van 5 naar 4 voedingen?!

Hoi,

Mijn zoon is bijna 5 maanden en sinds een paar dagen ben ik van 5 voedingen (2x BV en 3x FV) naar 4 voedingen gegaan omdat hij voor de laatste voeding (22:30) maar moeilijk wakker te maken was en omdat ik merk dat ik ook te weinig nachtrust kreeg (hij wordt tussen 6 en half 7 weer wakker). Nu krijgt hij om 6:30 BV, dan om 10:30 FV (220 ml), om 15:30 FV (220 ml) en om 20:30 FV (220 ml). Hij is overdag niet zo'n slaper, maar nu slaapt hij na de fles van 15:30 door tot 20:30 en als hij die op heeft, weer tot 6:30. Is dit normaal of moet hij nog wennen aan het nieuwe schema (we doen het vandaag voor de 3de dag)?? Hij weegt 7,5 kilo en is dus bijna 5 maanden..

Graag jullie ervaringen!

MicK78

Hoi Mick,

Ik kan je niet zeggen of het normaal is. Slaapt hij na 6.30 uur ook nog weer verder? Hoeveel slaapt hij verder overdag? Hier een schema hoeveel slaap een kindje gemiddeld nodig heeft. Het is natuurlijk maar een gemiddelde. Het ene kindje slaapt nu eenmaal een stuk meer dan een ander kindje. En als je zoon gewoon allert en vrolijk is als hij wakker is. En gewoon goed groeit, lijkt mij niet dat er redenen zijn tot bezorgdheid. Maar als je het niet vertrouwt kun je natuurlijk altijd je huisarts of het cb bellen.

Hier het schema:
0 – 3 maanden: 16,5 uur
3- 5 maanden: 14,5 uur
6 – 23 maanden: 13 uur
2 – 3 jaar: 12 uur
3 – 5 jaar: 11 uur (middagslaapje gaat naar 0)
5 – 9 jaar: 10 uur
10 – 13 jaar: 9,5 uur
14 – 18 jaar: 8,5 uur

Groetjes,
Leeuwtje

Hoi,

Volgens mij is het niet zo vreemd schema, alleen is zijn slaapritme wat vroeger dan dat van anders kids. Als ik het goed lees, maakt jouw kindje "nachten" van 15.30 tot 6.30. Misschien kan je het slapen iets proberen op te schuiven zonder dat het eetschema veranderd. Ik laat mijn dochtertje max een uur slapen in de namiddag zodat ze 's avonds naar bed gaat rond 7 uur. Na 5 uur 's middags slaapt ze dan niet meer tot ze naar bed gaat, als dat nog wel het geval is, maak ik haar wakker.   Je kan hem dan vanaf 18.30 wakker houden tot het om 20.30 "tijd" is voor zijn laatste fles en misschien slaapt hij dan wat langer door 's ochtends of je doet hem wel eerder naar bed en geeft hem om 20.30 gewoon de fles en legt hem weer verder te slapen. Hoop dat je hier wat aan hebt, want het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

groetjes van michelle

Hai Michelle,

Bedankt voor de tip! Ik dacht altijd: als hij slaapt zal hij het wel nodig hebben. Maar nu ik hem voorzichtig aan wakker maak, gaat het 's nachts beter! En daarnaast slaapt hij op de dagen dat hij naar kdv gaat natuurlijk ook niet van 16:00 tot 21:00. Het klopt idd wat jij zei: zijn slaaptritme begint eigenlijk iets te vroeg... Nu gaat het gelukkig beter en ik vind het ook wel zo gezellig als hij begin vd avond beneden is!

Gr
MicK78

Terug
Bovenaan