Van 3 naar 2 slaapjes

Hi mede mama's,

Daar ben ik weer.. onze dochter van 10,5 maand slaapt sinds een tijdje wat lastig. Kan een sprong zijn, tandjes, zeg het maar.. we zijn sinds 2 weken wel bezig om te kijken of we van 3 naar 2 slaapjes kunnen gaan overdag, alleen is ze vaak tegen half 6 wakker en komt het allemaal niet lekker uit ? vanacht heeft ze een lastige nacht gehad, vroeg wakker en bij de opvang maar een half uurtje geslapen. Je zult zeggen dat ze toch moe moet zijn.. of laat ze zo weten dat ze best wat langer wakker kan zijn in de ochtend en dus beter wat later naar bed had kunnen gaan?

Ik vraag me af hoe jullie dat opgepakt hebben of hoe jullie dat merkte bij jullie kindje ? ik vind het erg lastig aangezien ze zo vroeg wakker is, welke wakker tijd kan ik dan het beste aanhouden?

Alvast bedankt! ?

hoi Lisanne, 
Op zich is dit wel een leeftijd om over te gaan van 3 naar 2 slaapjes, maar elk kind is anders dus kijk vooral naar jouw kindje en wat voor haar werkt. 
Vroeg wakker worden en lastige nachten wil niet per sé zeggen dat ze minder slaap nodig heeft, deze 'klachten' komen vaker door te weinig slaap (oververmoeidheid dus) ipv te veel slaap. Een half uurtje slaap overdag is voor de meeste kindjes van die leeftijd echt veel te weinig, dus ik denk dat jouw dochter in dit geval oververmoeid was en daardoor slecht heeft geslapen. Mijn moeder zei altijd: uitgeruste kinderen slapen het beste! en dat blijkt in de praktijk ook echt zo te werken!
Onze dochter is wel wat ouder maar werd de laatste tijd ook erg vroeg wakker, wij zijn er achter gekomen dat het al zo vroeg te licht is op haar kamer. We hebben de ramen afgeplakt met vuilniszakken om dit te testen en jahoor: ze slaapt weer wat langer 's ochtends! wat ik hiermee wil zeggen is dat vroeg wakker worden meerdere oorzaken kan hebben. Misschien heeft je dochter dorst en helpt het om een klein beetje drinken aan te bieden om vervolgens nog even verder te slapen? 
Voor een kindje van 10-11 maanden zou je het volgende schema kunnen aanhouden: 
slaapje 1: 9.00u - 10.00u
slaapje 2: 12.30u - 14.30
18.30-19.00 naar bed
in het begin zal je 's ochtends dan wel een lange tijd moeten overbruggen als je kindje al half 6 wakker is, maar je zou dat eerste slaapje langzaam kunnen verschuiven naar 9.00u. 
het 2-3-4-ritme is misschien ook een fijne methodiek voor jullie, moet je maar eens op googelen. 
Succes, ik hoop dat je er wat aan hebt!

Wanneer je kindje nog vrolijk is met 3 slaapjes en dat gaat goed, lekker laten zo.
Het is niet leeftijdsgebonden dat ze dan persé naar 3 slaapjes moeten. Elk kindje is weer anders.
Wat ik merkte rond die periode dat het vrij natuurlijk overging naar 2 slaapjes, in de ochtend was hij wat langer wakker (gaat meestal tussen half 10 en 10 uur naar bed, en is  tussen 6 en 7 uur sochtends wakker). Dit was aan het begin wel echt een beetje rekken hoor.. nog even een klein rondje lopen of druk spelen met hem, maar dat is een kwestie van tijd en dan zal je zien dat het steeds makkelijker word om wat langer wakker te zijn sochtends.
Mocht hij nou wel ineens om half 6 of eerder wakker zijn, gaat hij natuurlijk eerder naar bed als hij moe is.
Meestal slaapt hij wel echt 2 uur in de ochtend, ik maak hem ook meestal wakker nu na 2 uur (op dit moment 13 maanden en anders niet meer in bed te krijgen in de middag...).
Meestal is hij dan rond half 12/kwart voor 12 wakker en doet in de middag rond 3 uur nog een powernap tot maximaal 4 uur (het liefst tot half 4).
Het is echt zoeken met zo een kleine en mijn advies is echt, go with the flow en kijk naar je kindje. Is je kindje moe, dan gewoon naar bed brengen en niet kijken naar wakkertijden etc, elk kindje is anders.
Je zal merken dat er vanzelf wat meer ritme in komt met wat vastere bedtijden, maar er zullen ook genoeg dagen tussen zitten dat je hier wat van afwijkt.

2-3-4 werkt hier goed. Na heel wat zoeken hoor ;-)

05.30 vaak even een fles en nog een dutje op de arm..
07.30 brood en flesje
09.00 slapen
11.00 fruit
12.00 brood en fles
13.00 slapen
15.30 wakker
Flesje of tussendoortje
17.00 eten
19.00 Fles
19.30 slapen

Super bedankt voor jullie reacties!
We kijken het een beetje aan elke dag, afhankelijk hoelaat ze wakker word. Ze heeft toch nog wel veel slaap nodig merken we.
Maar aan de schema'tjes die jullie sturen heb ik een beetje een idee van hoe ik het op kan pakken en kijken hoe zij er op reageert. Het blijft indd zoeken, maar probeer wel steeds meer haar te volgen.

Dankjewel! ?

Terug
Bovenaan