Van 3 naar 2 slaapjes, hoe?

<p>Mijn dochter van ruim 6,5 maand doet 3 slaapjes op een dag voordat ze de nacht ingaat. Tussen de slaapjes is ze ongeveer 2 uur wakker. Nu wordt ze de laatste dagen bij het laatste slaapje al na 15 minuten huilend wakker. Ik haal haar er dan uit en dan gaat ze zo'n 2 uur later naar bed voor de nacht. </p><p>Zou dit betekenen dat ze naar 2 slaapjes op een dag kan? En hoe pak ik dat aan? </p><p>Haar slaapschema nu:</p><p>7.30 wakker </p><p>9.30-10.30 slapen </p><p>12.30-13.30 slapen </p><p>15.30-15.45 slapen en dus huilend wakker worden </p><p>18.00-18.30 gaat ze dan naar bed voor de nacht. </p><p>Ik probeer er al langer tussen te laten dat ze wakker is maar vaak is ze na 2 uur echt wel moe. </p><p>Verder voed ik haar als ze wakker wordt (bv). Zou ik dat ook al anders moeten gaan doen? </p><p>Ik hoor graag van jullie! </p>

Je kan proberen 10 uur slaapje en 15:00 slaapje en 19:00 naar bed.
mijn zoon sliep dan sochtens om 10 uur 2 uur achter elkaar en om 15:00 1,5 uur achter elkaar en sliep de nacht door. 

Mijn zoontje had rond die leeftijd ook dat hij het 3e slaapje steeds óf korter deed, óf helemaal niet wilde. Denk dat jouw dochtertje ook langzaamaan haar ritme naar 2 slaapjes aan gaat passen. Ik denk dat ze over n paar weekjes ook al iets langer wakker kan blijven, dan is het ook al iets makkelijker te managen ?
Mijn zoontje slaapt tegenwoordig tot 6/6.30 uur. Dan van 9.00/10.00 en van 13.30/15.30. (Althans, dit zou fijn zijn...haha, komt in de praktijk niet altijd zo uit.a)en dan rond 18.30/19.00 uur weer naar bed vior de nacht. Hij is nu 8,5 maand oud. Het is ooknn beetje hoe het uitkomt. Vandaag bijvoorbeeld lag hij er om 13.00 uur weer in en werd hij om 14.15 uur weer wakker. Dan is t (te) lang voor hem tot de avond, maar hij wil t 3e slaapje gewoon niet meer. Dus vnv lag hij er on 18.30 uur al in. En dan ook echt doodop, maar ja is dan ff zo!
Voor nu: kijk gewoon naar haar behoefte. En anders is t ook prima als ze dat 3e slaapje nog ff n kwartiertje als powernapje pakt, toch?

Opzich is die powernap prima maar vind het zo sneu dat ze huilend wakker wordt dan. Bij de andere slaapjes wordt ze namelijk bijna nooit huilend wakker. 
Maar ik zal eens kijken of ik haar al wat langer wakker kan houden tussendoor. 

Hoi hoi, 

Mijn kleine ging dit op begeven moment ook doen. Ze werd dan ook huilend wakker waarna ik haar uit haar bedje haalde. Ik merkte net als jou dat ze toch nog wel moe was dan, dusss... Heb ik haar eens een keer terug gelegd, en wat bleek? Ze sliep gewoon verder. Ik heb eens ergens gelezen dat als een kindje huilend wakker wordt ze nog niet voldoende uitgerust zijn/geslapen hebben. Misschien heb je dit al lang geprobeerd hoor, maar ik zelf toen in ieder geval niet (nooit aan gedacht ofzo?) Ik haalde haar altijd meteen uit bed wanneer ze wakker werd in de veronderstelling dat ze toch niet meer ging verder slapen. Hoop dat je er iets aan hebt x

Je kunt ook kijken of je haar per dag 5 minuten langer wakker kan houden tot je haar eerste slaapje naar 10 uur hebt gerekt en dit in de middag net zo. Tot je dan het derde slaapje weg kan laten.
bij mij ging de overgang van 3 naar 2 best moeizaam. Regelmatig legde ik hem rond half 5 toch nog even op bed, omdat hij het anders echt niet meer trok. Hij sliep dan vaak maar 15 minuten, maar anders zat ik met een chagrijnige baby beneden. 
Het hoeft niet meteen goed te gaan en als het de ene keer met 2 slaaptjes kan en de andere keer met 3 slaapjes, is dat helemaal niet erg!

Terug
Bovenaan