Vallen en opstaan worden ze groot, maar toch.....

Hallo allemaal,

Mijn zoontje van 10 maanden gaat dus nu staan. Hij trekt zich werkelijk aan alles op wat maar voorhanden is en dat gaat natuurlijk niet altijd goed. Zodra hij op de grond zit, zit ik erbij en vang hem steeds op, maar soms.....10 keer gaat het goed en die eene keer valt hij wel. Hoe doen jullie dat? zetten jullie je kindje ook vaak in de box, maar dan valt 'ie achterover. Hoe lang duurt het voordat 'ie een beetje stevig kan staan? Alhoewel dit natuurlijk bij elk kindje weer verschillend is. Zijn er nog meer moeders die zich soms een beetje schuldig voelen als kindlief gevallen is?

Groetjes,
Mariska
 
Hoi Mariska,

Ik begrijp je gevoel helemaal, maar een keertje vallen is echt niet erg hoor. Onze meid is inmiddels de 10 maanden ook al voorbij en gaat ook overal aan staan. Verder klimt ze ook overal op waar ze op kan. Ik hou mijn hart soms vast hoor als ik haar bezig zie. Maar ik laat haar lekker haar gang gaan. Niet dat dat niet moeilijk is als je ziet wat voor dingen ze uithaalt, maar ze moet ook leren dat sommige dingen gewoon nog niet gaan.
Ze begon met 7.5 maand te kruipen. Wij hebben een afstapje (ongeveer zo groot als een traptrede) van de keuken naar de kamer. Daar kon ze al vrij snel opklimmen. Maar goed je moet er natuurlijk ook vanaf. Dit heeft ze een hele tijd geprobeerd, met blauwe plekken als resultaat. Het probleem was dat zo gauw ik in de buurt kwam, mevrouw er gewoon niet vanaf kroop. Zodra ik dan weer weg ging dan waagde ze weer een poging. En ja dat ging met vallen en opstaan.
Ik heb me vaak schuldig gevoeld als ze weer een bult op haar hoofd had. Maarja het is inderdaad met vallen en opstaan.
Op dit moment gaat ze ook losstaan en dan valt ze ook weer geregeld.

Ik blijf in ieder geval niet constant achter haar staan of bij haar zitten. Als ze valt en ik ben niet in de buurt  tja dan valt ze.
 Klinkt misschien erg hard, maar je kunt ze toch niet voor alles beschermen.

Succes ermee.
Groetjes Anninas

 
Hallo,

mijn zoontje is nu net een jaar. Hij loopt sinds twee weken al flinke stukken en hij valt ook geregeld, het is inderdaad leren met vallen.
Hij heeft op het moment een blauw oogje omdat hij ook al door het bad wil lopen, we zeggen 10 keer dat hij moet zitten, maar dat wil meneer natuurlijk niet meer sins hij kan lopen.

Ik vind dat je hem gewoon de vrijheid moet geven om te leren staan/lopen als hij of zij valt kun je alleen maar troosten. Ik ga echt niet de hele dag achter hem aan lopen, dat lijkt me voor hem ook niet fijn.

En ik sta er echt van te kijken wat ze al voor fratsen uithalen, ook al is hij pas een jaar. Vorige week zette hij zijn stoeltje bij de salontafel en klom er gewoon op, daar stond ik natuurlijk wel bij.

Groetjes Melanie
 
Wij hebben nog geluk dat onze meneer van bijna 14 maand eerst zekerheid wil hebben alvorens nieuwe dingen uit te oefenen.
Bijvoorbeeld hij ging met 10 maand echt staan maar is nooit achterover gekiept.
Hij ging al eens eerder in bad staan toen papa erbij inzat maar op het droge deed hij dit pas toen hij ook weer door de hurkjes terugkon haha! Maar dit wil niet zeggen dat hij nu geen halsbrekende toeren uithaalt hoor!
Hij loopt nog net niet los en tjsa dat gaat ook niet altijd vlekkeloos en bultvrij helaas...
Wat  ik wel altijd in huis heb (om me een iets minder slechte moeder te voelen) is de Arnikind vallen en stoten gel van VSM. Als je die direct op de bult of blauwe plek smeert, verkoeld het wat en gaat de zwelling en het blauw worden  een beetje tegen. Superspul!!!
Veel meer kun je niet doen ben ik bang. Ik ben namelijk ook van mening dat je ze wel de vrijheid moet geven om zichzelf te ontwikkelen en op eigen benen te staan (letterlijk)
Als je je kindje went dat jij hem altijd opvangt, hoe groot is dan de verwarring als jij een keertje niet in de buurt bent???
Ik moet eerlijk bekennen dat als mijn zoontje valt ik niet altijd direct reageer(hangt er natuurlijk wel van hoe hij valt!)....Vaak is het verdriet of de val  ineens niet meer zo erg als mama het niet gezien heeft en accepteren ze dat het erbij hoort dat je af en toe valt.
En een EHBO boekje is misschien ook goed voor je gemoedsrust??

Succes met je kleine klauteraar!!

Groetjes Saskia
 
Terug
Bovenaan