<p>Haai lieve meiden,</p><p>Ik ga volgende week veertien dagen naar Andalusie, Zuid Spanje. Ben dan 25 weken zwanger.</p><p>Ik dacht alles heel goed gecheckt te hebben, maar kwam er gisteren achter dat daar ook de tijgermug actief is. Inmiddels schijnt deze ook in Italie te zijn etc. Tijgermug kan knokkelkoort veroorzaken en is overdag actief.</p><p>GGD geeft aan dat er nog geen Zika is gesignaleerd in Zuid Spanje, de tijgermug in Spanje is vooral verantwoordelijk voor knokkelkoorts. Goed insmeren overdag, klamboe en lange kleding aan 's avonds is het advies.</p><p>Ik wil er relaxed mee omgaan, maar stiekem geeft het mij toch stress. Ook omdat wij een tijd op deze zwangerschap hebben moeten wachten.</p><p>De verloskundige en de GGD geven aan dat ik gewoon moet gaan, met voorzorgsmaatregelen, omdat deze mug inmiddels in meerdere landen in Europa is te vinden.</p><p>Zijn er vrouwen die dit jaar of afgelopen jaar zwanger naar Zuid Spanje zijn geweest? Hoe hebben jullie dit ervaren en waren er veel muggen?</p><p>Groetjes,<br />Suus</p>