van borst naar fles

Hallo moeders,

Mijn dochtertje Lara van 14 weken heeft tot nu toe bv gehad en we geven er nu sinds een paar dagen 1 keer per dag de fles. Ze drinkt uit de fles veel rustiger en ik heb ook het idee dat ze meer binnen krijgt. Hoe kan ik het beste afbouwen, heel langzaam of juist in een keer ? Ik wil zeker tot 4 maanden bv geven maar als daar niet genoeg inzit dan houd het op !! Wie heeft tips.
 
Hoi Fenna,

Ik maak uit je berichtje op dat je denkt dat Lara met de borstvoeding niet genoeg binnenkrijgt. Over de voedzaamheid van je melk hoef je je in elk geval geen zorgen te maken, want die is altijd goed.

Bij borstvoeding is het niet altijd zo duidelijk of je baby genoeg krijgt. Helaas zitten er geen maatstreepjes op je borsten :) Maar er zijn wel andere manieren. Op http://www.vbn.borstvoeding.nl/genoeg.html kun je lezen hoe je kan zien of Lara genoeg krijgt. Als je denk dat je inderdaad niet genoeg voeding hebt, dan is de beste manier om die op te krikken gewoon wat vaker aanleggen. Met een paar dagen is je voeding dan weer op peil. Je kan dan juist beter geen fles geven, want daardoor zal je voeding alleen maar teruglopen.

Als je wilt kun je dus nog rustig doorgaan met borstvoeding. Voor informatie over afbouwen kun je kijken op http://www.borstvoeding.com/abon/afbouwen.html In één keer afbouwen is in elk geval niet verstandig, dan riskeer je een borstontsteking.

Groetjes,
Pauline
 
Hallo Fena,

Afbouwen lijkt moeilijker van het aanleren van borstvoeding geven lijkt het wel. Wanneer je aan afbouwen denkt, moet je wel geheel achter staan. Begin altijd met de voeding die naar jou mening het minst loopt, vaak is dat de late middag voeding. Begin nooit met de ochtend voeding. Want na de nachtrust zijn je borsten vol. Ik geef nu 5 maanden bordtvoeding en ben nu bezig de 2e voeding aan het afbouwen. "s morgens om 05.30 uur en om 09.00 uur geef ik gianni ( onze zoon) de borst en om 10.00 uur krijgt hij fruithapje en om 10.45 uur 100 ml flesvoeding en dan lekker slapen, en dan pas tegen 14.15 uur borst en om 17.30 uur flesvoeding en na het badje ( 19.00 uur) een toetje, 1 borst en dan naar bed, en dan komt hij tegen 23.00 uur en dan krijgt hij 2 borsten.
Volgende week bouw ik de voeding van 14.00 uur af, ze zeggen wel, elke voeding kost een week om af te bouwen, ik wil in ieder geval voorlopig de ochtendvoeding aanhouden en de late voeding. En dat kun je dus heel lang volhouden. Ook het consultatie buro kan je hierin goed begeleiden.

Heel veel succes .

Henriette
 
Bedankt voor jullie advies. Ik ben gisteren naar het cb geweest en ze was maar 200 gram aangekomen in 1 maand. Mijn gevoel over dat ze niet genoeg binnen kreeg was dus juist. De bv gaat in een rap tempo achteruit. Alleen nog s'nachts en s'morgens zit er wat in en ik heb zelfs na 12 uur nog geen harde borsten. De arts heeft ook gezegd dat het bij mij wel snel gaat maar ze vind de fles in iedergeval erg lekker en ze drinkt ook veeeeel rustiger uit de fles. Ik heb er gemengde gevoelens over maar ik weet wel dat de fles voeding tegenwoordig ook goed is. Ik heb zelf vroeger ook de fles gehad en ik ben kerngezond en ben nooit ziek dus......!

Groetjes Fenna
 
Terug
Bovenaan