Vakantie in zuid Frankrijk met been volledig in het gips.

<p>Goeiemorgen, </p><p>Afgelopen zondag heeft onze zoon van bijna vijf zijn been gebroken op de glijbaan en zit nu volledig in het gips voor in ieder geval  twee weken. Na twee weken wordt het waarschijnlijk een onderbeen gips maar zeker een gipswissel. De afgelopen dagen slaapt hij slecht en is angstig om verplaatst te worden ( wat meer dan begrijpelijk is )</p><p>mijn ex wil hem meenemen naar Zuid Frankrijk een rit van 1200 kilometer Om daar twee weken op vakantie te gaan. De gipswissel wil ze dan daar laten plaatsvinden. Ik vind dit heel lastig en nijg ernaar haar geen toestemming te geven ik vind het een onnodige verplaatsing waarna hij toch niet volledig kan genieten van zwemmen, spelen en alles wat een kleuter een kleuter maakt. Tevens vind ik een gipswissel in een taal die je niet spreekt een onnodige belasting. We bevinden ons in de “luxe” positie dat ik toch in Nederland ben en met alle liefde onze zoon nog twee weken bij me heb en allerlei dingen rond om huis kan doen. Mijn ex zou dan gewoon op vakantie kunnen gaan wanneer dit heel belangrijk voor haar is. ( ze wil dit niet loslaten )<br /><br /></p><p>mijn vraag bestaat uit het volgende:</p><p>1) wat zouden jullie doen mee op vakantie of thuis blijven?</p><p>2) zou je je kind meegeven ( toestemming geven ) in deze situatie?</p><p>3) hebben jullie tips om de reis aangenaam te maken wanneer hij toch mee gaat?</p><p>4) hebben jullie tips voor leuke aktiviteiten in Nederland?</p><p>is een behoorlijk verhaal geworden maar vind het zelf een zeer lastig dilemma dus heb graag zoveel mogelijk input!</p><p>hoor graag van jullie,</p><p>Daan</p>
 
Poeh heel lastig! Want 1200 km in een auto met zo'n been is al echt niet fijn, hitte is met gips best vervelend en als je alleen naar het zwembad kunt kijken is ook niet erg leuk. Dus om eerlijk te zijn vraag ik me af wat de vakantie voor jullie zoon aan meerwaarde heeft. 
Anderzijds begrijp ik wanneer je ex zich op de vakantie heeft verheugd (en je zoon misschien ook wel) en deze waarschijnlijk al is betaald, ze het idee wat ze heeft niet zomaar wil loslaten. Als je hier eerder al toestemming voor gegeven hebt kan dit trouwens wettelijk gezien nog lastig worden.
Wat ik zelf zou doen is in gesprek gaan met zijn behandelend arts, liefst samen met je vrouw maar kan me voorstellen dat het gezien alle omstandigheden telefonisch is dus even kijken of dat samen lukt. Leg het aan de arts voor of dit op medisch gebied verstandig is. Misschien kunnen ze een paar dagen later gaan en de gipswissel een paar dagen eerder plannen? 

Verder zijn kinderen vaak erg flexibel en kan het dat je zoon morgen al meer is gewend aan het gipsbeen dan vandaag. Hebben jullie hem al gevraagd (samen en objectief!) wat hij wil? 
 
Ik geef je helemaal gelijk! Kind heeft niets aan zo'n vakantie. Mijn broer zit in Zuid - Frankrijk nu en het is 36 graden daar. Verder dan het zwembad komen ze momenteel niet en laat dat nou net niet kunnen met een been in het gips. Verder lijkt me zo'n lange rit in de auto ook niet fijn en ook wat betreft de gipswissel heb je volkomen gelijk. Ik neem aan dat er eerst nog een foto gemaakt gaat worden voor de wissel plaats gaat vinden? Ik zou het niet fijn vinden als dat in het buitenland gebeurt.
Dus:
1: lekker thuis laten blijven;
2: ik zou geen toestemming geven;
3: dan gaat je ex maar in Nederland op vakantie. 1200 km rijden en een vakantie zonder zwemmen is prut;
4: kind in een rolstoel zetten en lekker naar de dierentuin. Je kunt misschien picknicken. Spelletjes doen samen, knutselen, filmavond samen
Ik wil even zeggen dat je klinkt als een super papa! ??
 
