van 3 naar 2 slaapjes? baby 7,5 maand oud

<p>Hoi allemaal!</p><p>Mijn dochter is momenteel 7,5 maand oud en slaapt hartstikke goed. Momenteel doet ze nog 3 slaapjes overdag: <br />- 8.30u - 10.00u<br />- 12.oou - 14.00u<br />- 16.00u - 16.45u<br />uiteraard zijn dit gemiddelden, soms duren de slaapjes wat korter en soms wat langer. Gemiddeld komt ze overdag nog wel aan 3-4 uur slaap. Ik heb het idee dat ze het 3e slaapje ook nog wel echt nodig heeft, ze redt het anders echt niet tot 19.oou.<br />'s Avonds gaat ze om 19u naar bed en slaapt over het algemeen door tot 6.30 - 07.00u. Af en toe (1 a 2 x per week) komt ze nog voor een nachtvoeding ergens tussen 02.00u en 04.00u, dan drinkt ze één borst en slaapt weer makkelijk verder.<br />We merken nu alleen dat ze steeds vroeger wakker wordt (vanmorgen 5.45u) en ik las dat dat een indicatie is om naar 2 slaapjes toe te gaan werken. Ook las ik dat rond 8 maanden zo'n beetje de tijd is om naar 2 slaapjes te gaan, dus daar zit ze ook tegenaan. De slaapjes overdag gaan nog wel hartstikke goed, bijna nooit strijd om haar in bed te krijgen. Meestal kletst ze nog wat maar valt 9 van de 10 keer makkelijk en zelf in slaap, dus wat dat betreft lijkt ze er juist weer niet aan toe.. <br />Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips! </p>

Het is een heel normale tijd om naar 2 slaapjes te gaan. Zeker als je kindje al zulke mooie nachten maakt! Wat een heerlijke slaper heb jij!
Als je het probeert, zet het wel door voor een week of 2. Want mijn ervaring is dat mijn dochter echt even moest wennen. Ze was nooit een namiddagslaper, gillen als een banshee en daarna tot bedtijd bloedje chagrijnig. Ze werd van 2 x slapen wel heel erg vrolijk. Maar ze raakte het ritme een beetje kwijt. We hadden in die twee weken wat dagen met 2 x 45 min. En dan was het echt wel even rekken tot bedtijd. Wandelingetje, badje, even op schoot hangen. Maat door rigide vast te houden sliep ze na 2 weken keurig 2 x 90. Inderdaad uitzonderingen, en soms zelfs nog iets langer. 
Maar ik wil er wel bij zeggen. Onze dochter bleef en blijft een vroege vogel. Elke dag 5.30 op. Maakt niet uit hoeveel of hoe weinig ze slaapt of eet. 

Slaaptijden waren hier 8.30 a 9.00 en 13.30 a 14.00. beetje langere wakkertijden dan het 2/3/4 schema. Maar dat schema past niet bij een vroege vogel.

Tja, zolang je kindje nog makkelijk 3x slaapt zou ik het nog even zo laten... maar met 7.5 a 8 maanden is het vaak wel normaal om naar 2 dutjes te gaan ja. Dat is in het begin even rekken, maar binnen een week of 2 ben je er wel doorheen.

Hier ging ik vaak om 8.15 een poosje wandelen of naar de bakker ofzo en dan was ik 9.00 terug. Fruitje eten en 9.15 slapen. Dan hopen dat ze tot 11.00/11.30 slapen. Lunch, daarna weer even op pad en om 13.45/14.00 weer naar bed tot 16.00. En dan om 19.00 weer erin.

Nu konden mijn kinderen altijd al wel snel heel lang wakker blijven, vooral in de namiddag. Met gemak op die leeftijd van 16.00-20.00.... vaak helpt even naar buiten wel om ze wakker te houden en af te leiden. Ik ging ook geregeld om 18.00 (na het eten) nog even 30 minuten fietsen. Heerlijk vonden ze dat.
De overgang naar 2 slaapjes vond ik wel fijn omdat je wat meer vrijheid krijgt en ze doen dan 2 lange dutjes, super fijn.

Dat vroege wakker worden hoort er in periodes gewoon bij is mijn ervaring, hier ook tussen de 7 en 12 maanden heeeel wat ochtenden om 5.30 wakker, zeker zodra het zomer werd zoals nu...

Als je kindje 5.30 wakker is, hou je ze natuurlijk niet wakker tot 9.15, dus dan zijn 3 slaapjes wel weer nodig. Bekijk het gewoon per dag, de ene dag zal ze nog 3 dutjes nodig hebben en de volgende dag 2. De overstap hoeft niet in 1x he!

Rond de 8 maanden had mijn zoontje ook dit schema. Het laatste slaapje vaag de dag werd steeds moeilijker en later. We hebben als overbrugging en tijd lang laat in de middag gewandeld. Mijn zoontje deed dan een powernap van 15 - 20 minuten. Zo redde hij de avond net. Vervolgens gingen we iets schuiven met de af nette slaapjes en ging hij daarbij iets later naar bed. Uiteindelijk verdween het derde slaapje hier vanzelf. Nu zitten we al een tijdlang op 2 slaapjes; rond 9.15 de eerste en rond 14.00 de tweede. Bij het tweede slaapje slaapt hij vaak tot 16.00 en gaat dan om 19.00 weer naar bed.

Ik wilde jullie nog even bedanken voor de reacties en vertellen hoe het nu gaat: 
we zijn vorig weekend begonnen met de overgang naar 2 slaapjes, elke dag ietsje langer rekken en 's avonds iets eerder naar bed. We gaan binnenkort een verbouwing in waardoor we veel met haar bij m'n ouders zijn (en dus ook slapen) dus het leek ons het slimst om de overgang in haar eigen huis/bedje te doen. 
Vanaf gisteren zitten we eigenlijk al in een prima ritme: ze wordt weer om 6.30u-6.45u wakker en gaat nu tussen 8.30u en 9.00u weer slapen. Dan slaapt ze 1-1,5 uur en smiddags na de lunch gaat ze weer slapen rond 13.30u en dan ongeveer 2 uur. 's avonds om 19u naar bed, gaat perfect!
Nogmaals dank voor jullie reacties en tips! 

Terug
Bovenaan