Van 5 naar 4 voedingen met drie maanden????

Jente (13 weken) slaapt ontzettend goed, vooral s'nachts.
Daarom ben ik zijn schema wat gaan inkorten 3 weken geleden, het ziet er nu zo uit:

7.00
11.00
14.30
18.00
21.30

Tussen de laatste voedingen zit dus maar 3,5 uur, vindt dit eigenlijk wat weinig maar zo kan hij wel wat langer slapen s'nachts. We moeten hem echter om 7.00 nog steeds echt wakker maken.
Sinds een week drinkt hij voor mijn gevoel ook minder (weet het niet precies natuurlijk met bv).

Op het CB zei de arts dat ik best 4 voedingen mocht gaan proberen, dus:

8.00
12.00
16.00
20.00

Hebben jullie hier ervaring mee?
Vindt het zo moeilijk want het gaat best goed maar ik denk hij het best aan kan. (weegt nu ook met 13 weken 7580 gram, bij zijn geboorte 3600).
Ik moet echter wel volgende week weer gaan werken, zit me dus af te vragen of ik het juist nu moet proberen of juist nog even lekker wachten.
Ben zo bang dat hij opeens s'nachts weer gaat komen.

Hoop dat iemand mij tips kan geven of er ervaring mee heeft?

Groetjes Fenneke

Hai Fenneke,

De meeste moeders die borstvoeding geven, geven dat op verzoek. Begrijp ik goed dat jouw kleine niet zelf om een voeding komt en dat je daarom die tijden aan houdt?   Of doe je het voeden op tijd omdat jij dat prettiger vindt?

In principe regelt je kind het zelf, als er meer tijd tussen de voedingen kan, zal hij gewoon later komen. Het gewicht lijkt mij prima (al heb ik het niet in de bv curve uitgezet....)

Of er plots weer nachtvoedingen zullen komen, kan niemand je voorspellen. De meeste werkende moeders merken dat hun kindjes na zo'n werkdag even moeten mamatanken (schade inhalen bij mama en het liefst aan de borst) dus komen dan plotseling weer wel 's nachts of gaan clusteren 's avonds.

Als je je vraag even op http://www.borstvoedingsforum.nl stelt, zul je vast en zeker veel ervaringen te horen krijgen. Vooral op het kolfforum kom je heel veel werkende moeders tegen. Maar ook op algemeen kan je je vraag stellen.

Groetjes, Nynke

Badankt voor je reactie!
Jente kwam al vrij snel om de vier uur voor voeding, ik ben dit dus al snel aan gaan houden.
Zo is het schema er min of meer in geslopen. Maar we voelen ons er beide prettig onder. Natuurlijk zal ik hem niet een uur laten huilen als hij echt honger heeft, maar dit is eigenlijk ook nog nooit gebeurd. Wel eens dat hij een half uur eerder kwam maar daar doe ik ook echt niet moeilijk over hoor.

Ik denk dat ik het nog maar even lekker bij mijn schema hou, het gaat goed nu dus waarom veranderen. Het is een tevreden ventje zelfs als ik hem om 7.00 wakker maak.

Groetjes Fennie

Ik had de vraag inderdaad al gesteld bij dat forum. Maar wat een paar mutsen daar, niet allemaal hoor.
Ik kreeg direct als antwoord dat je helemaal geen schema kan hebben met bv, dat je voeding dan terug kan lopen, dat je kindje te weinig binnen krijgt.
Hoe ik dat dan met regeldagen doe?
Ik heb al vanaf 6 weken een schema en dat gaat prima en volgens mij heeft hij nog nooit echte regeldagen gehad.

Groetjes Fennie

Hai Fennie,

De meeste mensen schrikken als ze tijdschema zien bij borstvoeding. Maar jij (en nog een stel andere moeders) bewijzen dat het wel mogelijk is, als je gewoon maar naar je kind en je moedergevoel luistert.

Lijkt me verstandig dat je je oude "schema" aanhoudt, teveel ineens veranderen kan averechts werken. En aangezien je eerste werkdag er ook aan komt, heeft hij al aardig wat te verwerken....

Mocht je nog eens gewoon als moeders onder elkaar ervaringen willen uitwisselen en andere borstvoedende ouders beter leren kennen, ik zit tegenwoordig heel veel (mag ook wel als je in beheer zit) op http://www.borstvoeden.net

Misschien dat ik je daar ook nog een keer zie. Succes met werken volgende week!

Groetjes Nynke

Hoi nou mijn zoontje is dinsdag precies 3 maanden en moet maandag naa rhet CB dus weet niet precies wat hij weegt.. Ik denk ong. 6200..
Ik geef hem nu al 3 weken 4 FLESvoedingen... Hij sliep altijd van 11 tot 9 maar moest gaan werken en wildehem wel die uren slaap gunnen. Nu krijgt hij zijn laatste voeding tussen 8 en 9 en is hij tussen 6 en 7 zelf wakker.. Ik begin om 8 uur dus perfect.
Hij dronk zijn flessen toch niet echt meer leeg... Ik dacht dan geef ik hem gewoon 4x 210 ipv 180 water maar dat spuugt hij helemaal uit... Hij heeft vaak al moeite met zijn fles van 180 helemaal leeg te drinken...
Nu las ik iets over een te lage bloedsuikerspiegel en nu ben ik toch weer bang!! Doe ik t wel goed?? HIj vraagt zelf om zijn voeding en dat is meestal na 4,5 uur en als hij verder neit vervelend is of meer huilt dan is het toch goed???
Groetjes

Hai Kimmie,

Ik vindt het moeilijk om je vraag te beantwoorden over de hoeveelheid voeding. Jente krijgt borstvoeding en ik heb dus geen idee wat hij precies binnenkrijgt.
Ik geloof dat je voor die lage suikerspiegel niet heel bang hoeft te zijn als je kindje goed aan gewicht is en volgens mij heeft die kleine van jou een mooi gewicht.
Vraag het anders even na op het CB!

Ik ben met Jente sinds 2 dagen naar vier voedingen. Ik moest hem vaak wakker maken en hij dronk telkens maar kort. Ik had dus echt het idee dat vijf voedingen te veel waren.
Nu heeft hij als schema: na 8.00, na 12.00, na 16.00 en na 20.00!
Ik bedoel met na, dat ik hem niet precies wakker maak op die tijden maar hem gewoon laat liggen. Ik wil alleen proberen dat hij niet eerder komt dan die tijden want anders gaat hij 's avonds weer zo vroeg naar bed.
Hij komt nu al twee dagen om: 8.30, 13.00, 16.30 en 20.30! Als ik wel weg moet dan zou ik hem wel op zijn vaste tijd wakker kunnen maken.

Vertrouw ook een beetje op je kindje he, als hij tevreden is en voldoende plast en groeit dan is het vast wel oke!
Ik heb ook lang zitten tobben en eigenlijk gaat het nu alweer automatisch goed!

Succes, groetjes Fenneke en Jente

Terug
Bovenaan