Hoi
Geen toestemming geven vind ik best heftig. Zou eerder kijken hoe je er samen uit kunt komen? 
Mijn ervaring met gebroken benen en lang stil zitten/warm weer.... Deze gaan vocht vast houden. Dit betekent dat de voet in het gips dikker zal gaan worden en je hierdoor druk krijgt. Dit lijkt mij niet wenselijk (en is pijnlijk). Dus bespreek dit zeker even met een behandelend arts.
Daarbij is het verwijderen van gips bij jonge kinderen voor het kind best spannend. Ze zagen het door en een kind snapt natuurlijk niet dat de zaag echt alleen het gips kan raken en de zaag stopt zodra hij op de huid zou komen. Een Gipsverbandmeester die Nederlands spreekt kan dit goed begeleiden. Dat lijkt mij bij zijn leeftijd wel essentieel omdat je niet wilt dat dit een trauma wordt. 
Vervolgens krijgen ze vaak loopgips. Daarmee ben je eigenlijk net zo mobiel als anders. Kon er gezwommen worden, gelopen etc binnen de pijngrens. 
Buiten dit zou ik sowieso de behandelend arts om advies vragen. 
Heeft je ex geen annuleringsverzekering. Want hierdoor mag je zeker annuleren en kan ze een vakantie dichter bij huis boeken of voor een later moment. Maar idd, welke meerwaarde heeft dit voor je zoon. Hij zou hier centraal moeten staan. 
 
Pff je ex heeft wel ideeen zeg.. Ik persoonlijk zou de vakantie ook afzeggen en op zoek gaan naar een alternatief. 
Hoe had ze überhaupt gedacht jullie zoon te transporteren? Zit hij alleen op de achterbank met zijn been omhoog? Kan mij niet voorstellen dat hij 1200km prettig zit, zo half gedraaid op de achterbank.
Om je vragen te beantwoorden;
1) thuis blijven
2) nee
3) zorg voor genoeg kussen in de auto zodat hij comfortabel kan zitten, en check met de dokter wat er gedaan kan worden tegen de jeuk als je zoon straks in de hitte zit met zijn gipsbeen. Ik heb zelf ooit in hoogzomer mijn arm in het gips gehad, ik was super aan het zweten onder het gips, huid van de handpalm helemaal kapot, jeuk onder het gips, etc, dus nee ik zou niemand aanraken om met gips warme temperaturen op te zoeken
4) inderdaad dierentuin, gezellige filmavond thuis maken, evt vliegeren op het strand, bezoekjes aan Nemo of andere leuke kinder-musea. 
Ik vind het al super lief dat je aanbiedt dat je zoontje gewoon bij jou kan blijven zodat je ex toch op vakantie kan gaan. Bespreek het met je ex en maak haar ook duidelijk dat het belang van je kind voorop staat, niet haar wens. Succes!
 
Oeff wat vervelend zeg!
Ik zou in deze situatie nooit zoveel kilometer willen rijden. En dan in die hitte met dat warme gipsbeen en in een andere taal in een vreemd ziekenhuis het gips vervangen?? Wat doe je jezelf en het kind dan aan zou ik zeggen?
De band goed houden met je moeder is heel erg belangrijk. Ik zou je zorgen op den rustige en vriendelijke manier verwoorden. Eventueel in dialoog met de arts. Je hebt gelukkig een goede oplossing namelijk dat je zelf jullie zoon kan opvangen.
In Nederland zijn een hoop leuke dingen te doen hoor! Naar een dierentuin in een rolstoel, pretparken , dagje bos/park. 
 
Terug
Bovenaan