Van bv naar flesvoeding: zelfde aantal voedingen?

Hallo moeders,

Op dit moment geef ik met veel plezier borstvoeding en daar hoop ik nog ruim twee maanden mee door te gaan. Afgelopen week kwam een paar keer dezelfde vraag bij mij naar boven en daarom stel ik 'm alvast:
Is het aantal voedingen van borst naar fles gelijk? Het lijkt me namelijk van niet. Op dit moment geef ik  mijn zoontje van 11 weken  6 a 7 voedingen per dag. Ouders die hun kind de fles geven rond deze leeftijd geven volgens mij maar 4 a 5 voedingen. er zit dus veel meer tijd tussen de voedingen.  Hoe komt dat? Is flesvoeding misschien voedzamer? Mijn zoontje geeft duidelijk aan wanneer hij drinken wil. Laten jullie je kindje dan 'maar huilen' tot het tijd? Als troost geef ik heel af en toe ook de borst wat heel goed helpt. Ook dit doen jullie vast niet met de fles? Op 3 februari ga ik naar het cb en zal ik het daar ook eens vragen.
Ik weet dat het nog niet zo ver is, maar soms houden  vragen je een tijdje bezig en wil je gewoon weten hoe het zit.

Alvast bedankt!
** Tijdje geleden schreef ik over huiluurtjes. Goed nieuws want van de een op de andere dag was het over. Hij is wel wakker, maar heel gezellig! Alles heeft dus zijn tijd nodig!

Groetjes van Martine
 
Hoi Roma,

Ik heb een dochtertje van 4 weken dus ik kan nog niet goed vergelijken met de hoeveelheid voeding die jouw zoontje krijgt. Maar ik ben zelf sinds een week over gegaan op flesvoeding omdat ik de indruk had dat er in de borstvoeding te weinig voedingsstoffen zaten omdat ze om het half uur bij mij wilde drinken.
Jouw vraag of flesvoeding voedzamer is dan borstvoeding zou ik eerlijk gezegd niet weten, maar wat ik wel als voordeel ervaar met flesvoeding is dat je kan zien hoeveel ze drinken. Bij borstvoeding zal dit per keer verschillen omdat je niet kan zien hoeveel ze per keer drinken. Daarom denk ik dat je met flesvoeding wat meer regelmaat erin kan krijgen. Ik geef nu om de 3 uur een flesje, maar ben zelf nog zoekende inn de voeding omdat mijn dochter soms nog om de 2 uur komt. Maar dan geef ik haar geen flesje omdat dat teveel zou worden, en met borstvoeding is het op vraag en aanbod. Met flesvoeding is dat niet zo. IK geef haar in de tussentijd wanneer ze eerder komt voor haar flesje een fopspeentje wat enigzins soms helpt.


Succes!
Groetjes van Elly
 
Hallo,

Kunstvoeding is inderdaad voedzamer als borstvoeding. Mijn zoontje kwam ook om de 2 1/2 - 3 uur. Ik kreeg tepelkloven en zag het niet meer zitten, veel te vermoeiend, nu bijna helemaal over op de fles. Nu kan ik zien wat hij drinkt en zit er makkelijk 4 uur tussen, wat past bij zijn leeftijd van 7 wkn. Hij krijgt om 7-11-15-19-23 uur en 's nachts komt hij nog 1 keer maar die hoeveelheid die hij dan krijgt zijn we aan het afbouwen!!

Succes,
Maaike
 
Hoi Martine,

Kunstmatige zuigelingenvoeding is niet zozeer voedzamer, het is moeilijker verteerbaar. Een baby doet er dus langer over om  kunstvoeding te verteren en het wordt niet optimaal benut; dit in tegenstelling tot moedermelk, wat precies is afgestemd op de behoeftes van je kindje.

Je geeft aan dat je met veel plezier borstvoeding geeft en dat je dat nog een paar maanden hoopt te doen. Toch is er voor jou een reden om misschien af te moeten bouwen. Als  dat is, omdat je dan vaker van huis zult zijn,  zou je kunnen overwegen om te gaan kolven voor je kindje? Eventueel zou je nu alvast een voorraadje kunnen aanleggen; ook mag je een kwart van je werktijd gebruiken om te voeden of te kolven (doorbetaald) tot negen maanden na de bevalling. Dit is vastgelegd in de wet, je hebt er dus echt recht op. Meer informatie hierover kun je vinden op www.borstvoedingverdienttijd.nl (van het Voedingscentrum). Als je klikt op 'informatie voor werkgevers' vind je een duidelijke uitleg van rechten en plichten.

Meer informatie over kolven kun je vinden op www.borstvoedingsforum.nl ; klik bovenaan het forum op 'artikelen & links' en scroll daarna een eindje naar beneden, je komt daarna vanzelf een rijtje tegen met de titel 'tips voor afkolven'.

Succes!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoedng Natuurlijk
 
Bedankt voor jullie reactie!
Yvonne, ik ga over drie maanden inderdaad weer part-time werken. Bij elkaar ben ik dan een half jaar thuis geweest. Deze zes maanden wil ik heel graag volhouden, want hierna vind ik het persoonlijk een stuk lastiger. Ik ben op de hoogte van de wet, maar zelf zie ik het praktisch niet zo zitten. Ik sta voor de klas (basisschool) en we zitten in een oud gebouw (komt nieuwbouw) zonder kamertjes waar je ongestoord kan kolven. Heel slecht, we weten het allemaal op school, maar op dit moment niets aan te doen. Ook het kolven tussen de lessen door vind ik niets. Het lijkt me anders als je een kantoorbaan hebt. Ik vind ook dat je er voor 100% achter moet staan, anders werkt het niet. Ik ben al erg blij dat het geven van borstvoeding zo goed gaat. Als mijn lichaam genoeg voeding geeft wil ik wel proberen om voor schooltijd, na schooltijd (rond 17.00 uur) en een laatste voeding rond 22.00 uur nog te geven.

Groetjes van   Martine en Daan (8-11-2005)
 
Terug
Bovenaan