van potjes naar mama's kookkunst

Hallo allemaal,

Mijn zoontje word volgende week 1 jaar, nou wil hij alleen maar de dure potjes, en niet mijn kookkunst.

Hebben jullie tips om hem te helpen met deze overgang?

Groetjes,
Jasmijn
 
Hoi Jasmijn,
Tja, hoe laat je je kleine mee eten met de pot?
Gewoon steeds aan blijven bieden. Heel fijn prakken en bv worteltjes met gekookte
aardappels of boontjes met gek aardappels. Vinden ze over het algemeen erg lekker.
Ik heb het met mijn zoontje (13,5mnd) ook langzaam geintroduceerd.
Af en toe nog een potje en zo ging het steeds beter. Hij eet nu volledig met de pot
mee. Alleen als we weggaan of erg scherp eten dan krijgt hij een potje.
Veel meer tips heb ik helaas niet voor je. Gewoon aan blijven bieden. En samen met
hem eten wil ook nog weleens werken. Als wij later eten dan onze zoon eet hij ook
lang niet zo goed als dat we met zijn 3tjes eten.
Heel veel succes en het komt echt helemaal goed.
Groetjes Melanie mmv Quinten
 
Hoi,

Ik hoor het idd vaak op mijn werk dat de overstap naar vers wat moeizaam gaat.
Maar blijven aanbieden en gezellig samen eten.

Hier hebben we geen potjes gebruikt ze lust ze ook niet. Maar hebben ook niet gepureerd. De eerste keren wel maar dat luste ze absoluut niet. Dus hebben haar gewoon alles grof in de hand gegeven.

Dus een stuk gekookte aardappel, een stuk bloemkool, broccolie of bonen zo uit het vuistje. Op die manier kunnen ze het van alle kanten bekennen er aan voelen en het onderzoeken en ze eten/proeven er ook van.
Dat was wat hier prima werkt.

Succes en eetsmakelijk
 
Tsja, de smaak van potjes is ook heel anders dan die van vers. Vers smaakt ergens naar, potjes smaakt allemaal het zelfde. Daarom komen die dingen er bij mij echt niet in!
Misschien is het een idee om potjes met vers te vermengen en steeds meer vers ipv potje? Bijvoorbeeld driekwart potje worteltjes en een kwart vers. En dan steeds meer vers tot je kindje uiteindelijk aan de smaak gewend is. Over het algemeen moet een kind iets minstens zes keer geproefd hebben voordat je kunt zeggen of een kind iets wel of niet lust. Het is eerste instantie weigeren van nieuw voedsel is dus vrij normaal.
Succes!

Jinny
 
Terug
Bovenaan