Van Rapley naar bestek en een combinatie van Rapley en fijn eten

Hallo moeders,

Over anderhalve maand mag ik (dan is hij 6 maanden) met vast voedsel beginnen. Ik heb veel berichten gelezen over de Rapley-methode en deze spreekt mij bijzonder aan! Nu ben ik benieuwd of kinderen uiteindelijk makkelijk de overstap maken naar het eten met bestek? Dat zal er namelijk toch en keer van moeten komen.
Zijn er ouders die ervaring hebben met een combinatie van Rapley en gepureerd (fijn) eten? Zijn kinderen makkelijk in de omschakeling of zit er een kans in dat ze het aanbieden van stukken groente en fruit verkiezen boven een fijne hap?

Ben benieuwd naar jullie reacties

Groeten van Martine en daan (8-11-2005)
 
hoi Roma,

ik ben zelf eerst begonnen met gepureerde voeding vers en potjes. dit ging prima en ook at thomas het goed. maar nu hij toch weer tegen een wisseling van de flessen aan zit had ik het idee alsof er iets miste, ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen. dus na veel zoeken op de rapley site uitgekomen en hiermee gestart. het gaat ook best goed. alhoewel thomas soms nog wat moeite heeft met de groente en fruit vast houden het glipt hem vaak door de handjes dus soms een beetje helpen.

Maar doordat hij natuurlijk al gewend was een hoeveelheid binnen te krijgen en dat werd nu ineens minder begon hij af te vallen toch best wel veel ineens. merkte het aan de luiers en kleertjes. dus ik heb het nu even zo opgelost. s'morgens krijgt hij fruit uit een potje ( beetje ) en tussen de 2e en 3e fles geef ik hem fruit of groente om zelf op te sabbelen, en voor de 3e fles krijgt hij verse zelf gepureerde groente.

doe ik het zo goed? geen idee. maar hij komt in ieder geval weer bij. is dit de bedoeling van rapley nee eigenlijk niet.   wel laten we hem zoveel mogenlijk zelf aanmodderen met het eten ook met de groente sávonds vaak laat ik een beetje ongepureerd waar hij zich nog mee kan amuseren.

ik hoop dat hij zo toch de techniek leert beheersen en dat uiteindelijk het vaste voedsel gewoon overneemt van gepureerde vorm. maar ik moet ook zorgen dat hij wat binnenkrijgt   zijn lichaam was er aan gewend.

jij kunt met een schone lei beginnen om het zo te zeggen. dus ik zou niet gaan pureren. maar of kiezen voor rapley of kiezen voor gepureerd. alhoewel het beide zijn voordelen heeft.

veel succes
en eetplezier
groetjes Desiree
 
Bestek leren gebruiken gaat prima hier. Vanaf een maand of 9 zijn we mijn zoontje na het avondeten wat yoghurt gaan geven. Dat was het eerste wat hij van een lepeltje at en dat ging prima. Vanaf dat hij een jaar is, begon hij zelf met het lepeltje te eten. En dat gaat al heel goed, ik denk dat het juist makkelijker is voor hem om met een lepeltje te eten omdat zijn fijne motoriek door het Rapley-en zo goed is.
Met een vorkje eet hij sinds hij 8 maanden is, eerst prikten wij het eten op de vork en dan gaven we de vork in zijn handjes. Hij is nu 14 maanden en kan prima zelf eten aan een vorkje prikken.

Over het combineren van gepureerd eten en Rapley: ja hoor, dat kan best. Er zijn moeders die dat doen. Maar waarom zou je dat willen? Eén van de basisprincipes van de Rapley methode is dat je het aan je kindje over laat hoeveel hij binnenkrijgt. Dan zul je merken dat je kindje in het begin nog niet zo veel zal eten, maar dan is het volgens mij dus geen goed idee om je kindje extra gepureerd eten naar binnen te gaan lepelen. Ze zullen echt eten wat ze nodig hebben, dus ik zou het gewoon laten. Tot een kindje 1 is, is vast voedsel echt nog BIJvoeding en blijft melk het belangrijkst.
 
Terug
Bovenaan