Van koemelk overstappen naar geiten melk

Goedemorgen allemaal,

Onze dochter van bijna 3 maanden lijkt behoorlijk last te hebben van koemelk.
Omdat zij niet afvalt en gewoon alert is denken ze bij het consultatiebureau dat het allemaal wel mee valt.

Mij zit het in ieder geval niet lekker en ik wil overstappen naar geitenmelk.
Hebben jullie misschien tips?
Kan dit in 1x of moet dit net als BV eerst worden afgebouwd? Of moet je eerst combineren bijvoorbeeld? Ik heb werkelijk geen idee en ik sta te springen om advies vanuit ervaring.

Ze spuugt trouwens veel en is onrustig na het drinken. Ik verdik de koemelk al met johannesbroodpitmeel, dit helpt voor het spugen wel iets maar alsnog heb ik het idee dat ze de voeding niet goed kan verteren.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Ik heb van de ene op andere dag gewoon de overstap gemaakt. Maar hij kreeg het alleen naast de borstvoeding dus dat was al niet heel veel.

Overigens is nooit aangetoond dat geitenmelk dan beter zou helpen, maar onze ervaring was ook dat hij er echt rustiger op reageerde.

Hoi,
Wat vervelend zeg! Je zou ook nog nutrilon omneo kunnen proberen?
Maar tsja volgens mij zijn er 2 manieren:
1. Je stapt van het ene moment op het andere moment volledig over. Kan prima (heeft kinderarts ons verteld), maar geitenmelk smaakt wel echt anders. Dus er is een kans dat ze het niet drinkt omdat het ze het niet lekker vindt.
2. Je doet het langzaamaan. Elke dag 1 schepje per voeding vervangen (dus de 1e dag 1 en de de 2e dag 2 schepjes geitenmelk etc).
Ik heb beide gedaan (eerst op advies van CB overgestapt naar omneo (langzaamaan), en toen dit niet hielp op advies van CB op pepti (in 1x). 
Ik zou in 1x doen, omdat ze ook hieraan 2 weken moeten wennen, en als t niet werkt je dan pas weer terug kunt.
Maar, mijn zoontje had ook kma, groeide prima en had geen uitslag/eczeem oid. Maar huilde wel ruim 5 uur per dag. 
Volg vooral je moedergevoel. Heel veel sterkte!

Als je aan een koemelkallergie denkt, dan is geitenmelk niet de oplossing. Het eiwit dat de allergische reactie veroorzaakt zit ook in andere dierlijke melk. Zelfs soja lijkt er veel op. De kans is dus heel erg groot dat ze dan ook op geit reageert, en tzt moet je ook voorzichtig zijn met het introduceren van soja. 
Nutrilon pepti of hero pep zouden de eerste keuze zijn bij een kma. Deze voedingen zijn sterk gehydroliseerd, wat inhoudt dat het verantwoordelijke eiwit in stukjes geknipt wordt, waardoor het minder vaak een alelrgische reactie triggert. Maar je kan in dat geval beter een verwijzing naar de kinderarts vragen want die kan daar goed in adviseren. 
Heeft je dochter andere symptomen dan buikpijn en onrustig drinken? Dat ze rond deze tijd onrustiger gaan drinken is namelijk best normaal, ze zien veel meer. En jbpm veroorzaakt ook krampjes. Heel veel spugen is niet altijd een probleem. 
Mijn dochter had een kma en was een huilbaby die echt rode eczeemplakaten in haar gezicht kreeg. Ook haar billen zaten onder. Eenmaal op andere voeding spuugde ze nog steeds erg veel en deed dat tot ze veel meer vaste voeding at. Maar ze werd wel vrolijk en groeide weer goed, de eczeem verdween. 
Geitenmelk is niet makkelijker verteerbaar dan koeienmelk. Dit is inmiddels uitvoerig onderzocht en de stelling houdt geen stand. 
Overigens werd ik ook niet serieus genomen en lustte mijn dochter na de diagnose die pas met 3,5 kwam gewoon echt geen sterk gehydroliseerde melk. Ik kreeg het er op geen enkele manier in, geen enkel merk. In overleg met de kinderarts zijn wij dus wel op geit overgestapt. Maar ook daar had ze zeker nog tot een maand of 8 vaak pukkels en billenuitslag van. En ze is een heel slechte slaper, maar of dat daarvan is?? Geit was hier dus nog altijd een noodzakelijk kwaad. Nu ze 1 is zit ze op havermelk want van sojamelk kreeg ze ook uitslag en werd ze weer helemaal huilerig.
Wij zijn destijds gewoon overgestapt zonder mengen. Want last van koemelk had ze al. Even een week doorzetten, maar toen verbeterde het wel iets. Als ik eerder op mn strepen had gestaan over een verwijzing naar de kinderarts, dan had ze misschien nog wel gewend aan de goede melk. Mn moedergevoel zei dat er wat was, en iedereen had wel goedbedoelde geruststellingen. Luister naar je gevoel!

Een kma kan overigens inderdaad ook zonder eczeem zijn hoor. Daarom zeg ik, luister naar je gevoel en als je het graag wilt, vraag een verwijzing naar de kinderarts, die kan het met je uitzoeken. Ik bedoelde vooral te zeggen, kijk naar het hele plaatje en sluit andere verklaringen niet direct uit.

Naast de kinderarts zijn er ook allergologisch geschoolde diëtisten, want soms wuiven artsen alles weg of weten sommige details ook niet precies. Hier heb ik hele goede ervaringen met dps dieetkunde, maar weet niet in welke regio je woont. Luister idd naar je moedergevoel en houd een dagboek oid bij zodat je met een sterk verhaal bij een arts komt. Als cb je niet verder helpt, is de huisarts soms nog het proberen waard. Succes!!

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen en de tips!

Ik ga er mee aan de slag hopelijk vinden we snel de juiste oplossing en ik ga allereerst beginnen met een dagboekje bijhouden voor de aankomende week. Hopelijk krijg ik hierdoor een duidelijk inzicht waar het aan ligt.

Gelukkig hebben we nog vier weken vakantie en de tijd om zelf alle focus op haar te leggen en kunnen we straks met een gerust hart gaan werken.

Nogmaals dank!

Terug
Bovenaan