Vaginale reiniging

Hey dames,

Alvast allemaal hartelijk gefeliciteerd en hopen op een plakbaby. En natuurlijk een mooie zwangerschap.

Mijn vraag aan jullie is hoe jullie je "doos" wassen. Hihi, een rare vraag misschien, maar ik vraag me gewoon af of de manier waarop ik het doe nu schadelijk is voor me baby.

Ik ga namelijk op mijn hurken en stop mijn vinger erin, zeg maar tot ik mijn baarmoedermond. Doen jullie dit ook en zo niet, denken jullie dat het schadelijk is?

Helemaal naar binnen is helemaal niet nodig. Er zitten allerlei bacteriën in je vagina die daar vanuit nature zitten om het allemaal zelf schoon te houden. Hoe meer je wast, zeker van binnen, hoe meer je de kans op een schimmelinfectie o.i.d. vergroot. En die kans is bij een zwangerschap al een stuk groter.

Dus ik zou je aanraden om dit zeker niet meer te doen! Het enige wat je wel af en toe met lauwwarm water mag wassen is eventueel tussen je schaamlippen, omdat daar het vuil zich op zou kunnen stapelen dat je vagina zelf geweerd heeft. Ook daar weer geen zeep gebruiken. Voor de rest heeft je vagina eigenlijk geen reiniging van buitenaf nodig.

Hey JamieJW,

Bedankt voor je reactie. Weet wel dat me vagina zichzelf reinigt en het is ook niet zo dat het anders gaat stinken of wat dan ook als ik niet naar binnen ga tijdens het baden.

Maar ik heb smetvrees en heb dus in me hoofd zitten dat ik het zo MOET wassen. Ik probeer het echt vaak niet te doen maar dat lukt niet altijd. Dus vandaar dat ik me afvroeg of ik de enige ben en of het schadelijk is.

Hee, snap ik! Het is ook goed dat je het vraagt. Ik hoop alleen dat je het snapt dat het niet nodig is en dat je het nu meer kunt laten, zeker nu je weet dat het zelfs een schimmelinfectie kan veroorzaken als je het te veel wast. ;) Anders is het 'daarbinnen' te veel ontregeld, als je het gaat wassen en de goede bacteriën dus weg haalt. :) Succes!

Terug
Bovenaan