar besproken toen ik zelf zwanger was) en verder zoals ze zelf zegt geen last gehad van de grootte (snelle bevallingen 'uit het boekje').
Ik heb zelf ervaring met een keizersnede ivm stuitligging. Zelf gekozen omdat ik me niet fijn voelde bij het idee van een stuitbevalling en het gevoel had de hele bevalling niet te kunnen ontspannen omdat ik het tot aan het hoofd spannend zou blijven vinden of het wel zou passen. Ik kijk terug op een fijne ervaring van de keizersnede.
Bij een eventuele volgende zou mijn voorkeur weer zijn de keizersnede, het gevoel van graag een bevalling willen ervaren herken ik niet en kijk positief terug op de keizersnede en ook het herstel ging bij mij heel snel. Maar ik zou als ik jou was je gevoel volgen. Als jij denkt dat je het sowieso vaginaal wil proberen en de artsen hebben er niets op tegen (je mag tenslotte niet voor niets kiezen), waarom niet? Er zijn zeker genoeg vrouwen die net als jij na een keizersnede de natuurlijke bevalling willen ervaren en bij wie het goed gaat. Een groot kind hoeft niet te betekenen dat het niet vaginaal kán.

Bedankt voor jullie reacties! Gister hebben we de knoop doorgehakt. Ik ga het eerst zelf proberen. Ik sta onder goede controle dus mocht het niet lukken kunnen we snel overgaan naar plan B. 
Slagingskans bij inleiding is maar 43% maar goed, als je 43% kan hebt op het winnen van de jackpot, dan koop je toch echt wel een lot!
Hopelijk komt de bevalling daarvoor zeg op gang, dan is de slagingskans groter. We gaan het zien!

Terug
Bovenaan