Van 5 naar 4 voedingen

Mijn zoontje van 4,5 maand krijgt nu 5x fv per dag. 's Avonds leggen we hem na zijn fles van 19 uur in bed en dan slaapt hij vrij snel in. We maken hem daarna om 23 uur nog wakker voor zijn laatste fles en dan slaapt hij de nacht door.

Nu vraag ik me af of het niet fijner voor hem is om na een fles om 19 of 20 uur gewoon lekker door te slapen en wij hem niet meer wakker maken om 23 uur. Dat zou dus betekenen dat we van 5 naar 4 voedingen moeten gaan, maar hoe pakken we dat aan?

Hij krijgt nu 5x 200 ml fv en 1x (na een fles) een klein beetje fruit (zijn nog maar een paar hapjes).
Moeten we:
- meer fruit geven en daar een fles mee vervangen
- de totale hoeveelheid voeding van een dag over 4 voedingen verdelen (dus 250 ml per fles)
- rijstebloem door de laatste fles mengen (hij had vaak last van harde ontlasting dus raadde het cb rijstebloem af, maar met het fruit lijkt zijn ontlasting zachter te zijn)?

Hoe hebben jullie dit gedaan of zouden jullie dit doen?

Alvast bedankt!
 
hoi J

ben benieuwd naar de reacties want ik zit op het moment aan hetzelfde te denken als jij. Mijn dochtertje krijgt precies dezelfde hoeveelheid voeding. Ik ben aan het proberen de fles van 23 uur te vervroegen met steeds een half uurtje per week en dan maar hopen dat ze het steeds wat langer uithoudt. Ik ben ook van plan om met de tijd dan rijstebloem door de laatste fles te doen...

gr sandra
 
en ik ben ook benieuwd want wij zijn er ook mee bezig. Mijn zoontje van 9 maanden krijgt om 23.00 uur nog een fles met rijstebloem erdoor heen. Daar slaapt hij lekker op door...maar dat moet naar 20.00 uur. En wij proberen ook vervroegen maar dat werkt niet echt. Misschien maar cold-turkey! En gewoon opeens niet meer geven???

groetjes
Esther
 
Hoi,

Ik heb het geprobeert om haar de voeding van 23.00 niet meer te geven met 4 maanden en wat weken. En dat deed ze keurig. Ze sliep gewoon door tot 7.00. Maar ik merkte dat ze veel minder plaste en minder nat was s ochtends daarom ben ik de voeding na een paar dage weer gaan geven.

Nu ben ik sinds 2 weken bezig met fruit en groente en is haar "schema" helemaal raar en vaag maar dat komt weer goed zodra ze gewent is aan al het extra's.

Dus kijk eens hoe het gaat als je het overslaat.
Kreeg wel het advies dat het beter is om af te bouwen dan gewoon te stoppen. Denk wel dat dat per kind verschilt hoor.

groetjes
 
Hoi,
Mijn dochter is nu 5 maand en de laatste 2 weken hebben wij de laatste fles eraf! Ik was al een paar weken bezig de fles te vervroegen,tot ong half 11,en toen ik haar steeds moeilijker wakker kreeg,heb ik het gewoon geprobeerd,en het lukte,ik denk dus dat je kindje het zelf een beetje moet aangeven,als hij/zij om 23 uur nog maar een paar slokjes naar binnen werkt en dan in slaap valt is het er wel tijd voor.Wel doe ik nu elke fles iets meer,nl 210ml + 7 schepjes,en in de laatste gaat 2 eetlepels rijstebloem,die krijgt ze nu rond 20-20.30 uur
Succes
 
Hoi,

Akim deed precies hetzelfde. Hij moest wakker gemaakt worden om 23.00 uur voor zijn laatste fles. Op een gegeven moment, rond 4 maanden, hebben wij hem gewoon niet meer wakker gemaakt. Hij deed dat heel goed. Alleen het kan wel eens zo zijn dat die kleine na twee dagen aangeeft toch wat meer te willen krijgen. Toch een fles rond 23.00 uur. Dat hebben wij een aantal keren gedaan, bijv. na een visite waardoor hij wakker werd omdat we naar huis moesten. Hij dronk het toch niet helemaal op. Na een weekje ging het heel goed. Soms nog even venkelthee gegeven wanneer hij wel wakker werd. En dat was ook voldoende. Hij krijgt nog steeds gewoon 200 ml volledige flesvoeding per fles, dus niet meer. Ik gaf wel wat meer fruit.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad. Ik zal nog even het schema opschrijven:
8.00 uur: met 4 maanden fles 200 ml ( met 6 maanden: een groot deel pap met lepeltje, de rest fles)
10.30 uur fruithapje (potje)
12.00 uur fles 200 ml
15.00 uur koekje en evt. water of sapje
16.00 uur fles 200 ml
18.30 uur groentehapje
20.00 uur fles ( met 4 maanden: me rijstebloem, met 6 maanden zonder rijstebloem)

Akim doet het daar heel goed op.

groetjes
 
Je kunt twee dingen proberen de laatste fles overslaan en bij de laatste die je dan geeft meer erin doen,of die van 23 uur vervroegen naaar het tijdstip net voordat ie in slaap valt.EWij hebben dat bij onze dochters gedaan.En dat werkte Omdat ze om 2100 in de zgn diepe slaap kwam en dan moest ik haar telkens om 23 uur wakker maken Dus gaven we haar om 20.30 de laatste fles en mocht dan extra drinken.Het klinkt niet logisch maar het werkte bij ons wel.

succes.Gr Linda
 
Terug
Bovenaan