Van 3 naar 2 slaapjes

Hier beide kinderen met 7.5 maand. Lukte niet elke dag, maar het 3e slaapje deden ze vaak echt niet meer en dan waren ze soms van 14-19 wakker daardoor, veel te lang.

2 Slaapjes is van 9.00-11.00 en 14.00-15.30 ongeveer. In de ochtend echt rekken tot minimaal 9.00, en de middag weer rekken tot 13.45/14.00. En dan hopen dat ze 2 lange dutten doen.

Binnen 2 weken waren ze er hier wel 'doorheen' en ging dit goed. Heerlijk vond ik het, 2 lange dutten en geen geklier meer met een powernap aan het eind van de middag.
 
Probeer het 2/3/4 ritme aan te houden. Na de nacht-slaap na 2 uur naar bed, na het ochtenddutje 3 uur later weer na bed en na het middagdutje 4 uur later weer naar bed voor de nacht.

In de praktijk werd dat hier vaak het 3-3-4 ritme, ik vond 2 uur wakker na de nacht-slaap altijd erg kort en als ze dan om 6.00 wakker waren, moesten ze volgens dat ritme om 8.00 weer naar bed en dat vond ik te vroeg als ze maar 2 dutjes per dag doen.
 
Hier was dat met 8,5 maand. Maar wij hebben een erg vroege vogel, dus ze moest wel wat langere wakkertijden aan kunnen. 2/3/4 schema paste hier niet. Het werd een 3/3,5/4 schema 
Ze was al een slechte slaper en voornamelijk het derde slaapje was altijd al erg lastig. Maar op dit punt veranderde ze in een gillende banshee als je haar na 4 uur smiddags haar bedje liet zien. Ze bleef als het wel lukte ook tot bedtijd stikchagrijnig. En toen ze een keer vanaf 2 uur wakker bleef was ze supervrolijk. 
Dus we hebben gewoon de eerste en tweede wakkertijd wat gerekt en niet meer een derde keer op bed gelegd. 
Ik ben cold turkey in een keer rigide het nieuwe schema aan gaan houden. Half 9 slapen en half 2 slapen. Ook als ze 2 x 45 min sliep. Gewoon die tijden. En de eerste twee weken was het wennen, sommige dagen met weinig slaap en veel vermoeid zijn. Maar ze was erg vrolijk onder haar nieuwe ritme. Dus om te rekken gingen we wat vaker wandelen, of even badderen voor de avondbedtijd, even een kwartiertje op schoot een boekje met flapjes slopen (lezen), of nog 10 min een aflevering van een kinderserietje. Alles om maar die nieuwe tijden te halen. 
Na 2 weken sliep ze structureel 2 x 1,5 uur en kon ze daartussen goed wakker blijven zonder rekken. Heel soms zat er een keer een 45 min slaapje tussen, maar dan bleef ze gewoon weer 45 min langer wakker. De nachten zijn er de maanden erna een stuk beter op geworden. En we hadden ineens een heel vrolijk meisje. Zij doet het gewoon goed met een klokritme. Overigens waren die tijden wel eens met een kwartiertje half uurtje speling hoor. Zo rigide was het ook weer niet haha!
 
Terug
Bovenaan