Van 2 naar 1 slaapje

<p>Wanneer ging jullie dreumes van 2 naar 1 slaapje en hoe hebben jullie dit aangepakt? <br />Op internet lees ik dat dit vaak ergens tussen 15 en 18 maanden is. Onze zoon is nu 16 maanden en zn slaapjes gaan overdag ineens moeizaam. We zitten al tijden op 3-3-4, maar het ochtendslaapje duurt maar 30 min de laatste weken en hij valt moeizamer in slaap dan voorheen. Het middagslaapje gaat ook lastig en weigert die zelf soms. Ik ben benieuwd of dit voor jullie ook signalen waren om naar 1 slaapje over te gaan. En hoe hebben jullie dit aangepakt? In 1x naar 5-5 lijkt me ook niet de bedoeling? </p>
 
Proberen uit te rekken. Mijn zoontje ging met zijn 1e jaar ook naar 1 slaapje en toen ging ik steeds 15 minuten later naar bed doen. Kijken of ze goed oppakken en dan zit je week of 4 later op uur later. Rustig opbouwen en als het niet lukt gewoon steeds ietsje later. Eventueel met 5 minuten verlengen en ook gewoon langer in bed laten liggen dan
 
Bij mijn zoontje was dit inderdaad wel een teken dat hij naar 1x slapen kon. Ik ben het ochtendslaapje steeds later gaan doen, toch ziek mogelijk gaan rekken. Eventueel kun je in de middag nog een powernap doen in de auto of wandelwagen (als je kindje dat doet). Hier ging de overgang eigenlijk heel makkelijk en bleek hij het prima te trekken om langer wakker te zijn. En omdat hij veel meer moe was ging hij ook meteen langer slapen. In de avond iets eerder naar bed was in het begin wel nodig. Mijn zoontje was ruim 16 maanden toen hij dit deed.
 
Hier bij beide kinderen met 14.5 maand en ja, dat was dus echt wel rekken!

In de periode van 12 tot 14 maanden het ochtenddutje al ingekort naar 10.00 tot max 11.00 en dan weer van 14.30 tot 15.30. Anders waren 2 dutjes sowieso onmogelijk.

Maar met 14.5 maand werd het ochtenddutje geweigerd dus tja, dat werd 1x slapen. Om 11.00 waren ze dan heel moe maar dan ging ik nog even naar buiten en zo de lunch rekken tot 11.30 en 11.45 naar bed. En dan hopen dat ze minimaal 2 a 3 uur sliepen anders was het weer te lang tot de avond. Eerder dan 11.30 naar bed durfde ik niet, want soms sliepen ze dus maar 1 uurtje en dan is je middag weer heeeel lang.

De overgang naar 1 dutje is heel moeilijk en duurt gerust een maand of 2 voor ze er écht doorheen zijn en het goed redden tot 12.30/13.00. Maarja, als op den duur 2 dutjes niet meer lukt moet je er toch doorheen.

Overigens lukte het hier ook niet elke dag. Ongeveer een maand lang heb ik het per dag bekeken. Vroeg wakker en moe om 9. 30/10.00? Dan naar bed en 2 dutjes proberen. Niet moe rond 10.00? Dan verplicht wakker blijven tot 11.30. Dat wisselde dus per dag ongeveer een maand lang voordat we écht dagelijks op 1 dutje zaten. Succes!
 
Hier met 19 maanden naar 1 slaapje. We kregen de tip om het ochtend slaapje (van half 10-10 uur) aan te blijven bieden, ook al sliep hij niet (dan was het dus een rust momentje). 'S middags sliep hij dan van 13-15u.
5 dagen achter elkaar niet slapen tijdens dat half uurtje en goed de dag doorkomen betekende dat het ochtend slaapje eraf kon. Dit duurde wel 2 maanden denk ik.
Middagslaapje is nu van half 1 tot half 3. 
 
Mijn dochter begon met rommelen toen ze 13 maanden was. Ochtendslaapje ging vaak prima. Maar daarna kon ze een lange wakkertijd hebben. Langer dan de 3 uur die we gewend waren. Met het middagslaapje deed ze dan lang over in slaap vallen, waardoor het veel te laat werd en ze in de avond ook pas laat ging slapen. 
Wij konden ook niet cold turkey gaan. Ze was nog jong en van 5.30 tot 12 redde ze echt nog niet. Tegelijk werd ze op de ochtend eerder moe dan we gewend waren. Dus we raakten juist verder verwijderd van 12 uur. Als oplossing hebben we haar een tijdje na de ochtendfles direct weer teruggelegd. En de ene dag bleef ze toch wakker en werden het twee slaapjes. De andere dag sliep ze nog 1 a 1,5 uur verder, waarna ze wel lang wakker kon zijn. Half 12 haalde ze dan wel op een rustige dag thuis, met een uitje in de buitenlucht om de ochtenddip door te komen. 
Zo begon zo af en toe een dag 1 slaapje ertussen te komen. Ze wende steeds meer aan half 7 wakker worden. Kon steeds beter die 5 a 5,5 uur aan. En ik denk rond 15 maanden dat ze ook af en toe op de opvang op 1 slaapje uit kwam. En met 16 maanden lukte het gewoon echt niet meer om 2 slaapjes te doen. Dan raakten haar nachten verstoord. Dus toen hebben we ervoor gekozen om ook op de drukste dagen en na een slechte nacht vast te houden aan 1 slaapje. 
Ze is nu 18 maanden en slaapt alleen nog vaker als ze ziek is. 
Beetje andere methode dan steeds een uurtje rekken dus.
Oh en in het begin gaf ik haar om 11 uur veel fruit en deden we lunch na haar slaapje. Later werd het 11.30 lunch en na haar slaapje veel fruit. 
Ook sliep ze de eerste tijd 1,5 uur zoals ze met twee slaapjes gewend was. Nadat ze volledig over was en los ging lopen, werd dat een middagslaapje van 2 a 3 uur. Dat moet ook groeien. 
 
Mijn zoontje begon te schuiven toen hij zo'n 19 maanden was. Hij maakte juist zijn ochtendslaapje dan veel te lang (2,5 uur ipv de +-1,5 uur die het eerder was). En daarmee kwamen we dan aan het einde van de dag in de knoei, want dan hield hij het niet vol tot het avondeten, maar als hij dan nog een dutje deed (voor het eten dus) was het weer moeilijk om hem op tijd in bed te krijgen voor de nacht. Dus toen lieten we hem iets eerder lunchen en mocht hij daarna naar bed. Op dagen dat hij echt vroeg wakker was deed hij soms nog wel 2 dutjes omdat hij het dan gewoon niet volhoudt tot de lunch, of als hij duidelijk zo moe was dat hij ruim voor de lunch ging slapen. Dan probeerden we wel hem na ongeveer anderhalf uur wakker te maken, zodat de kans er ook was dat er nog een tweede dutje kwam op een tijdstip waardoor we niet tegen problemen aanliepen rond bedtijd.
 
Bij ons precies zoals elsie joy hierboven het beschrijft. Vroeger lunchen en dan naar bed. 
Maar ook vaak nog 2 slaapjes, om de dag rekken of 2 slaapjes. Uiteindelijk in een maand ongeveer nu geheel over naar 1 slaapje.
 
Terug
Bovenaan