Van bv naar vast voedsel en flesvoeding, wie heeft tips?

Lieve moeders,

Ik heb het geluk gehad dat ik mijn dochter tot 6 maanden volledig bv kon geven, maar nu moet ik ook weer gaan werken. We geven dagelijks rijstebloempap (wat is dat spul vies!), maar eten doet ze er nog niet echt van. Ook het flesje vindt ze maar lastig, ondanks dat ze elke dag al een flesje kreeg met bv. Vandaag ga ik dan ook een voeding volledig afbouwen en er kv voor terug geven. Ze krijgt nog 5 voedingen en nog niets ernaast. Hoe vergaat het jullie met het laten wennen aan lepeltjes en flesjes? Ben benieuwd of jullie tips hebben.

Groetjes!

Ik heb zelf geen bv gegeven heb dus geen tips voor je. Lars moet de eerste paar keren echt om wennen om te leren eten van een lepeltje. Een hele omschakkeling natuurlijk. Nu gaat het super en geeft hij ook zelf aan wanneer hij meer wilt enz..

Succes ermee!!

Hi!

Ik heb ook tot 6 maanden volledig bv gegeven en ben nu sinds kort ook bezig met 'vast' voedsel. Warren zat op 6 voedingen per dag, ik geef nu groente vóór zijn bv van +/- 16.00.
Het is (voor beiden!) een kwestie van oefenen.

Ik ben begonnen met zelf wortel koken en pueren met een beetje bv erdoor (geeft net een iets betere structuur en zo zit er toch nog iets herkenbaars in voor 'm). De eerste dag was ik dolblij dat hij met smaak (en een enorme hoop geklieder ;-)) een flinke eetlepel op kreeg. Meteen daarna voedde ik 'm dan zelf, zodat hij geen honger meer had.
Dit gewoon iedere dag op hetzelfde tijdstip herhaald en al na 3 dagen begon hij echt meer te willen. (en dus minder bv).

Ok, het duurt echt even voordat ze het lepeltje, happen en doorslikken snappen (slabbetjes en een grote plastic zak onder de kinderstoel) maar het gaat hier nu -3 weken verder- best heel goed. Hij eet nu makkelijk 4 flinke eetlepels en heeft steeds minder behoefte aan bv achteraf. (ik blijf 'm wel aanleggen hoor, kan hij zelf regelen of hij nog honger heeft).

Wij gaan vrijdag naar het cb, ik ga dan ook meteen vragen wat nu een goed schema is met bv en vast en hoeveel afgekolfde melk ik in zijn flesje moet doen. Dus misschien heb ik dan wat meer bruikbare info.

Veel plezier alvast enneh...Zet in ieder geval de camera klaar!

X
Evje

Rick en Tom zijn nu precies 6 maanden.
Ik ben ruim een week bezig om fruit aan te bieden. Eerst alleen appel (1/4) ze eten nu een halve appel en daarna nog bv tot ze genoeg hebben. Heb er af en toe ook banaan doorgedaan, maar Tom ging daarna spugen, Dus blijf even alleen appel geven, dit gaat goed.
Het eten van een lepel is een kliederboel, maar het gaat steeds beter en Rick doet soms echt zijn mond al goed open.
Donderdag moet ik naar cons.bureau en wil dan beginnen met groente (wortel, daarna broccoli) rond 16.30 en daarna weer bv. Ze eten dan samen misschien 1 eetlepel en dat moet dan gewoon opgebouwd worden.
Misschien heb je er wat aan. Ik wist 2 weken terug ook echt niet hoe ik het moest inplannen, maar opeens ging het weer vanzelf en heb je weer een ander ritme te pakken.
Ps. ze krijgen in totaal nog 5 keer bv.

Karlijn had het happen van een lepel vrij snel door. Nu lust ze tot nu toe ook alles en blijft ze eten als ik door zou blijven geven( de grote slokop..hihihihi)

Ook het wennen aan een flesje ging wel vrij goed maar merk wel dat ze het niet zo gewend is. Als ik het andere meisje wat bij de gastouder komt zie( is 2 dagen ouder) die pakt zelf de fles vast en is heel rustig aan het drinken. Karlijn houd niet echt de fles vast en kijkt alle kanten op. Tja als ik bv geef kan ze niet op haar heen kijken dus met de fles maakt ze daar graag gebruik van.

Een maandje terug heb ik het hier op het forum gehad over stoppen met bv maar tot nu toe ben ik nog steeds niet gestopt. Blijf het maar uitstellen omdat ik nog niet voor 100% zeker weet of ik wel wil stoppen

@ mamamar, hoe is het met het gewicht van Rick en Tom? Zitten ze weer netjes op het gemiddelde?

Ha essje, wat leuk dat je er naar vraagt. Ik ben gister op bureau geweest en de arts was tevreden. Altijd fijn om te horen he. Ga nu beginnen met groente (fruit krijgen ze al 2 weken). Moet het echt nog opbouwen, want ze zijn er echt niet happig op.
Maar over een week gaat het vast beter.
Ik moet nu dus ook 4 voedingen gaan geven ipv 5. Wat een geregel,best heel pittig in zo'n druk gezinnetje, maar ook een hele uitdaging om alles op rolletjes te laten lopen!

Wat fijn dat ze weer goed op gewicht zijn!
Hoe vinden ze de groente? Moesten je andere kinderen ook eerst wennen aan vaste voeding?
Zoals ik hierboven al schreef is Karlijn een grote slokop en hebben we niet echt hoeven wennen met het eten. Tot nu toe eet ze alles wat we haar geven( yoghurt vind ze minder maar eet ze ook)

Kan me voorstellen dat het een geregel is met zo'n groot gezin en zeker als je dan moet veranderen van ritme is het weer even passen en meten. Vind het zo mega knap van je dat je je kids nog steeds bv geeft. Je bent dubbel zoveel tijd kwijt en kunt het niet eventjes uit handen geven en toch ga je door, echt diepe respect!!!!!!

Geef je eigenlijk beide jongens achter elkaar voeding of hebben ze een ander ritme?

Terug
Bovenaan