Mijn dochter begon met rommelen toen ze 13 maanden was. Ochtendslaapje ging vaak prima. Maar daarna kon ze een lange wakkertijd hebben. Langer dan de 3 uur die we gewend waren. Met het middagslaapje deed ze dan lang over in slaap vallen, waardoor het veel te laat werd en ze in de avond ook pas laat ging slapen.
Wij konden ook niet cold turkey gaan. Ze was nog jong en van 5.30 tot 12 redde ze echt nog niet. Tegelijk werd ze op de ochtend eerder moe dan we gewend waren. Dus we raakten juist verder verwijderd van 12 uur. Als oplossing hebben we haar een tijdje na de ochtendfles direct weer teruggelegd. En de ene dag bleef ze toch wakker en werden het twee slaapjes. De andere dag sliep ze nog 1 a 1,5 uur verder, waarna ze wel lang wakker kon zijn. Half 12 haalde ze dan wel op een rustige dag thuis, met een uitje in de buitenlucht om de ochtenddip door te komen.
Zo begon zo af en toe een dag 1 slaapje ertussen te komen. Ze wende steeds meer aan half 7 wakker worden. Kon steeds beter die 5 a 5,5 uur aan. En ik denk rond 15 maanden dat ze ook af en toe op de opvang op 1 slaapje uit kwam. En met 16 maanden lukte het gewoon echt niet meer om 2 slaapjes te doen. Dan raakten haar nachten verstoord. Dus toen hebben we ervoor gekozen om ook op de drukste dagen en na een slechte nacht vast te houden aan 1 slaapje.
Ze is nu 18 maanden en slaapt alleen nog vaker als ze ziek is.
Beetje andere methode dan steeds een uurtje rekken dus.
Oh en in het begin gaf ik haar om 11 uur veel fruit en deden we lunch na haar slaapje. Later werd het 11.30 lunch en na haar slaapje veel fruit.
Ook sliep ze de eerste tijd 1,5 uur zoals ze met twee slaapjes gewend was. Nadat ze volledig over was en los ging lopen, werd dat een middagslaapje van 2 a 3 uur. Dat moet ook groeien.