van borst naar fles lukt niet

Hallo, ik ben moeder van twee kids (twee en een half jaar en 5 maanden) De oudste heb ik twee weken borstvoeding gegeven, het ging voor geen meter, steeds honger e.d, dus toen was ik gestopt. Met mijn dochtertje was ik van plan om langer door te gaan, ik wist er inmiddels wat meer over, met regeldagen enzo.
ik had afgesproken met mezelf dat ik minimaal 4 maanden borstvoeding wilde geven. Dat is nu ruim gelukt. ik weet wel dat ze adviseren zo lang door te gaan als het goed gaat, maar ik wil graag stoppen (of in ieder geval afbouwen) om diverse redenen onder andere omdat ik zelf wil afvallen (ik was 25 kilo aangekomen. Maar mijn dochtertje is het er dus niet mee eens. ik heb al verschillende manieren geprobeerd, maar ze wil het niet. nu ben ik begonnen (1 dag) met maar helemaal geen borst meer te geven (wel afkolven), en kijken of ze vanzelf gaat drinken. Dat doet ze dus niet. Ze krijgt dan wel papvoeding van me omdat ze toch iets moet eten. Heeft iemand hier ervaring mee en een tip dat echt werkt. En hoe lang mag een baby zonder eten? wil haar natuurlijk niet uit laten hongeren omdat ik wil dat ze de fles gaat drinken...
Hoop dat er bruikbare reacties komen..
 
Hoi,
Je schrijft dat je wil afbouwen misschien dat je daar mee kan beginnen ipv helemaal stoppen in 1x.
Als ik je een tip mag geven ga nog ff door tot 6 maanden dan mag ze meer hebben wat fruit en groente misschien gaat het dan wat makkelijker.

Ik zou haar zeker niet dwingen en dus wel bij iedere voedinge eerst de fles aanbieden bv met 20cc en daarna de borst en zo kan je het langzaam opvoeren. HEt kost wat tijd en geduld maar daar boek je wel het meeste resultaat mee en het is veilig en natuurlijker dan meteen stoppen.

Groetjes joyce mama van Mara 6,5 maanden
 
Hallo Ilona,
ik geef mijn zoontje van 3,5 maand ook borstvoeding. Een paar keer heeft hij flesvoeding gehad, zowel het poederspul als afgekolfte borstvoeding en dat vond-ie prima dus ik was helemaal blij, wat een makkelijk kind.
Maar nu probeerde ik het een weekje geleden weer en toen begon hij al te krijsen als hij de speen maar tegen zijn lipje voelde. Mijn man en ik hebben het beide op verschillende manieren, tijdstippen, dagen geprobeerd, het maakt allemaal geen bal uit. Bij het cb zeiden ze dat een kind rond 3 maanden zijn eigen voorkeur krijgt, nou dat klopte dus wel. Het komt er op neer dat het of de borst of de fles zal zijn, het gaat gewoon niet samen. En ze zeiden op het cb dat je een kindje niet kunt uithongeren, uiteindelijk zal het echt wel gaan eten als het al een tijdje niet heeft gehad.
Eind van het liedje is dat ik de fles nog maar even laat staan en dat ga doen als het echt niet meer anders kan. Het is een kind met een flink karaktertje blijkbaar!
Succes met wat je ook gaat doen.
 
Hoi Ilona,

Hierbij is geduld de gouden tip hoor. Onze dochter is nu ruim drie maanden en weigerde de fles zeer resoluut sinds ze ongeveer 7 weken oud was. Wij zijn haar iedere dag minimaal 1 voeding met de fles gaan geven. Engelengeduld hebben we gehad (en nog steeds trouwens). Heel langzaam maar zeker zagen we verbetering en nu drinkt ze aardig uit de fles. Ik zou niet te abrupt afbouwen, maar dit geleidelijk doen en toch ook flesjes blijven geven. Wat wij deden was 1 of 2 voedingen uit de fles en dan in ieder geval niet meer daarna de borst gaan geven als ze slecht dronk, dan moest ze weer tot de volgende voeding wachten. Best moeilijk, maar het lukte uiteindelijk wel. Veel succes, het is niet makkelijk, maar het zal heus beter gaan met veel geduld en doorzettingsvermogen. En niet boos worden op je kindje, het is voor hun ook niet leuk.
 
hoi hoi, bedankt voor jullie reacties!
Het wil nog steeds niet erg lukken. Ik vind het moeilijk om dan maar niks te geven als ze de fles niet pakt. Ik probeer overdag zo vaak mogelijk de fles , en wil ze niet (dus altijd) dan geef ik op een gegeven moment wel de borst, of pap, anders zou ze helemaal niks binnen krijgen overdag. Ik blijf volhouden en hoop dat ze het toch een keer gaat drinken uit de fles. En nee ik wordt echt niet boos op haar hoor, af en toe wel wanhopig, maar ik besef heel goed dat het voor haar helemaal niet leuk is, ze is natuurlijk al bijna haar hele leventje de borst gewend..
 
Terug
Bovenaan