van 6 naar 5 voedingen en dan?

Goedemorgen allemaal

Mijn dochter, Anne, is vandaag precies 4 maaden oud (17 weken)
Graag zou ik wat advies krijgen over de voedingen.
Ik heb al een ander item gezien hierover, maar daar kan i kniet zo heel veel mee.

Anne weegt nu 4600 gr. Dat is dus niet zo groot.
Tot gisteren dronk ze 6 keer 135 cc.
Dit dronk ze niet altijd leeg. Het gaat met pieken en dalen.

Meestal kwam ze dan per dag op zo'n 650 cc.

Nu zijn we sinds gisteren naar 5 maaltijden gegaan. Nu heeft ze gisteren maar 550 gedronken. Ze gaat dus nog niet meer drinken ondanks dat ze minder keren krijgt.

Heeft iemand hier ervaring mee, want ze heeft al een keer in het ziekenhuis gelegen omdat ze te weinig dronk.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes Chelly
 
Hoi Chelly,
Mijn zoontje is nu bijna negen weken en weegt meer dan jou dochtertje en dat terwijl hij ook geen zware is. Jou dochtertje is dus echt heel klein.
Ik vroeg me eigenlijk af waarom je naar 5 voedingen bent gegaan. Ik snap dat je onderhand van zes voedingen af wil, maar je moet eigenlijk naar het gewicht kijken. Misschien zou ze qua leeftijd wel naar vijf voedingen mogen en als ze dit gewicht had met negen weken ook wel, maar ze is zo klein!
Mijn advies: geef haar gewoon weer zes voedingen. Ze kan al het voedsel gebruiken die ze kan krijgen. Als ze groter en zwaarder wordt, gaat ze vanzelf wel meer drinken en minder voedingen nemen. Ik heb drie kinderen en bij allemaal ging het vanzelf en gaven ze het zelf aan.
Mijn dochtertje was ook heel klein en heeft heel lang een nachtvoeding gehad. Volgens het cb. moest ze daar vanaf. Ik heb geantwoord: ik laat haar niet de hele nacht gillen als ze honger heeft en als ze achtien is, heeft ze echt geen nachtvoeding meer nodig!!!! Gaat vanzelf over. En inderdaad, ze ging uit zich zelf uiteindelijk doorslapen.
Trek je niet teveel aan wat andere zeggen over wat je dochter ondertussen zou MOETEN doen of kunnen. Kijk wat je kind aangeeft.
Groetjes Ivy
 
Hoi Chelly,

Ik denk dat ik in jouw geval ook zou overwegen om haar toch nog die 6de fles te geven. Mijn zoontje (nu 2 jaar) was ook een lichtgewichtje, en vond het desondanks toch prima als hij maar 5-4-3-... flesjes kreeg. Ik heb hem heel lang zoveel mogelijk flesjes aangeboden. Dronk hij het niet, ok, maar soms dronk hij toch 'per ongeluk' een flesje (of een half, of een vierde) extra, en dat is mooi meegenomen als je kindje al niet zo zwaar is.

Mocht je toch echt op 5 flesjes over willen gaan, dan kan je misschien hetvolgende proberen. Doe eens in het eerste flesje 's ochtends 30ml meer. Na een nacht geslapen te hebben, hebben die kindjes vaak iets meer honger dan wanneer ze 4uur tevoren nog een flesje hebben gehad. Of je kan misschien ook al binnenkort met fruit beginnen? Daar zit immers ook veel vocht in.

Maar nogmaals, ik zou in de eerste plaats al proberen die 6 voedingen zo lang mogelijk te houden, zeker als je dochtertje maar 135ml (of soms zelfs nog niet eens) per keer drinkt. En anders eens een keer advies vragen aan een kinderarts? Daar heb ik in ieder geval veel meer vertrouwen in dan in de mensen van het cb...

Heel veel succes met je kleintje. Ik hoop dat  ze binnenkort ineens verschrikkelijk goed gaat drinken, want een kindje dat niet goed eet geeft een hoop stress!

Groetjes,
Marian  
 
Hoi hoi

Bedankt voor jullie reactie.

Ik zal even wat toelichten, want wij zijn overgestapt naar 5 voedingen op advies van het kinderwijkteam.

Anne heeft namelijk een hemangioom op haar lipje, neusje en in haar neusje. Een hemagioom is en goedaardige tumor die bestaat uit allemaal adertjes die groeien.
In het eerste jaar groeit dit en bij 80 % gaat het na die tijd langzaam weg.
Wij krijgen al heel lang hulp van het kinderwijkteam (en uitstekende hulp)
eerst 3 keer per dag en nu afbouwend naar 1 keer per dag en misschien wel stoppen als het goed gaat.

Nu is het zo dat Anne nooit om eten vraagt. We moeten haar altijd uit haar zelf geven. Het is geen hongerig kindje.
Nu dachten we dat als er wat langer tussen zat ze misschien wat meer honger zou hebben en wat meer zou eten en er misschien zelfs wel om zou vragen, maar tot nu toe nog niet.

Morgen komen ze weer van het kinderwijkteam en ik ga het zeker met hen overleggen.

Bedankt voor jullie fijne reacties.

Groetjes Rachèl

PS Ben net naar het bureautje geweest en ze is 600 gram aangekomen in 3 weken tijd!!!

Hoi hoi hoi hoi hoi. Das de eerste keer!!!
 
Terug
Bovenaan