Van baby met buikkrampjes naar kind met hardnekkig poepprobleem

<p style="text-align: left;">Hallo lieve moeders,</p><p> </p><p>hierbij mijn laatste poging in contact te komen met ouders die kampen met hetzelfde ‘probleem’ als onze dochter...</p><p>van het kastje naar de muur zijn wij al jaren bezig de juiste hulp te krijgen voor onze dochter van 6 jaar die niet ‘normaal’ kan poepen.</p><p>een abonnement op verschillende poeppoli’s , ziekenhuis opnames , therapieeen, fysiotherapieën, verzin het maar, we hebben op ons kop gestaan en niks heeft geholpen.</p><p>onze dochter heeft vanaf haar geboorte altijd heel veel krampjes gehad en heeft niet zelfstandig kunnen poepen, al gauw is zijn in haar flessen hulpmiddelen gaan krijgen om haar darmen hierbij te helpen.</p><p>enigzinds hielp dit en hebben wij een tijd gedacht dat er niks aan de hand was behalve dan dat zij wat extra hulp nodig heeft om te kunnen laxeren.</p><p>toen brak de periode aan dat zij zindelijk werd met plassen en het poepen nog altijd in haar broek bleeft doen, maar niet in 1x..Maar in etappes verdeelt over de hele dag.</p><p>We zagen haar worstelen met het ophouden en haar lichaamsbeweging werd steeds minder naarmate de darmen elke keer steeds voller liepen.</p><p>toch de hele dag door had zij Viese broeken met veegjes poep dus ondanks dat wij de hele dag aan het verschonen waren, hielt zij haar echte ontlasting dwangmatig op waardoor haar lichamelijke condities steeds verder achteruit gingen en zij iedere 2 weken letterlijk moest ‘bevallen’ van haar ontlasting. </p><p>dit is jaren zo gebleven totdat wij in overleg met de arts besproken hebben dat we het anders gaan aanpakken en de natuur een handje gaan helpen.</p><p>ze werd namelijk onzeker, gepest op school als het meisje die stinkt naar poep en altijd in haar broek poept, een kind wat niet meer wilt spelen en sporten en bewegen. </p><p>Tot uiteinderlijk een meisje wat elke dag verdrietig op haar kamer zat met buikpijn niet snappende wat er nou van haar verwacht werd, en dat ze er niks aan kan veranderen. </p><p>Inmiddels is Lana nu 6 jaar en gaat met veel plezier naar groep 3 en naar dansles iedere donderdag.</p><p>vrijdag laxeren wij haar met vrij extreme middelen en dan zijn wij in het weekend thuis totdat het poep van die hele week eruit is. </p><p>Zij heeft een stuk minder veegjes nu het er 1x per week allemaal uit gaat, en als ze een veegje heeft verschoond zij dit op school zelf op de wc.</p><p>helaas kunnen wij deze medijnen niet eeuwig blijven gebruiken en hebben we over 2 weken ook een gesprek met de arts en ben ik bang dat we dan al geadviseerd krijgen om te gaan stoppen</p><p>.</p><p>dus we zullen er een keer mee moeten stoppen...en dan? Gaat haar levenskwaliteit weer rap achteruit? Wat moeten we nou doen? En zijn er ouders die deze achtbaan kennen? Wij voelen ons zo machteloos...Het is zo moeilijk uit te leggen wat het met je doet als ouders...als iets zo ‘simpels’ ..voor je kind niet lukt...en dit zoveel impact heeft op haar leven...en er gewoon geen oplossing voor is...</p><p>graag kom ik in contact met ouders die kampen met dit zelfde probleem, zodat we een steun in elkaars rug kunnen zijn, elkaar kunnen helpen en misschien succesverhalen kunnen lezen van kinderen die dit probleem bestreden hebben en er licht kan zijn aan het einde van de tunnel.</p><p>ben jij die ouder? Reageer dan hier onder met jou verhaal, dan kunnen we in contact komen met elkaar en vanuit daar verder bouwen. </p><p> </p><p> </p><p> </p>
 
Hi Lovemykidz,
Wat ontzettend naar voor je dochter ☹️ En natuurlijk ook voor jullie om mee te maken. Kan me voorstellen dat je hier graag een einde aan wil maken. Ik ben heel benieuwd naar wat je dochter eet en drinkt op een dag. Zelf hou ik me al jaren bezig met de werking van voeding op de spijsvertering, omdat ik zelf ook vanaf kind hier last van heb gehad en tijdens m’n zwangerschap werd het weer heel erg. Een eye opener was voor mij toen ik tijdens een vakantie in Sri Lanka 4 dagen lang alleen maar heel ‘puur’ eten krijg met vooral heel veel groente, volkoren granen, veel fruit, weinig dierlijke producten zoals vlees en drinken gewoon water en thee. Ik had ineens een hele normale en gezonde stoelgang. Dit pas ik nog steeds toe. Om ervoor te zorgen dat het eten goed verteerd wordt en dus ook een goede stoelgang, eet ik fruit als losse maaltijd en eet ik koolhydraten niet samen met eiwitten ivm gisten in de maag/darmen. 
Misschien hebben jullie al het een en ander geprobeerd met voeding, maar wie weet kan ik nog een tip geven. 
 
Als juf ken ik een soortgelijk verhaal 'van de andere kant'. Enkele jaren geleden kreeg ik een kleuter die, ondanks een gebrek aan zindelijkheid, toch van 1 naar 2 zou komen. Hier ging flink wat onderling overleg aan vooraf, want niet zindelijk betekent eigenlijk zelfs niet naar school, maar de huidige juf en ik (en ouders) waren ervan overtuigd dat het meer tussen de oren zat inmiddels dan echt in de darmen.Ook bij haar is er flink wat laxeermiddel ingegaan, omdat ze zo erg ophield, dat alles pijnlijk was. Met ouders hebben we afspraken gemaakt en ik heb in de klas (na het 980112 ongelukje) met de klas gepraat over darmen en dat deze soms ziek kunnen zijn. Juist doordat het hierna normaal werd (en kleuters poep een heerlijk onderwerp vinden), kreeg de bereffende kleuter een enorme boost. Bleek dat ze ergens wel aandrang voelde, maar dit min of meer linkte aan ongelukjes en dus niet meer durfde te gaan. Nadat ze had meegekeken met klasgenoten (lang leve de smerige open meisjes-kleuter-wc's) en had ervaren dat ongelukjes niet erg waren, was ze voldoende gerust om toch te gaan zitten. En warempel; een pot vol! Wat een overwinning was dat! We hebben een poepdiploma gemaakt en gevierd dat ze het kon. Doordat ze het vertrouwen op deed dat het niet gek was, ontspande ze dusdanig dat haar darmen steeds normaler konden gaan werken en nog geen half jaar later kon ze stoppen bij de poeppoli en met de medicatie. Ik zie het kind nog elke dag op school en soms moeten we samen heel hard lachen, als we een kleuter over poepen horen praten..Mijn advies; betrek school er in! Poep stinkt, maar verder is het heel normaal. Door dat te bespreken met de klas, wordt het ook minder vreemd voor jullie dochter en haar klasgenootjes. En hoe relaxter ze is, hoe minder druk er op de darmen staat.
 
Terug
Bovenaan