Ik ben 1x vaginaal bevallen en 1x geplande keizersnede ivm stuitligging gehad.
Mijn vaginale bevalling was gewoon thuis, een prima bevalling! Het was m'n 1e bevalling en ik vond het toch wel heel heftig, maar achteraf zie ik hoe super goed het gegaan is. Gewoon thuis zonder knip/uitscheuren, zonder hechtingen. Geen complicaties, niks. En mn dochter woog 4575 gram en dat was echt bizar groot natuurlijk voor een vloeiende thuisbevalling!
Mijn 2e kindje lag in stuit en dat werd dus een keizersnede. Daar had ik al snel vrede mee, want ach.. soms heb je dingen niet in de hand en ik vond het bijzonder om dit ook eens mee te maken. Ik vond de keizersnede prachtig, een fantastische ervaring, juist omdat het gepland was. Dus geen weeën, geen stress, t was gewoon kei-gezellig op de OK. Maar tijdens de keizersnede was ik heeeeel misselijk, helemaal van de wereld en ik heb amper gemerkt dat m'n dochter geboren werd. Ze legden haar op m'n borst maar het enige wat ik kon stamelen was: haal haar weg, ik kan haar niet hebben!
Dat was dus het allereerste wat ik tegen haar zei...
Daarna ga je naar de uitslaapkamer en je bent zo ruim een uur verder voordat je je kindje weer ziet. Mijn man heeft haar aangekleed, huid-op-huid contact gehad en gaar 1e flesje gegeven in die tijd. Dat had ik dus allemaal gemist.
Achteraf vond ik dat echt heel rot. Mijn eerste woorden tegen haar waren: haal haar weg! En vervolgens mistte ik die eerste belangrijke momenten.
Ook vond ik het herstel mega zwaar. Na mn 1e bevalling deed ik na 2 dagen alles weer. Na de keizersnede heb ik echt een volle week in bed moeten liggen, ik kon pas na 6 dagen ietwat rechtop staan en kon niet verder lopen dan de wc. Ik werd psychisch echt een beetje gek die week. Ook in de weken erna had ik nog veel pijn. Ik stond er na 1.5 week weer alleen voor met 2 kinderen (de oudste was toen nog maar 21 maanden) en ik kon serieus nog niet naar het einde van de straat lopen zonder pijn, of ik kwam gewoon niet meer terug want het lukte me écht niet.
Het herstel is voor iedereen anders, maar ik vond het mega zwaar. Het duurde hier écht 5 tot 6 weken voor ik weer iets kon. Ik heb daar toen mentaal echt wel een klap van gehad. Voelde me heel alleen en opgesloten in huis met de kinderen.
Nu ben ik zwanger van de 3e en ik wil dolgraag weer vaginaal bevallen. Maar dat is voor mij 'makkelijk' praten want mijn 1e vaginale bevalling was niet zwaar dus ik doe dat graag nogmaals over, hopelijk gaat het deze keer weer zo soepel.
In jouw geval weet ik niet wat ik zou kiezen, want ik kan niet meepraten over zo'n heftige vaginale bevalling. Maar ik wil wel even de nadelen en zware kant van een keizersnede benadrukken, want het is écht écht écht geen pretje achteraf. Zeker niet als je al een ouder kindje thuis hebt rondlopen. Veel sterkte en succes met je keuze!