Van borstvoeding naar flesvoeding.

Hoi Dames,

Wie kan mij helpen?

Mijn zoontje van 5 weken krijgt volledige borstvoeding maar ik heb het gevoel dat de laatste weken mijn borsten minder vol zitten dan voorheen. Hij komt na 1-2 uren alweer voor een voeding. Ik ben constant bang dat hij te weinig krijgt en daardoor zit ik in de stress. Ik zit er aan te denken om over te gaan op volledige flesvoeding ook ivm werk straks en ik vindt kolven zo’n gedoe. Ik weet dat borstvoeding het beste is voor je kindje maar constant het gevoel hebben dat hij te weinig krijgt en stress hebben is ook niet fijn. Ik ben er alleen maar mee bezig.

Maar hoe kan ik het beste de borstvoeding afbouwen ?

Liefs
 
Als je het zeker weet, niks aantrekken van mensen die zeggen dat het beter is. Jij hebt hier zelf de vrije keuze in. En die 5 weken is al erg goed. 
Ala je niet zo'n grote productie hebt dan kun je het beste een voeding per 3-4 dagen laten vallen, en ipv de fles geven. Let goed op of je harde plekken voelt of roodheid ziet. Dan niet verder afbouwen nog en eerst zorgen dat je de verstopping wegmasseert. Ook bij erge stuwing kun je er beter een paar dagen langer over doen, tot het wat soepeler voelt. In het begin heb je misschien langer nodig dan die 3 dagen. Maar bij de laatste voedingen kan het ook sneller gaan omdat je melk dan harder terug loopt. Neem echt de tijd om een borstontsteking te voorkomen. En let ook op dat je geen aaneengesloten voedingen schrapt. Dus probeer de overgebleven voedingen zo goed mogelijk te spreiden. 
De methode werkte niet voor mij. Ik had teveel melk en kreeg steeds weer ontstekingen. Wat ik op aanraden van een lactatiekundige gedaan heb is kolvend afbouwen. Dan de gekolfde melk in een fles geven en bijvoeden wanneer het nodig is, totdat je volledig over bent. Ik haalde steeds een voeding eraf en verspreidde de overgebleven voedingen gelijk over 24 uur (dit hield in het begin ook snachts kolven in) En dan ook pas weer een volgende voeding eraf wanneer het goed voelde. Ik heb er zo een maand over gedaan. Maar met minder melk kun je ook al met 2 weken klaar zijn hoor.
Succes!
 
Hoi,
Ik ben echt niet van de borstvoedingsmaffia ? dus zal echt niet zeggen dat borstvoeding het enige goede is, maar rond 5 weken zitten er bij baby's wel regeldagen. Dan denk je echt dat ze elk uur komen en dat je veel te weinig hebt. Dat doen baby's om de melkproductie te verhogen. Na een dag of twee (soms meer dagen maar dan alleen op de cluster momenten) is je borstvoeding weer voldoende voor je baby en gaat hij weer elke 3 a 4 uur eten. En met 5 weken zit er een sprong waardoor ze meer willen.
Echt een gedoe, maar het gaat ook voorbij.
Als je zegt dat je dat niet wilt en toch wil afbouwen ivm kolven op werk enzo (snap ik) dan zijn er afbouwschema's online te vinden. Kun je even Googlen!
Ik ben nu ook aan het afbouwen na 7 maanden en gaat heel makkelijk. Ik ben gewoon elke paar dagen een voeding in de fles gaan geven en zo per zoveel dagen is er een voeding minder uit de borst.
 
Precies wat Etsy zegt: dit kunnen heel goed regeldagen zijn! 
misschien is het slim om een Lactatiekundige in te schakelen. Die kunnen zo achterhalen of het inderdaad regeldagen zijn. 
ze kunnen je ook goed adviseren als je toch besluit om af te bouwen en hoe je dat het beste kunt doen. 
succes!
 
Terug
Bovenaan