Van 2 naar 1 dut

<p>Ik heb al oude topic met dit onderwerp opgezocht maar merk dan toch andere situaties en dat maakt het wat lastig. Daarom toch een nieuw topic.</p><p>Mijn zoon is 13,5 maand. Hij is nooit een goede slaper geweest, vooral overdag niet. Hij slaapt nu 2x. Sochtends maken we hem na 30 minuten wakker. Dit doen we omdat hij anders smiddags niet meer slaapt. Als we hem laten slapen, en hij wordt zelf na 50 minuten wakker, weigert hij de rest van de dag en is hij wakker van 10.20 tot bedtijd. Al gaan we autorijden, draagzak etc. Dus wakker maken na max 30 min moet. Na 3 uur gaat hij weer naar bed. Dan slaapt hij wisselend. Meestal wordt hij na 30 a 40 minuten weer wakker. Op zeldzame goede dagen slaapt hij een uur tot 1,5. Maar dit is op 1 hand te tellen in zn hele leventje hoor. Hij wordt huilend wakker en de middagen zijn overleven. Hij gaat elke avond om 18.00 u naar bed omdat hij zo slecht slaapt overdag en slaapt dan tot 06.00 u de volgende ochtend. </p><p>Dus hij slaapt 1 x 30 en 1 x 40 minuten. We hebben de hoop dat hij beter slaapt als we hem maar 1 keer laten slapen. Maar we hebben ook de angst dat als we hem dus pas om 12.00 u naar bed brengen, hij maar een half uur slaapt en we dan zitten tot bedtijd. Hij is echt ongelukkig door zo weinig slaap. Hij huilt de hele middag. </p><p>Heeft er iemand tips hoe we vanuit het ritme dat we hebben over te gaan naar 1 keer slapen. Of bemoedigende woorden. Vanmorgen was het 04.30 nieuwe tijd en we brengen hem straks naar bed voor 30 minuten. Het is gewoon zielig, maar we moeten wel.</p>
 
Wat ontzettend naar voor jullie en je kleintje! Kan me helemaal voorstellen dat je de wanhoop nabij bent. Zou hij het eventueel wel redden om tot 12u te wachten voor een dutje? Vaak zie je ook dat je een bepaald ritme iets langer vol moet houden. Als het iedere dag anders is, wordt het lastig. En ‘s nachts slaapt hij de hele nacht door? Kan het ook niet zijn dat hij ergens last van heeft? Tandjes, darmen, verkoudheid, oorontsteking, etc.
Heel veel succes!
 
Mijn jongste dochter is nu 14.5 maand en slaapt sinds 2 weken ook altijd nog maar 1x. Toen ze 2x sliep, Maakte ik haar ook altijd na 45 minuten wakker in de ochtend (9.45-10.30) en dan sliep ze in de middag nog van 14.30-15.30. Maar steeds vaker deed ze het middagslaapje niet meer en was ze dus ook de hele middag wakker. 
Sinds we 1 slaapje doen, is het heel wisselend. Ik probeer haar echt wakker te houden tot 11.30 minimaal, maar dat kost vaak wel veel moeite. Soms slaapt ze een uurtje, soms wel 3 uur. Dus er is geen peil op te trekken.. Maar ook als ze maar een uurtje slaapt van 11.30-12.30, red ze het de middag wel heel goed. Dus eigenlijk maakt het weinig uit of ze 1 of 3 uur slaapt op de dag sinds we over zijn naar 1 slaapje.
Als ze maar 1 uurtje slaapt, gaat ze er om 19.00 in. Slaapt ze 3 uur, dan krijg ik haar onmogelijk eerder in bed dan 20.00/20.30. En ze is altijd 6.00 wakker.. (vanochtend dus ook 5.00..) 
Wat je schrijft is dus echt wel herkenbaar en ook wel een teken dat je kindje naar 1 dutje moet. Maar de hele ochtend wakker blijven is gewoon nog moeilijk op deze leeftijd. En je kan ze niet dwingen 3 uur lang te slapen, soms is het dus helaas ook maar 1 uurtje... Ze moeten dit zichzelf aanleren! 
Ik werk op een kinderdagverblijf en ik zie bij heeeeel veel kindjes van 14 maanden die prima het ochtenddutje doen, maar dan dus geen middagdutje meer. Dat is echt een teken dat ze naar 1x slapen moeten, maar je moet er wel even doorheen. Ik merk hier nu na 2 weken dat ze het steeds beter gaat redden om de ochtend wakker te blijven, maar dat kost dus gewoon tijd...
Het gaat ook niet altijd goed hoor. Eergisteren viel ze in de auto in slaap van 11.00-11.15 en sliep ze daarna de hele dag niet meer. Drama! Dus dat probeer ik echt te voorkomen nu...
 
