Van 2 naar 1 slaapje?

Hallo,

Mijn dochtertje wordt volgende week 1 jaar. Het is een heerlijk kind, altijd vrolijk en erg makkelijk. Maar we zitten momenteel een beetje te rommelen met het slapen. Ze sliep tot voor kort van half 11 tot half 1 en van 3 tot half 5. Maar 's middags wil ze eigenlijk niet goed meer slapen, blijft de hele tijd jengelen (terwijl ze wel moe is). Ook is ze 's morgens vroeger wakker ( 6 uur terwijl ze altijd rond half 8 pas wakker was). Ik denk dus dat ze toe is aan 1 slaapje ipv 2. Probleem is echter dat ze het 's morgens niet trekt om langer wakker te blijven. Komt, denk ik, ook doordat ze 's morgens vroeg wakker is. We moeten dus op zoek naar een nieuw ritme en ik denk dat het een paar daagjes aanmodderen is tot ze hieraan gewend is. Ik ben op zoek naar tips en trucs om dit aan te pakken. Hoe is de overgang van 1 naar 2 slaapjes verlopen bij jullie kinderen?

Groetjes,
Zon
 
Ja, het is even uitproberen he.
Ze is om 6 uur wakker? Als je haar er niet uit haalt, blijft ze dan huilen? Wij lieten/laten ons zoontje huilen, na 5 minuten slaapt hij weer.
Maar, als ze inderdaad om 6 uur wakker is, zou je kunnen proberen haar ipv 11 uur om 9 uur in bed te leggen in de ochtend. Haal haar er dan om 9 uur of half 10 weer uit.
Smiddags om half 1 ongeveer.
Mijn zoontje sliep op die leeftijd tot 7 uur/half 8 s'ochtends, om 9 uur sliep hij een half uurtje á drie kwartier. En van half 1 tot 3 uur. Omstreeks de 14 maanden sliep hij niet altijd meer 's ochtends, dus op een gegeven moment ben ik er gewoon mee opgehouden. dan zijn ze een paar weekjes wel eens wat jengelig, maar daar wennen ze aan.
Nu slaapt hij (hij is anderhalf) alleen in de middag van half 1 tot half 3 á 3 uur.
 
Mijn zoontje (nu bijna 20 maanden) heeft tot 1 jaar 2 keer per dag geslapen. Van +/- 9:00 tot 11:00 en van 13:00 tot 15:00. Op een gegeven moment werden die slaapjes korter en heb ik een paar weken aangerommeld. Het was echt even zoeken naar een nieuw ritme. Soms 2 keer naar bed, dan weer 1 keer. Na een paar weken werd het vast 1 slaapje van +/- 12:00 tot 14:00. Nu is het van 13:00 tot 15:00, soms 15:30. Hij moest echt even wennen om 1 lange ruk te maken. En 's avonds echt op tijd naar bed want dan trok hij het niet lang. Succes!
 
helaas kan ik je ook niet helpen hoe van 2 naar 1 slaapje per dag.ik dacht al dat onze zoon nu 8 maanden veel sliep maar dat valt dan nog wel mee.hij slaapt van 10.30 tot 11.30 ongeveer.smiddags nog een uur (anderhalf en dan eind van de middag/begin van de avond ook soms een uurje en dan oom 19.uur naar bed tot de dag erna ongeveer 7 uur.soms zijn de slaapjes ook wel een langerdan een uur maar soms slaapt hij ook maar een half uurtje.tot nu leg ik hem in bed als ik denk dat hij moe is zal wel vanzelf komen dat ze van   3 naar 2 naar 1 slaapje gaan.succes ermee
groetjes peggy
 
Hoi,

Mijn dochter van 20 maanden doet nog twee slaapjes. Ze is geen uitslaper en als ze het redt tot 7.00 uur, dan vind ik dat acceptabel. 's Ochtends rond 9 uur gaat ze even naar bed voor max een half uurtje. Dan heeft ze even een moment voor zichzelf. Als het na 5 minuten weer over is dan geef ik haar wat prutsspullen. Zoals haar kleertjes op een hanger, een boekje, een doosje met een speen erin. Daar kan ze dan best een tijd heerlijk  mee prutsen en dan trek ik me terug. Ze heeft even die rust in haar kopje nodig. Tussen 12 en 13 doet ze haar middagslaap en die duurt tussen de 2 en 3 uur.
's Avonds gaat ze om 19 uur uiterlijk slapen. Dan vindt ze het helemaal mooi geweest.
Misschien een goeie om te proberen want 1 slaapje met 1 jaar vind ik zelf weinig.
Succes.
 
Hoi Zon,

Ik leef met je mee. Mijn dochter, nu 14 maanden, is een erg onrustige slaper. En al bij 7 maanden zijn we overgaan op 1 slaapje overdag. Want 2x werkte gewoon niet voor haar. Soms sliep ze maar 1 uur overdag. 2 uur was veel. En zij werd ook elke ochtend tussen 5 en 6 wakker.

Dus bij 7 maanden gooide ik van de ene op de andere dag het roer om. Ik deed haar om half 11/11 uur in bed. Ze was natuurlijk helemaal op. En ze sliep anderhalf uur. Ik was helemaal verbaasd. Na haar slaapje kreeg ze haar lunch. En 's-avonds deed ik haar dan ook eerder in bed (ca 18:00 a 18:30 uur). 's-avonds en 's-nachts werd ze ook nog vaak (4 tot 6 keer) wakker en dan gaf ik haar bv. Na een paar dagen ging ze 's-middags langer slapen en werd ze 's-ochtends later wakker (soms wel 08:00 uur) En langzaam aan verschoof het slaapje naar 12:30 uur. Dus eerst lunchen en dan slapen. Nu wordt ze tussen 07:00 en 09:00 uur wakker. En ze gaat om 12:30 a 13;00 uur naar bed. Ze slaapt dan 2 tot 3 uur. En dan gaat ze 's-aonds om 19:30 uur naar bed. En ze wordt 's-avonds en 's-nachts nog steeds paar keer wakker. Maar ze krijgt nu rond middernacht nog bv. En soms als ze om 5 a 6 uur wakker wordt geef ik ook bv en dan slaapt ze weer.

Succes met het uitdokteren van een nieuw ritme.
Groetjes Chantal

PS. Misschien kan het boek van Elizabeth Pantley "Lekker slapen zonder huilen" je helpen
 
Terug
Bovenaan