van 5 naar 4 voedingen, groente en fruit

Hallo allemaal,

Even een aantal vraagjes.
Mijn dochtertje Tamar is nu 3,5   maand. En ik las op het voedingsschema dat ik kreeg van het cb dat je bij 4 maanden over zou moeten gaan naar 4 flessen, beetje groente, beetje fruit, en rijstebloem...

Hoe ga je dat allemaal aanpakken, gelijk alles... of een voor een.
En wat is dan het beste om mee te beginnen?

Tamar was met 3 maanden al 6,5 kilo, ze zit dus aardig op gewicht.

Kan iemand haar ervaringen delen?

Bedankt  alvast!

Groetjes
Jeannette
 
HOi,

Als eerst wil ik even zeggen dat ik Tamar een prachtige naam vind!!!!

En als tweede niets moet.
Het beste is om te wachten met bij voeden tot zes maanden maar dat is ieder voor zich.

Als je graag wilt beginnen omdat je denkt dat je kind er aan toe is.
Kan je het het beste beginnen met pap dat is het makkelijkst verteerbaar en het minste kans op een reactie.

ZOdra dat goed gaat kan je voorzichtig beginnen met fruit of groente en zo bouw je een voor een de bijvoeding op. Tot dat ze met de pot mee eet.

Je kan gewoon eens een paar hapjes tussendoor geven en dat uitbouwen naar een volle bak fruit, pap enz.
Een voeding (fles) laten vallen doe je pas als je kindje een voledige hap eet.

TOt die tijd is alles naast de fles bij voeding.

Hier zijn we pas begonnen met zes maanden ivm allergieen tot die tijd kreeg ze alleen de borst. Melk is het gene waar ze tot zes maanden genoeg aan hebben. Rond die tijd zijn de darmen gerijpt en kunnen het beter verdragen.
Tot het jaar is melk de hoofdvoeding en de rest alleen voor erbij.

Ik zou zeggen veel plezier en ga lekker smullen met je kindje.

Ps geef een paar dagen achter elkaar het zelfde bv appel dan kan ze rustig wennen aan de smaak en structuur.

doei
 
Hoi,

Wij zijn in één weekend overgestapt van 5 naar 4 flessen waarbij we de voeding ophoogden van 180 naar 200 en daarna 210 cc. En in de 4e fles doen wij nu 2 à 3 scheppen rijstebloem. Daarbij zijn we ook gelijk begonnen aan een half potje fruithapje 's ochtends en een half potje groente 's avonds. Alles gaat heel goed, hij slaapt de nacht lekker door. We hadden al eerder een paar hapjes fruit geprobeerd dus wisten we dat hij dat lekker vond.
Onze zoon is trouwens 4,5 maand oud.
Het is maar net hoe je het zelf wilt hoor. Je kunt er heel lang over doen met afbouwen en langzaam groente en fruit opbouwen of zoals wij in één keer overgaan. Het is maar hoe je kindje daar op reageert. Onze zoon was al langer toe aan een fles minder. Wij moesten hem voor de laatste fles steeds wakker maken en hij viel steeds weer in slaap waardoor we meestal meer dan een uur bezig waren met die laatste voeding.

Ook hoef je niet te wachten tot 6 maanden als er geen allergiën in de familie voorkomen.

Ons schema is nu als volgt:

7 uur fles 210 cc
10.30 uur fruithapje half potje
12.00 uur fles 210 cc
16.30 uur fles 210 cc
18.30 uur groente hapje half potje
20.30 uur laatste fles 210 cc met 2 scheppen rijstebloem vanille en lekker slapen tot de volgende ochtend.

We geven tot nu toe wel bij fruit: banaan of peer. Hier reageren de darmen het minst op en bij groente worteltjes of bruine bonen omdat hij iets anders nog niet lust.

Doe hoe je het hetzelf het fijnst vind!!

Heel veel succes ermee.

Groetjes,
Rosanne, mama van Quentin
 
Ik ben ook met mijn zoon begonnen met bijvoeden bij 3,5 maand.
Ik bleef gewoon dezelfde hoeveelheid fessen geven en heb zo eerst langzaam 1 soort fruit geintroduceerd.
Probeer steeds 4 dagen achter elkaar hetzelfde ivm allergieen dat zie je pas na 3 dagen namelijk.
Toen hij 1 stuk fruit bijna at heb ik een fles laten vallen , dit was al na 1 week omdat hij het zo lekker vind , maar ik hoor ook wel eens pas na een maand.En toen ben ik begonnen met groenten en dat ook zo langzaam opgebouwd.

succes

sandra
 
hallo mijn zoon is nu 3 en een halve maand oud en hij kreeg al met 3 maanden een fruithapje hij vindt het erg lekker.
maar ik mocht van het cb niet een fles laten vallen tot de 6 de maand. maar ik ga
toch mijn eigen gevoel volgen als hij er aan toe is dan laat ik toch gewoon een fles vallen je moet gewoon je eigen gevoel volgen.
ik ga binnenkort een groente potje proberen als hij dat wil en dan kijk ik wel als hij aan 4
flessen genoeg heeft.
ik zou zo zeggen volg je eigen gevoel want de een zegt dat en de andere weer dat.
groetjes en veel geluk der mee.
 
Terug
Bovenaan