van 2 naar 1 slaapje


Vraagje:
Wanneer gingen jullie kindjes over van 2 naar 1 slaapje per dag?

Onze dochter wordt over 2 weken 1 jaar. Sinds een paar dagen gaat het middagslaapje niet echt goed meer. Ze doet er lang over voordat ze in slaap valt of helemaal niet. Echter, aan het eind van de dag (met het avondeten) is ze dan zo moe dat het eten haast niet gaat. Ik twijfel dus of ze echt wel toe is aan 1 slaapje per dag of dat ze 's middags gewoon aan het drammen is omdat ze haar zin wilt en uit bed gehaald wilt worden.
 
Mijn zoon wilde ook niet slapen maar had het wel nodig. Het is volgens mij de leeftijd dat ze hier tegen in gaan. Ik heb hem streng toegesproken dat hij moest gaan slapen en ben resoluut weggegaan. Ik moet zeggen dat dit werkt. Nog heeft hij wel dat hij niet wil maar blijf zeggen dat hij moet gaan slapen. Veel mensen zeggen dat ze te jong zijn om het te begrijpen. Ik ken verschillende mensen waarbij dit heeft gewerkt.
Succes
 
Mijn dochtertje was 1 jaar en toen sliep ze alleen nog maar s'middags. Om 12 uur ging ze al naar bed, tot een uur of half 3 en dan om 7 uur weer. Veel beter dan haar steeds weer in bed leggen en eruit halen... Toen ze anderhalf was sloeg ze ook haar middagslaapje al af en toe over. Met 2 1/2 jaar sliep ze op de dag niet meer. Erg vroeg vergeleken met anderen..Maar ieder kind is anders.
 
Hoi!

Ik zit momenteel in dezelfde situatie als jij. Mijn dochter wordt 29 sept 1 jaar en slaapt in de middag ook moeilijker. Toch zie ik duidelijk aan haar dat ze moe is. Met die gedachte is het voor mij veel makkelijker niet te snel toe te geven en haar eruit te halen. Ze ligt dan ook soms wel een half uur te kletsen, maar ook dan komen ze tot rust. Even lekker op zichzelf zijn is heel goed. Of ligt jouw kleine dan te huilen? Mijn dochter valt ook eigenlijk altijd wel in slaap. In totaal ligt ze er anderhalf uur in waarvan ze de ene keer echt anderhalf uur slaapt en de andere keer 3 kwartier wakker ligt en 3 kwartier slaapt. Ze gaat nu om ong. 930-1100 en van 1400-1530 Teruggaan naar een slaapje zou bij haar alleen al niet lukken omdat ze echt niet tot 12 uur kan wachten om naar bed te gaan. En om haar nu vanaf 11 uur op te houden, das helemaal geen goed idee. Geldt dat voor jouw dochter ook? Dan zal ik haar als ik jou was voorlopig nog maar lekker even neerleggen in de middag en haar in ieder geval even te laten rusten.
Fijne 1e verjaardag over 2 weken!!!

Gr en succes! Marieke
 

Bedankt voor jullie reacties.

Marieke; onze dochter wordt 30 september 1 jaar. Wat een mijlpaal he, zo'n eerste verjaardag!
Maar om even terug te komen op het onderwerp. Sinds eergisteren slaapt onze dame weer 's middags. Ik ben inderdaad toch gewoon door gegaan met haar 's middags op bed te leggen, omdat toch echt dacht dat ze dit nodig had. En dat blijkt dus ook wel, want nu slaapt ze weer. Het niet willen slapen zal vast wel vaker voorkomen, maar voorlopig wil ik gewoon aan die 2 slaapjes houden. Ze is 's ochtends ook vrij vroeg wakker, half 7. Om half 10 is ze weer moe en slaapt ze makkelijk tot 12 uur (soms zelfs langer). Om 3 uur gaat ze weer naar bed tot 4 uur, half 5 en om uiterlijk half 8 ligt ze er weer in.

Jullie ook een fijne eerste verjaardag!

Groejes, Meike
 
Terug
Bovenaan