Mijn dochtertje is 17 maanden en kan al heel goed uit een bekertje of glas drinken. Alleen onder begeleiding, want het gaat een tijdje heel goed en dan wil ze te snel of teveel ineens en dan klapt ze de beker in een keer naar achteren en is ze tot op haar rompertje nat. Dus voor het gemak krijgt ze ook nog regelmatig een tuitbeker.
Eigenlijk is ze er zelf mee begonnen in bad. Ze had - en heeft trouwens nog steeds - de rare gewoonte om het badwater op te drinken. Eerst vond ik het eng, maarja je doet er niet zoveel tegen, het is een goede oefening en dan wordt ze van binnen ook schoon, zullen we maar zeggen. Ik doe geen zeep in het water, pas aan het einde van het bad, was ik haar haartjes en zeep ik haar in en dan meteen afspoelen en eruit.
Dus mijn tip is, laat je kindje in bad oefenen met een klein bekertje of plastic glas, dan heb je niet zoveel troep. Als dat goed gaat, kun je het proberen met een grote slab om en dan een klein beetje in een bekertje of liever nog een plastic glas (dan kun je zien wat je doet) en houd het nog wel goed vast, omdat ze nog niet zo goed maat kunnen houden en dan alles in een keer naar achter gooien.
Een vriendin van mij heeft haar zoontje eerst geleerd met een rietje te drinken. Ze had zo'n tuitbekergeval waar zo'n rietje ingedraaid zit en als je het openklapt komt dat rietje omhoog. Toen dat goed ging, is ze pakjes drinken met een rietje gaan geven en daarna een glas met een rietje.
Succes ermee!
Brigit