Ik herken me wel in jouw verhaal, al sliep onze kleine jongen ietsjes langer, 45 min. Wilde ook op een gegeven moment niet meer in de middag slapen. 
Ik snap je angst, een half uurtje slapen om 12 uur, dat zal in het begin ook zo zijn, want ze moeten leren om langer te gaan slapen en daar gaat.langere tijd overheen.
Maar het is beter om van half 1 tot 6 wakker te zijn dan van half 11 tot 6 toch ?. 
Ik ging vaak even boodschappen doen o.i.d. op het moment dat mijn kleine jongen moe werd, zodat hij wakker bleef. In het begin ging hij bijvoorbeeld om 11 uur slapen en dat rekte ik steeds verder op.
Nu slaapt hij vaak van 12.30 tot 14.30... en geloof me, dat is echt heel fijn als je dan dus ineens 2 uur voor jezelf hebt overdag ? 
Succes de komende weken! Maar na regen komt echt zonneschijn!
 
Dit helpt. Deze woorden. Dank jullie wel. Hij redt het wel om wakker te zijn tot 11.30 of 12.00. Dat moet lukken. Vanmorgen was het ook 04.30 en hij is nog steeds aan t spelen. Hij gaat er normale tijd in, 09.30. Ook al is dat dus een uur later dan gister.
We gaan er maar gewoon naartoe denk ik. 1 keer slapen. En het is zo. Vanaf 12.30 wakker tot bedtijd is beter dan van 10.30 ?
 
Onze dochter is ruim 14 maanden en nu sinds kort ook over op 1 slaapje. Bij ons was het zo dat ze vooral savonds en snachts begon te spoken. Als ik haar sochtends en smiddags op bed legde sliep ze gelijk en goed. Maar dan dus savonds en snachts ellende. Nou kom er dan maar eens achter dat ze naar 1 slaapje moet ?
Maar nu slaapt ze van 12-14 ongeveer. Soms iets langer en soms iets korter. Prima! Houdt de dag goed vol. Vanmorgen 6 uur wakker, nieuwe tijd. En wel een spookavond, ze sliep pas 00.30. Dus heb haar nu even in bed gelegd, ze slaapt nu wel. Maar max een uurtje. En dan hopelijk vanmiddag nog even. Doe ik normaal nooit maar ze gaf t vanmorgen zelf aan. Dan zien we het de rest van de dag wel. 


Oja, de eerste dagen dat ze overging naar 1 slaapje was ze steeds na 1 uurtje wakker. Alsof ze zelf even moest wennen aan t nieuwe ritme. Dus hou vol, kan even duren voordat ze langer slapen! 


succes!
 
He Prilgelukseptember,
We hebben elkaar al vaker gesproken in topics. 
Ook ik herken je verhaal en onze kinderen zouden een tweeling kunnen zijn ;)
 
Wij hebben 2 weken geleden ook 2 weken 1 slaapje geprobeerd. De eerste 2 dagen ging het goed en sliep hij 1 uur en 20 min en daarna was het drama. Maximaal 30 min en totaal oververmoeid. Ook werd hij snachts meerdere keren huilend wakker en sochtends om 5:00 begon de dag. Ik denk omdat hij zo oververmoeid was. 


We hebben het ochtendslaapje weer ingevoerd en we laten het nu maximaal 20 minuten duren. Een soort powernap dus. Dan gaat hij om 13:00 weer naar bed en hij slaapt nu 1,5 uur en soms zelfs langer. Zijn dag begint nu om 6:30/7:00. 


Het is echt bikkelen he je kind laten slapen. Ik weet hoe je je voelt. Wellicht heb je hier iets aan. 


succes!
 
Bij ons was er tijdens de overgang trouwens ook van alles aan de hand, achteraf bekeken, hoektanden en kiezen kwamen door, de eerste stappen werden gezet, een sprong in de motoriek en meer begrijpen en kletsen.. dus misschien dat dit ook weer het verdere onrustige slapen kan verklaren.
Het was bij ons iedere ochtend half 6, en ook huilend wakker worden, dus we moesten er wel uit. Bij ieder klein geluidje in de avond en nacht was meneer gelijk wakker en dus tussen de middag een dutje van 3 kwartier. Gesloopt waren we allemaal...
Maar hou dus vol, er gebeuren waarschijnlijk gewoon weer 100 dingen tegelijk in dat kleine lichaampje 
 
Terug
Bovenaan