Vaginale bevalling na keizersnede

A

Anoniem

Guest
Hi allemaal!

Ik ben nieuw op dit zwanger-zijn-forum. Ik ben Ingrid, moeder van Twan (bijna 11 maanden), ik ben 36 jaar oud en heb net ontdekt, dat ik zwanger ben. Fantastisch!

Mijn eerste kindje Twan heb ik na een gecompliceerde zwangerschap (pre-eclampsie) gekregen met een keizersnede bij een zwangerschapsduur van 40 weken, omdat de ingeleide bevalling niet wilde vlotten. Twan bleek een enorm groot hoofd te hebben (dat heeft 'ie van mij) en wilde niet indalen tijdens de ontsluitingsweeen. De ontsluiting bleef dan ook urenlang hangen op 7cm. Daarnaast was Twan ook nog eens behoorlijk aan de grote kant (9 pond). Na de keizersnede bleek, dat de placenta ook lekker groot was en dat de navelstreng eruit zag, alsof hij nog wekenlang mee kon gaan.

Natuurlijk loop ik teveel op de zaken vooruit, maar ik zie erg tegen de (vaginale) bevalling op (nu al!). Als het net zo gaat als vorige keer (ingeleide bevalling, groot kind met groot hoofd), dan ben ik erg bang voor de zwakke plek in mijn baarmoeder (het litteken zou kunnen scheuren, zeker van ingeleide bevallingen is dat een bekend risico; met grote kans op sterfte van zowel moeder en kind).

Ik heb een afspraak gemaakt met de gynaecoloog om dit te bespreken en wil eigenlijk vooraf vastleggen, dat ik weer een keizersnede krijg. Ik wil het hooguit vaginaal proberen, als de weeen vanzelf op gang komen, maar ik zie dit eigenlijk ook niet erg zitten.

Wie heeft ervaring met dit probleem en waren je zorgen bespreekbaar met de gynaecoloog?

Alvast bedankt voor jullie reacties......

Hoi,

Vorig jaar ben ik ingeleid en tijdens de persweeen bleek onze dochter er niet uit te willen komen. Ik heb toen ook met spoed een keizersnede gehad.
Ook ik had angst voor nog zo'n bevalling en heb dit aangekaart bij de gyn.
Mijn gyn staat ervoor open , uiteindelijk is de vrouw de baas zegt hij.
Ik krijg dus idd een keizersnede , maar dit maal dus iets waar ik me rustig op kan voorbereiden.

Mocht je dus een gyn treffen die hier niet open voor staat , kun je altijd nog gaan "shoppen" en op zoek gaan naar een gyn die je steunt en er wel voor wil gaan.

Het lezen van dit stuk www.kindjeopkomst.nl/ html/zwanger/keizersnee_002.htm  heeft mijn besluit bevestigd dat ik een keizersnede wil.(heb er een spatie tussen moeten zetten omdat ie het anders niet wil plaatsen).

Groet Xanthe

Als je op de link krijgt pakt hij de link niet.
Als je %20 uit de link weg haalt en de pagina vernieuwd pakt hij de pagina wel.
(dit word er pas ingezet als je al op de link hebt geklikt.
Anders moet je even op google zoeken op keizersnede en inleiden. De 3e link is van kindjeopkomst en die moet je dan hebben.

Pfff het forum werk weer eens niet, dan nog een keer.

Ook bij mij was de eerste bevalling een ramp. Na 9 dagen! van inleiden werd ons kindje uiteindelijk met een spoedkeizersnede geboren. Ik lag nog 10 dagen in het ziekenhuis vanwege complicaties.   Ons kindje had ook een groot hoofd en ze lag iets verkeerd waardoor ze met het breedste deel kwam, en dat lukte dus niet.

Na ruim 6 maanden was ik weer zwanger. En net als jou die angst. Met 34 weken is er een echo gemaakt om te kijken hoe groot ons kindje was. Kleiner dan de eerste en al helemaal met een kleiner hoofd. Ze was een kilo lichter. We besloten het toch eerst gewoon te proberen.

Tegen de uitegerekende datum bedacht één of andere pipo dat ons kindje niet meer groeide (achteraf was dat onzin), en er moest dus weer ingeleid worden. Paniek dus. Met de gynaecoloog werd afgesproken dat we dat één dag zouden proberen en daarna zou een keizersnede volgen.

Ons meisje werd vaginaal geboren en ik mocht heel vlot al weer naar huis, wat een verschil. Ik knapte ook veel sneller op.

Misschien is het een idee om tegen de 34 weken ook een echo te laten maken en dan pas te beslissen wat je doet. Het is zeker het proberen waard.

heel veel sterkte
Miep
(bijna 35 weken zwanger van de derde)

Hallo Ingrid,
Ik deel jouw angst voor de vaginale bevalling. Ik heb bij mijn eerste een spoedkeizersnede gehad en heb toch wel de angst dat mijn lidteken zal scheuren.
Omdat je een keizersnede hebt gehad loopt je sowieso verplicht bij een gynacoloog en moet je ook in het ziekenhuis bevallen. Wat al een beetje geruststelling kan geven want ze hebben daar alles om direct in te grijpen.
Ik heb mijn gynacoloog gevraagt hoe groot de kans is op een scheuring van mijn lidteken. Hij vertelde mij dat dat echt verhalen zijn die een eigen leven leiden. Hij werkt al ruim 30 jaar als gynacoloog en had het in die tijd 2 keer mee gemaakt en daarvan was het allebei als gevolg van medicijn gebruik. Dat het bij een normaal gezonde vrouw gebeurd is dus nihil.
Ik ben iets gerust gestelt, maar ik moet het ook allemaal nog zien..............
Succes!
Groetjes Lillian
(17 weken en 2 dagen zwanger)

Hoi,

Nou hier hetzelfde verhaal, ook na een paar dagen inleiden een spoedkeizersnede en Jonathan bleek ook een groot hoofd te hebben, helemaal flink trouwens.
Toen ik opnieuw zwanger werd brak mij ook het zweet uit, maar de gyn was heel meewerkend en beloofde een geplande keizersnede mocht het er weer op gaan lijken.
Nu heb ik al sinds een paar maanden een afspraak staan voor de geplande ks omdat door de echo al bleek dat ik opnieuw een mannetje met een flink hoofd krijg, nu gaf de gyn zelf ook de voorkeur aan een ks, maar ik had het ook op eigen verzoek wel gekregen naar aanleiding van de bevalling van Jonathan.
Gewoon bespreken!!

Greetz Brenda

mv Jonathan 04-01-2005 en 35w4d zwanger van nog een zoon!

mijn ontsluiting bleef ook hangen op 5 cm. met gevolg een spoedkeizersnee. ik ben nu 32 weken zwanger en met 35 weken krijg ik een echo om te kijken hoe groot het is en of het ingedaald is en nog een paar dingen. daarna word besloten wat we doen een keizersnee of een natuurlijke bevalling.

Terug
Bovenaan