van 5 naar 4 voedingen, hoe pak je dat aan?

Medemoeders, ik heb een dochtertje (Dani) van 3,5 maand en een zoontje (Milan)  van 2,5 jaar. De vraag gaat natuurlijk over Dani.

Zij zit sinds  1,5 maand op 5 voedingen, de eerste fles tussen 08.00   09.00 en de  laatste fles tussen  22.00 - 23.00  uur. Ik houd me niet strak aan het 4-uur schema want de ene keer komt ze vroeger en de andere keer wat later.
Tot 3 maanden heeft ze nog gedeeltelijk borstvoeding gehad maar daar ben ik nu mee gestopt.

Ze slaapt al een tijdje heerlijk goed door, ongeveer 23.00 tot 08.30 -> bofkonten zijn wij hoor, maar met de oudste hebben we wel genoeg afgezien.

Het consultatiebureau vind dat Dani aan de stevige kant is, dat is ook zo hoor -> ze weegt maar liefst 7 kilo. Op zich maar ik me daar niet zo druk over, maar de arts van het consultatiebureau heeft wel gelijk dat ze best naar 4 voedingen zou kunnen. Sinds kort slaapt ze ook in de avond vanaf 20.00 al heel erg diep en moeten we haar wakker maken voor haar laatste fles, dan wil ze eigenlijk alleen slapen, niet eten dus.

We hebben al geprobeerd om die laatste fles gewoon over te slaan, maar dat werkt niet, dan wordt ze 's morgens te vroeg wakker waardoor we toch weer op 5 voedingen uitkomen. Toen een keer geprobeerd om 21.00 uur de laatste fles en dat werkte ook niet. Uiteindelijk zijn we maar weer overgestapt naar de fles om 23.00 uur.

In principe hoeft ze nog helemaal niet naar 5 voedingen volgens haar leeftijd, wat zouden jullie doen en de belangrijkste vraag is hoe???

Ik hoop dat jullie wat handige tips voor mij hebben.

groetjes Sabine
 
mijn zoontje is ook zwaar voor zijn leeftijd, maar ook erg lang. hij is nu 8 maand en weegt 10,6 kilo bij een lengte van 76 cm. ik weet niet hoe bij Dani de verhouding ligt maar als het cb zegt dat je over moet gaan op 4 zou ik het wel doen.
toen ik over moest van 5 naar 4 heb ik de overige voedingen gerekt.
het schema was (is, ik ben nu aan het afbouwen naar 3) mbt fles

 8:00 fles 180 water + 6 schepjes nutrilon
11:00 idem
15:30 idem
19:30 idem + rijstebloem

met rijstebloem mag je volgens mij pas beginnen als Dani 4 maanden is.
daar word het wat voller van in de maag zodat ze beter doorslapen...
(is de bedoeling natuurlijk)
misschien kun je twee weken wachten met overgaan op 4 voedingen??
veel succes!
 
Dank je wel voor je reactie, vandaag rijstbloem gekocht en als ze vier maanden is gaan we dat maar proberen, volgens mij vult de laatste fles gewoon nog niet goed genoeg om naar 4 voedingen te gaan. Dan wordt ze 's morgens gewoon te vroeg wakker en dan zit ik weer op 5 voedingen voor die dag.

We wachten gewoon nog even. Volgende week moet ik weer naar het bureau en dan maar eens kijken of ze op de flesvoeding ook zoveel aankomt als met borstvoeding. Met de borstvoeding kwam ze iedere 4 weken gewoon een kilo aan en soms wel meer.
Ik schrok hier een beetje van omdat mijn eerste kindje (Milan)  maar een spillebeentje is (wordt nu trouwens wel wat minder). Als baby kwam hij wel genoeg aan, maar hij bleef klein en licht. Hij heeft trouwens ook altijd honger gehad en sliep slecht. Dani is veel flinker dan Milan, misschien dat ze het daarom ook beter doet 's nachts.

We zullen wel zien hoe het loopt, 1 fles meer of minder zal echt niet zoveel uitmaken als je pas 3 maanden bent denk ik.

Heb je ook nog andere kinderen?

Groetjes Sabine
 
hoi

Ik zit op dit moment ook te twijfelen om over te gaan van 5 naar 4 flessen.Mijn zoontje is nu 4 maanden en hij wil 's morgens altijd heel slecht eten. De eerste voeding (ont 7 uur) gaat meestal nog wel, maar die van 11.00 is altijd knudde. Daarom wil ik proberen om die fles over te slaan, of flink op te schuiven. Sinds een paar dagen krijgt hij rijstebloem in zn laatste voeding, en nu wil hij 's morgens nog slechter eten.

