Van tuit naar gewone beker

Hallo,
Even een vraagje:
Onze zoon (13m2w) drinkt helemaal super goed uit de Avent tuitbeker, maar wil niet uit een gewone beker drinken.
Op welke leeftijd drinken ze niet meer uit tuit maar uit een gewone beker?
Hebben jullie tips om hier toch zo langzaamaan mee te beginnen??
Alvast bedankt.
Mama van Bas
 
Mijn dochtertje is 17 maanden en kan al heel goed uit een bekertje of glas drinken. Alleen onder begeleiding, want het gaat een tijdje heel goed en dan wil ze te snel of teveel ineens en dan klapt ze de beker in een keer naar achteren en is ze tot op haar rompertje nat. Dus voor het gemak krijgt ze ook nog regelmatig een tuitbeker.
Eigenlijk is ze er zelf mee begonnen in bad. Ze had - en heeft trouwens nog steeds  - de rare gewoonte om het badwater op te drinken. Eerst vond ik het eng, maarja je doet er niet zoveel tegen, het is een goede oefening en dan wordt ze van binnen ook schoon, zullen we maar zeggen. Ik doe geen zeep in het water, pas aan het einde van het bad, was ik haar haartjes en zeep ik haar in en dan meteen afspoelen en eruit.
Dus mijn tip is, laat je kindje in bad oefenen met een klein bekertje of plastic glas, dan heb je niet zoveel troep. Als dat goed gaat, kun je het proberen met een grote slab om en dan een klein beetje in een bekertje of liever nog een plastic glas (dan kun je zien wat je doet) en houd het nog wel goed vast, omdat ze nog niet zo goed maat kunnen houden en dan alles in een keer naar achter gooien.
Een vriendin van mij heeft haar zoontje eerst geleerd met een rietje te drinken. Ze had zo'n tuitbekergeval waar zo'n rietje ingedraaid zit en als je het openklapt komt dat rietje omhoog. Toen dat goed ging, is ze pakjes drinken met een rietje gaan geven en daarna een glas met een rietje.

Succes ermee!
Brigit
 
Hoi,

Zit wat te rond te kijken op het forum, heb een dochter van 2jr4mnd en ben zwanger van de 2e, 25wk7dg.

Misschien heb je wat aan mijn ervaring. Ik heb mijn dochter lang borstvoeding gegeven en toen ze uit een gewone beker moest drinken van het consternatie bureau gaf ik nog steeds de borst (naast de hapjes).
In bad speelde ze met een dop van de zwitsal-schuim die we daar voor gebruikte en daar kliederde ze mee en af en toe ging er iets naar haar mondje.

Op een gegeven moment ben ik haar naast de borst ook ander drinken aan gaan bieden (heb op geloof ik van 1-1.5 jr 2 ochtend en avond voeding gedaan en daarna tot d'r 2e verjaardag alleen ochtend voeding gegeven). In die periode ben ik gestart met een beker. Fles of tuit heeft ze praktisch nooit gedaan, tuit is finaal mislukt moest ze te hard voor werken denk ik. Beker drinken werd een knoeiboel, dus rietje te voor schijn gehaald. Had ze vrij snel onder de knie nadat ik ook heb voor gedaan hoe het niet moest (bubbels blazen). Ons heeft ze gewoon uit een glas zien drinken en in bad oefende ze dat en vaak met tandenpoetsen wilde ze nog een kleine slok dus dan hielpen we tot ze dat zelf kon. Op een gegeven moment (tussen 1.5 en 2) haalde ze zelf het rietje er uit.

Volgens consternatie bureau moest een tuit geloof ik met 7 mnd en vrij snel daarna een beker ivm mondmotoriek en coordinatie om het praten te bevorderen...hmmm ik heb nooit gemerkt dat ze met zoiets problemen had. Ok de r en s zijn nu moeilijk maar dat hoort bij d'r leeftijd verder is het een lieve kwebbelkont.

Haast je niet, doe je eigen ding waar jij en je kind je prettig bij voelen (kon wel met beker in de weer gaan maar dan kon ik blijven wassen en ik wil ook weleens niet de was doen), en heb daar vertrouwen in (geeft rust, en kind leert ook vanzelf, het zijn de grootste papagaaien en na-apers die je kan voorstellen).

Succes, hopelijk kan je hier wat mee,

Groetjes Meggy
mama van dochter Marianne en zwanger van een broertje of zusje
 
Terug
Bovenaan