Van 3 naar 2 flessen

<p>Hoi, T wordt volgende week 10 maanden. </p><p>Ze drinkt nog 3 flessen en een maand geleden zei het consultatiebureau al dat we naar 350 ml max toe moesten werken. Heb ik toen even lekker genegeerd, want we hadden haar net in 2 maanden tijd van 6 flessen naar 3 flessen gekregen (wel op verzoek van baby). Dus ik vond het toen wel snel genoeg gaan. </p><p>Maar de laatste maand eet ze eigenlijk supergoed vaste voeding, en drinkt daardoor haar lunchfles en avondfles niet altijd meer leeg. Momenteel heeft ze buikgriep en zo erg dat we even met ors aan de slag moesten, geen melk meer. En het leek me een goed moment om de draad weer op te pakken met maar 2 flessen?? </p><p>Normaal drinkt ze in de ochtend 180+6, lunch 120+4 en avond 150+5. Maar die laatste twee, vooral de avond, eigenlijk zelden leeg. In de avond soms maar 60 a 80 ml. </p><p>Wanneer gingen jullie over op 2 flessen en welke viel dan weg? Gaven jullie al normale melk of yoghurt daarvoor in de plaats?</p>

Wij zijn rond de 11/12 maanden overgegaan naar 2 flessen (nu 2x 120cc). En gaven toen 's middags ook 2 boterhammen ipv 1 boterham en fles. Als ze verder genoeg blijven drinken is het prima. Als ze straks een jaar zijn mogen ze gewone melk en zal het CB zeggen dat de avondfles eraf mag. Mijn zoontje is nu 13 maanden, maar de avondfles is er nog niet af. Hij drinkt nog niet genoeg gewone melk dus wil die fles nog niet helemaal eraf halen.

Verder geven we hem nu al een een paar maanden naturel kwark, dus op die manier krijgt hij ook nog zuivel binnen. We geven dat vaak als toetje, maar het wordt ook vaak als een tussendoortje gegeven.

Als je er zelf ook achter staat zou dit een goed moment kunnen zijn om naar 2 flessen over te gaan.
Succes! En beterschap uiteraard!

Vanaf 12 maanden gingen we hier naar 2 flessen (7.00 En 19.00) In de middag werd de fles vervangen door gewone halfvolle melk.

Met 14 maanden ging de ochtendfles er ook af en met 16 maanden de avondfles. Wij hebben het stap voor stap gedaan.

Met 10 maanden al naar 2 flessen is vroeg hoor. Kinderen mogen onder de 12 maanden nog geen gewone melk!! Ik werk op een kinderdagverblijf en elk kind krijgt tot 12 maanden nog 3 flessen. Vaak is de middagfles (13.00) dan wel wat kleiner, 120cc is voldoende naast de boterham.

Dus laat je niet opjagen hoor, je mag nog gerust 3 flessen geven! Eventueel de middagfles dus wat minder. Maar nu al overgaan op gewone melk hoeft nog helemaal niet en wordt echt nog niet geadviseerd met 10 maanden.

Ik geef de lunchfles al 120 ml, maar dat kan ik misschien ook wel met de avondfles doen, 90 ml. Dat komt meer in de buurt van wat ze er daadwerkelijk van drinkt. Anders blijf ik maar melk weggieten. 
Mijn andere plan was om lunch met een boterham en drinkbekertje water te doen en dan rond 3 uur ipv tussendoortje een grote fles. En dan met de pot mee avondeten met drinkbekertje water. En slapen... Geen fles. Want dat doet ze verder ook prima. 
Is alleen de vraag of ze later op de middag wel een volwaardige fles drinkt. Rondom het eten krijgt ze gewoon niet beiden op, nooit gekund ook.

Wij zijn met 10 maanden de middagfles gaan afbouwen omdat mijn zoontje supergoed at en ook wel redelijk goed water of thee drinkt. Ik heb dat toen overlegd op de opvang en die zeiden dat dat met 10 maanden prima is (wat mijn research ook was). Denk dat het echt per kindje verschilt, maar voor ons was het goed en werkte het prima! Hij drinkt wel s ochtends en s avonds een fles van 200 +6 (ander merk, meer water erbij).

Terug
Bovenaan