Mijn plan is om de eerste voeding pas om 8.00 te doen en dan om 12.30, dan om 16.30 en dan om 21.00. En dan maar hopen dat hij wil slapen tot 8.00. Ik ga het vandaag zo proberen. Spannend!

Groetjes en succes
Caroline
 
Hoi Caroline,

Wij hebben dit toevallig óók gisteren geprobeerd, alleen dan nog zonder rijstebloem in de laatste fles.
De 1e fles was om 08.30 en de laatste om 20.45. Ze heeft geslapen van 21.45 tot 08.30. Dus dat ging prima. Nu vandaag opnieuw proberen en kijken of het nu gelukt is.

Het enige probleem is wel dat ze alle flessen volledig leeg moet drinken, want als ze er één slecht drinkt klopt heel het mooie schema'tje niet meer.

Succes ermee.


groetjes Sabine

 
Voedingschema moet je op kind zelf aanpassen omdat elk kind toch weer anders is.

Mijn dochter wou al heel snel na  vier flessen per dag maar omdat ze toen nog zo jong was moest ik wachten tot dat ze  2 maanden was maar dan moet je wel meer voeding gaan geven  per fles om aan de hoeveelheid te komen. Vanaf 5 maanden ben ik weer terug gegaan naar 200 cc per fles. Nu  met 6 maanden heb ik  Derde  fles gesplitst in 2 flessen van 100cc. Bij mijn oudste  heb ik ook gedaan vanzelf ging hij naar drie flessen per dag en toen naar twee flessen per dag hoe ouder dat hij werd hij begon het meer als drinken te zien in plaats van eten.      

Mijn dochter is nu 6 maanden en  op dit moment  is  voedingschema zo maar kan het kan zo weer veranderen ligt aan haar en haar behoefte wat zij nodig heeft.Ze gaat s'avonds 18.30 en 19.00 na bed dat is tevens haar laatste voeding tot de volgende dag 07.00.


Haar eerste   fles 200cc   07.00
09.00 krijgt een fruithapje
ochtendslaapje
11.00 fles 100cc
12.00   krijgt nog wat fruit.
Middagslaapje
15.00 fles 100cc
16.30 en 17.00 warm eten en fruithapje
18..15 18.30 laatste fles 200cc.

Fruithapje verdeel ik overdag heen ik geef het niet 1x ze vindt heerlijk.

Succes
 
Hoi Sabine

Nou hier is het nog niet echt gelukt. Mijn zoontje is nu heel erg verkouden, dus hij wil helemaal niet drinken. Nog geen 100 ml per fles (en dan kom je met 4 flessen natuurlijk nergens). Maar weer proberen als hij weer beter is.
En ik ben juist over gestapt naar 4 flessen omdat ik hoop dat hij dan meer honger heeft per fles zodat hij ze dan wel leeg drinkt (heb een jochie dat wat lastig eet vaak!). Alleen zaterdag is het aardig goed gegaan.

Lukt het bij jou wel goed?

'Groetjes
Caroline
 
Hoi Caroline,

Je vroeg of het nu gelukt is om over te stappen op 4 voedingen.
De eerste dag hebben we de laatste fles om 20.45 gegeven. De volgende dag om 20.30, daarna om 20.15, vandaag om 19.45 uur. Tot  op heden  moest ik haar nog  steeds om 09.00 wakker maken, dus ik denk dat ik nu wel kan zeggen dat het héél aardig  gelukt is.

Dani was er ook echt wel aan toe om naar vier voedingen te gaan, ze slaapt al weken de hele nacht door en als we haar 's morgens  niet zelf  wakker gingen maken sliep ze gerust tot 10.00 uit. Dan was ze vervolgens wel de hele avond wakker. Nu hebben we dat doorbroken. Ik maak haar 's morgens vóór 09.00 wakker. En na de laatste fles  gaat ze rond 21.15 slapen voor de hele nacht tot 09.00.

Je vertelt dat je zoontje zo slecht de flessen leeg drinkt, nou dat deed Dani dus ook bij 5 voedingen. Maar bij Dani was het drie weken geleden nog te vroeg om over te stappen naar 4 voedingen  en nu lukt het ineens wel (ze drinkt ze ook allemaal leeg tot op de druppel 200 cc). Dus misschien nog even een paar weekjes wachten.
Wat je alvast wel kan proberen is de laatste voeding bijvoorbeeld niet om 23.00 maar om 22.00 - 22.30 te geven. Dan kan ie alvast wennen en is de overstap naar 21.00 niet zo groot.

Veel succes.

Groetjes Sabine

p.s. allemaal bedankt voor de fijne reacties, ik heb er echt iets aan gehad.
 
Terug
Bovenaan