van bv naar fv

Hoe kun je het beste overstappen van borstvoeding naar flesvoeding?? Op dit moment kolf ik en dan krijgt ze het in de fles. Aan de borst wilde niet. In het begin ging het wel, maar het vergt te veel energie. En wat voor schema hou je dan aan? Ze is nu vier en een halve week.

O ja, ook nog tips tegen darmkrampjes (behalve venkel)
 
Hoi

Ik heb dat eigenlijk heel snel gedaan.
Bij fles voeding zit er 4 uur tussen en borstvoeding had ik geen geduld voor.
Ik heb hem 's morgens een fles gegeven en daarna kreeg hij dan borstvoeding omdat de eerste dagen me borsten dan op springen stonden. Daarna kreeg hij weer flesvoeding en daarna weer borstvoeding etc. Mijn voeding liep al gauw terug en binnen een korte tijd kreeg hij volledige flesvoeding

Als je overstapt op flesvoeding kan je speciale voeding kopen voor krampjes misschien helpt het!

Hoop dat je hier wat aan hebt
Succes
Groetjes Nifty mama van Dylan 7mnd
 
quote: marjamarssum schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('22-02-2006 12:31:34'));

Hoe kun je het beste overstappen van borstvoeding naar flesvoeding?? Op dit moment kolf ik en dan krijgt ze het in de fles. Aan de borst wilde niet. In het begin ging het wel, maar het vergt te veel energie. En wat voor schema hou je dan aan? Ze is nu vier en een halve week.

O ja, ook nog tips tegen darmkrampjes (behalve venkel)




Ik ben overgaan op volledig Nutrilon toen Sigrid 6 weken was. Borstvoeding MOET je wel echt afbouwen anders kun je een borstontstekking krijgen en wanneer zoiets uit de hand loopt kun je in het ziekenhuis belanden. Iemand uit mijn dorp heeft dat meegemaakt! Vanaf dag 2 moest ik kolven want Sigrid wilde niet aan de borst. Dus in het begin kolfde ik bijna 6 keer per dag. Toen ik besloot dat ik wilde afbouwen heb ik per dag 1 keer minder gekolft. Wat verder ook goed helpt is de boel "afbinden". Een goede sportbeha helpt. Zorg dat deze rondom niet te straks zit en trek de bandjes ietsjes strakker dan normaal. Dit helpt stuwing te voorkomen. Elke keer dat ik minder kolfde  gaf ik gewoon Nutrilon 1. En binnen 5 dagen was ik er dus vanaf. Verder merkte ik wel dat zodra ik besloot te stoppen met borstvoeding, dat er ook steeds minder melk kwam in mijn handkolf aparaat.
Wat betreft het schema. Sigrid had vanaf 6 weken geen nachtvoeding meer. Dus vanaf 7 a 8 uur s'morgens elke 4 uur een fles. Met de laatste fles rond half 11 a 11 uur s'avonds. Deze tijden waren voor mij perfect ook toen ik weer aan het werk ging, past dit helemaal in haar en mijn ritme.

Succes met afbouwen.

Groetjes,

Petra
 
quote: marjamarssum schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('22-02-2006 12:31:34'));

Hoe kun je het beste overstappen van borstvoeding naar flesvoeding?? Op dit moment kolf ik en dan krijgt ze het in de fles. Aan de borst wilde niet. In het begin ging het wel, maar het vergt te veel energie. En wat voor schema hou je dan aan? Ze is nu vier en een halve week.

O ja, ook nog tips tegen darmkrampjes (behalve venkel)



Hoi Marja,

Wat jammer dat het niet loopt, zoals het eigenlijk zou moeten lopen...

Van jonge baby's, waarbij het borstvoeden in eerste instantie niet lukte, is bekend dat deze het drinken aan de borst  rond de leeftijd van zes weken  ineens toch doorkregen. Je zou kunnen overwegen om een lactatiekundige in te schakelen? Deze kan jullie daar stap voor stap in begeleiden; voor meer informatie en adressen kun je terecht op www.nvl.borstvoeding.nl . Als je meer over borstweigeren en  het oplossen daarvan wilt lezen, kun je eens kijken op http://www.borstvoeding.com/abon/ bij het vierde artikel: niet aan de borst. Om de borst goed leeg te kunnen drinken is het belangrijk, dat je baby goed is aangelegd; daarover vind je meer informatie op http://www.borstvoeding.com/abon/  in het derde artikel: goed aanleggen  . Je geeft aan dat het teveel energie vergt. Bedoel je daarmee, dat het je kindje teveel energie vergt? Ik kan zo geen goede inschatting maken van jullie situatie, maar een lactatiekundige zou je daarin bij kunnen staan met goede tips. Je kunt ook altijd even bellen met een contactpersoon van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. De VBN is zowel overdag als 's avonds bereikbaar via 0343-576626 . Contactpersonen van de VBN hebben naast hun eigen borstvoedingservaring een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Het is vaak al heel fijn om iemand te spreken, die begrijpt waar jij nu doorheen gaat.

Wil je toch graag afbouwen, dan is het verstandig om dit rustig aan te doen door  één voeding per week te laten vallen. Begin dan met de kolfbeurt waarvan je de minste opbrengst hebt (waarschijnlijk halverwege de dag of aan het eind van de middag?) en  let een beetje op de verspreiding over de dag,  zodat er niet ineens een heel groot gat valt tussen twee kolfbeurten in. Controleer tijdens de afbouwperiode je borsten regelmatig op harde/rode/pijnlijke plekken of schijven; als je die waarneemt, kun je ze onder een warme douche proberen weg te masseren.

Ook voor je baby is het verstandig om rustig af te bouwen. Het gebruik van kunstmatige zuigelingenvoeding kan problemen opleveren met de ontlasting (harde ontlasting, darmproblemen); door je baby geleidelijk aan te laten overstappen zul je de kans op problemen verkleinen.

M.b.t. darmkrampjes: misschien een andere vorm fles proberen of een andere speen, zodat je kindje niet zoveel lucht binnenkrijgt?

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Terug
Bovenaan