Van 1 naar 2

Hoi,

Zoals velen weten ben ik in augustus uitgerekend van ons tweede kindje. Nu komt het al aardig dichtbij en vraag ik me af hoe ik Isabelle voor kan bereiden op haar broertje/zusje. Hoe hebben de moeder van 2 kids dat gedaan? Hoe reageerden jullie kleintjes op de baby? Plannen jullie speciaal tijd in voor jullie eerste kind? Kortom, evaringen en tips zijn welkom!

Groetjes Babybelle

Hoi Hoi,

Kyano was natuurlijk veel kleiner roen nummer 2 onderweg was maar wij hadden toen zijn zusjes kamertje klaar was een pop in haar bedje gelegd.
Iedere avond voordat hij ging slapen liepen we langs haar kamertje om de pop in bed te stoppen en welterusten te zeggen...
We vertelde kyano dan ook dat daar binnenkort de baby komt te liggen die in mijn buik zat..
Hij legde dan zijn handje op mijn buik en gaf er dan een kusje op..
Dat deed hij allemaal uit zich zelf..
'Ochtends als hij dan weer wakker was ging hij naar haar kamertje om de pop te zien en haar kusjes te geven..
Dat hebben we zo volgehouden en toen de baby er eindelijk was en ik thuis was met haar hebben we hetzelfde gedaan als toen met de pop...
Hij vond het de eerste 2 dagen wel vreemd maar sindsdien is er geen probleem geweest...

Ik kan verder niet echt een advies geven.. Je moet zelf kijken wat je het prettigst vind... Jij kent je kind beter dan iemand anders...

Maar betrek je kind wel overal bij..
Ook als je naar de vk of ziekenhuis gaat voor controle...
Kyano namen we ook altijd mee en dat vond hij geweldig...
Ook al was hij klein hij begreep het volgens mij wel allemaal...

Succes met de laatste loodjes en veel plezier alvast

Liefs Jolanda

Patrick was pas 19 mnd. toen Ilona geboren werd. hoe hebben we hem voorbereid.....Tja, hij was nog zo klein..... Toen mijn buik flink gegroeid was hebben we steeds tegen hem gezegd dat daar een babytje in zat die bij ons kwam wonen. En we hebben hem betrokken bij zijn nieuwe kamer en als ik op de babykamer bezig was was hij er ook bij en kletsten we wat (lees brabbelen, patrick was niet zo snel met praten) over de baby.

Ik denk dat het in isabelle haar geval ook gewoon belangrijk is dat je haar overal bij betrekt....

succes!

x miranda

Haai,

Mette was 1,5 jaar toen Jens kwam en we hebben daar dus bewust wel wat aan gedaan. Ik heb veel met haar gepraat over mijn buik en steeds als ik in het kamertje van Jens was ging ze even mee en vertelde ik dat straks haar broertje hier kwam wonen en slapen. Ze snappen namelijk meer dan je denkt!
Toen Jens er eenmaal was was dit wel ff een soort van cultuurschok voor haar hoor. Een kraamverzorgster en visite over de vloer. Veel gedoe om zo'n raar klein kind wat daar dan ligt en wat nog niet eens met de blokken kan spelen...
Wij kregen de tip om als Mette Jens voor het eerst zag een cadeau klaar te hebben staan op dat moment. Nou dat was een zeer goede tip! Toen ik thuis kwam uit het ziekenhuis kwam zij naar boven met mijn ouders en ik zat met Jens op bed. Ik heb Jens bewust even weggelegd en haar beetgepakt want een ander kind in mama's armen is not done(volgens de ervaringsdeskundigen toendertijd). We vertelden haar dat ze een broertje had gekregen en dat hij een cadeau voor haar had meegebracht. Nouuu die Jens had meteen vrienden gemaakt hoor! We hadden een poppenbed en een pop voor haar. Ze begon toen in de ik doe mama na fase te komen dus als ik Jens in bed deed/doe moet pop ook in bed. Pop gaat in bad, pop krijgt de fles, pop krijgt een schone luier enz. Maargoed Mette was Jonger dan Isabelle dus zal ze al wel een pop ed hebben. Maargoed een grote doos duplo doet het ook goed (jammer dat ze het poppenhuis al heeft hihihi) want het gaat erom dat die nieuwe baby het cadeau voor haar heeft meegenomen en zij even in de belangstelling staat.
Verder heeft mijn man direct na de bevalling 2 weken vrij gehad zodat Mette niet verzorgd hoefde te worden door een voor haar vreemde kraamverzorgster. Als mama niet voor je kan zorgen is dat al niet leuk maar als er vervolgens een vreemde vrouw denkt jou even eten te geven enz is het allemaal een stuk minder leuk. Uiteindelijk trok ze wel naar de kraamverzorgster toe maar op haar moment en toen ze haar al een paar dagen kende. Kortom papa thuis in die eerste hectische weken is een aanrader. Mijn man ging ook vaak iets leuks met haar doen om haar even extra in het zonnetje te zetten. Even naar de kinderboerderij, naar de winkel enz.
Nou het is een heel verhaal maar zo hebben wij het (op aanraden van anderen) dus gedaan en het is erg goed bevallen. Mette is niet jaloers op Jens omdat we er erg op letten dat zij net zoveel en soms iets meer aandacht krijgt.
lfs ing

Zo dames! Ik ben blij jullie tips te lezen. Een paar tips ga ik zeker toepassen:
- Isabelle op schoot en dan samen naar de baby kijken.
- Een cadeau geven was ik al van plan, maar het is wel een erg goed idee om het door de baby te laten geven! Een pop heeft ze al, maar nog geen echte grote babyborn dus ik denk dat die het gaat worden!
- Mijn man neemt ook meteen vrij na de bevalling om diezelfde reden!
- Meenemen naar de babykamer en zoveel mogelijk bij betrekken.

OOOOOOOO, ik begin het toch spannend te vinden...sorry hoor maar zit echt met mijn gedachte helemaal bij ons nieuw gezinnetje...!

Bedankt voor de reacties!
Groetjes Babybelle

Niks Sorry gek mens! Tuurlijk zit je met je hoofd bij je nieuwe gezinnetje! Dat hoort ook zo!!! Lekker genieten hoor van de voorpret! Ben wel benieuwd of je nog zo hyper bent als je een weekje nachtvoedingen hebt gehad hihihi.
x ing

Terug
Bovenaan