Van 2 naar 1 slaapje

<p>Hoi! </p><p>Ons zoontje van bijna 16 maanden, wil sinds 1,5 week niet meer goed zijn ochtendslaapje doen. Ik heb geprobeerd hem op te houden tot half twaalf, soms half één en dat lukt nog wel aardig. De ene keer beter dan de andere keer. Alleen als hij zo vroeg ligt, merk ik dat hij einde van de dag erg moe is. We brengen hem al wel eerder naar bed (half zeven) en hij slaapt dan als een blok tot de volgende ochtend 8:00. <br /><br /></p><p>Iemand een tip hoe je dit het beste aan kunt pakken? Of misschien ervaringsverhalen? </p>
 
Klinkt prima toch? Netjes dat hij wakker blijft tot ongeveer 12 uur en half 7/7 uur naar bed is toch ook goed? En heerlijk dat hij tot 8 uur uitslaapt, genieten hoor!
Ik zie het 'probleem' niet zo. Ja, hij is nu moe aan het einde van de dag maar over een maand of 2 is dat voorbij omdat hij weer wat ouder is. Voordeel is dat hij nu direct inslaat toch? Met 16 maanden kan 1 slaapje per dag prima hoor. De meeste kindjes gaan rond 13-14 maanden over naar 1 slaapje. 
En anders laat je hem idd 2x per week nog wel 2x slapen. Kan toch ook? Maar dan is het s avonds waarschijnlijk weer moeilijker om in slaap te komen voor hem.
 
Klinkt prima toch? Netjes dat hij wakker blijft tot ongeveer 12 uur en half 7/7 uur naar bed is toch ook goed? En heerlijk dat hij tot 8 uur uitslaapt, genieten hoor!
Ik zie het 'probleem' niet zo. Ja, hij is nu moe aan het einde van de dag maar over een maand of 2 is dat voorbij omdat hij weer wat ouder is. Voordeel is dat hij nu direct inslaat toch? Met 16 maanden kan 1 slaapje per dag prima hoor. De meeste kindjes gaan rond 13-14 maanden over naar 1 slaapje. 
En anders laat je hem idd 2x per week nog wel 2x slapen. Kan toch ook? Maar dan is het s avonds waarschijnlijk weer moeilijker om in slaap te komen voor hem.
 
Wij net als evimetbaby. Na drukke dagen nog 2 slaapjes, op andere dagen 1 slaapje (of wanneer dit beter uitkomt haha). Ze is nu 1 jaar en 2 maanden.
Ieder kind is er op een ander moment aan toe. Onze zoon had met bijna 2 nog 2 slaapjes nodig. Die tussenfase is even lastig, wij zorgen ervoor dat wanneer ze 1 slaapje doet we op tijd (5u) eten. Daarna lezen we rustig boekjes op de bank, drinken een theetje, Sesamstraat kijken en om half 7 naar bed. Ze slaapt dan direct. 
 
@cvb
Kan me voorstellen dat je het "probleem" niet snapt.. Ik heb dus echt een slaapkopje die heeeeeel chaggerijnig wordt bij te weinig slaap en daar driftbuien van krijgt.
Nu met 16 maanden trekt hij het echt niet om maar 1 slaapje te doen hoor!
Gister was zo'n dag dat hij gewoon 2x 2 uur sliep... Om 1830 naar bed ging en vanmorgen dus ps 9:00u wakker werd! En echt niet eerder wakker geweest..
En zelfs dan is hij de hele ochtend moe en mopperig! (Ja dan doen we een slaapje vanaf half 1 tot half 4 wss...)
En dan nooit problemen met inslapen savonds...
Kindjes die weinig slapen zijn soms onhandig maar kindjes die zo veel slapen soms ook ?
 
Hahaha, als ik je verhaal zo lees, is je zoontje nog lang niet toe aan 1 slaapje! Mijn zoontje heeft ook lang 2 slaapjes gedaan (19 maanden). Ook hij had van die fases dat een van de 2 slaapjes drama was, maar na n tijdje sliep hij ze weer allebei prima. Je merkt vanzelf als hij ze ook echt niet meer nodig heeft. En ja, zoals hierboven al gezegd, dat is dan even een lastige fase, die overgang. Mijn zoontje is inmiddels bijna 2 en heeft nu ook weer n fase dat hij zijn middagslaapje niet wil. Dit terwijl hij die echt nog wel nodig heeft! Is ook gewoon weer ff een fase, over n paar daagjes pakt ie m vast wel weer normaal?
 
Oooh sorry!! Ik haal 2 verhalen door elkaar! Lees net ff terug, maar mijn antwoord is eigenlijk op dat van @evimetbaby ?
sorry @huismus, het kan idd dat jouw kindje toe is aan 1 slaapje! Maar misschien is het evengoed wel een fase hoor haha! Maar anders is het even een lastige fase waar je doorheen moet. Was hier ook toen bij uiteindelijk over ging naar 1 slaapje!
 
Terug
Bovenaan