Van anti-lek naar gewone beker: steeds omgooien!

<p>Mijn dochter is nu 20 maanden en een pittige tante. Ze kon al snel uit een open beker drinken, maar op de opvang drinkt ze uit een normale tuitbeker en hier thuis hebben we eigenlijk altijd de anti-lekbeker (ook een tuitbeker) van de Hema gebruikt. Een top ding, dat we dus ook ‘s nachts in haar bedje leggen zodat ze zonder knoeien en half slapend zelf kan drinken, want dat doet ze heel veel. Maar…. Door al die tijd die anti-lekbeker te gebruiken is zij nu gewend dat ze alle bekers op z’n kop kan houden of mee kan gooien zonder dat er iets gebeurt. En nu proberen we haar uit normale bekers te laten drinken want daar is ze groot genoeg voor en dat kan ze ook prima, maar die gooit ze dus DE HELE TIJD om! Al weken. Echt alle bekers die ze tegenkomt in huis, gooit ze om. We proberen het te negeren etc maar het wordt echt vervelend… we hebben zelfs al 2x kortsluiting gehad omdat ze een beker water over een stekkerdoos omkeerde. Help! Iemand tips hiervoor?  </p>

Mijn jongste is nu 11 maanden drinkt super uit een gewone beker maar ook die wordt continu omgekeerd. Uitleggen dat niet mag en opruimen is het beste wat je kan doen.

Je hoeft het toch niet te negeren? Ze is inmiddels oud genoeg om wat regels te leren hoor. Dat hoeft echt niet op een boze manier. Gewoon steeds opnieuw aangeven dat ze haar bekertje recht moet houden, omdat je anders knoeit. Onze dochter is inmiddels echt een drillmeister als het aankomt op knoeiboeltjes opvegen met een doekje. Ze wil dan een keukendoekje of papiertje om het op te vegen. Maar dat ontstaat door opvoeden en uitleggen. Niet door negeren. 

Mijn zoontje van 2.5 kan het ook prima. Maar krijgt om die rede ook echt een rietjesbeker alleen als ik erbij zit en op tijd in kan grijpen krijgt hij een normale beker. Ik zou er verder geen strijd van maken. Als je kindje 16 is gooit ze echt geen bekers meer om hoor..

Ach dan geef je toch gewoon nog die anti lek beker? Wat maakt het uit?

Mijn dochters konden ook met 19/20 maanden al prima uit een grote beker drinken, maar ze zijn nu 4 en 2.5 en ik gebruik ook nog steeds de munchkin bekers voor ze. Gewoon omdat die handig zijn en ik die altijd op de salontafel kan laten staan zonder bang te zijn dat er weer een beker siroop over m'n kleed gaat.

Tijdens de 3 eetmomenten per dag krijgen ze wel een gewone beker en dat gaat prima. Al gaat er meerdere keren per week alsnog een beker over de tafel hoor, maar dat hoort er toch ook gewoon bij. Ik doe er altijd maar een klein laagje in en dan valt de schade wel mee.

Verder laat ik ze dus tussendoor gewoon uit de munchkin beker drinken. Ik ga mezelf en hun niet 'straffen' door perse te willen dat ze altijd uit een grote beker drinken, en daarna steeds gefrustreerd/boos zijn als er weer een beker omgaat. Die strijd vind ik onnodig.
Ik maak het mezelf niet te moeilijk wat dat betreft, en zorg dus dat ze tijdens de 3 eetmomenten aan tafel wel uit een grote beker drinken. En tja, dagelijks een beker over de vloer hoort erbij met kinderen, ook al is m'n oudste 'al' 4...

En idd ook gewoon uitleggen.

Maar als het elke keer strijd is en ze alle bekers direct op z'n kop zet, is ze er in mijn ogen nog niet helemaal klaar voor. En dat hoeft ook nog helemaal niet, ze is nog geen eens 2 jaar. Geef haar de tijd.

Ik werk op een kinderdagverblijf en kindjes drinken vanaf ongeveer 20/24 maanden uit een grote beker, maar dagelijks gaan er minimaal 5 bekers op z'n kop. Tja, dat hoort erbij...

Hier heb ik altijd nog rietjesbekers staan. De oudste is bijna 3 en kan prima uit een gewone beker drinken. Maar die rietjesbekers zijn gewoon voor iedereen makkelijk. Het geeft niet dat ze vallen en ik hoef me niet druk te maken over natte zooi. De middelste is 1.5 en wil het graag maar bakt er niks van, dus haal ik alles gewoon weg als we er niet bij zitten.

Maak het jezelf niet moeilijk en zet de tuit neer. Dan kan je de open beker misschien beter geven tijdens eetmomenten als je erbij zit. En duidelijk vertellen dat omgooien echt niet de bedoeling is

Terug
Bovenaan