Van tweede naar derde kind en van derde naar vierde kind.

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bijna 30 weken zwanger van onze derde. Mijn andere twee kinderen zijn twee en vier jaar (geworden afgelopen 14 maart en 8 april). Manlief is ondertussen nummer vier al aan het plannen. Ik vroeg mij af hoe degenen met meerdere kinderen de overgang van twee naar drie kinderen ervaren en de overgang van drie naar vier kinderen?
In mijn omgeving ben ik de eerste met drie kinderen en daar wordt al redelijk kreunend op gereageerd. Ik kan hier dus geen ervaringsverhalen van krijgen. Op het kinderdagverblijf zijn twee stellen met drie kleine kinderen en die gaven aan dat het toch wel een enorme overgang is. Als het nog van belang is: de derde wordt ook een jongen en als er ooit een vierde komt ga ik er van uit dat dat ook een jongen wordt.

Groetjes,
Leonie

hoi,

nou tegen mij wordt juist gezegt, de overgang van 2 naar 3 is zo klein.....
Al vondt ik de overgang van 1 naar 2 erg groot...kwam ook nog eens bij kijken dat mijn man mij tijdens de zwangerschap verliet,....dus ja....dat was ook nog eens erg heftig..nu ben ik zwanger van mijn nieuwe vriend....dus ik hoop dat 3 kids met 2 volwassen minder zwaar is dan 2 kids in mijn uppie...

hi,
het is wel even wennen met een groter gezin, een van de dingen die ook meespeelt is ( oh materialisme) een grotere auto met voldoende zitplaatsen en zitjes voor iedereen.
wij gaan nu van 6 naar 7 kids, en reizen met twee auto's als we echt allemaal meemoeten (zoals naar het feestje van opa). voor de gewone woon-werkdingen van mij  een sedan met 5 zitplaatsen, en voor de woon-werk- en  andere zaken van mijn man  de Chrysler met 7 zitplaatsen.
het is een nieuwe dynamiek met een nieuw babytje erbij, dat zal wel her en der wat strubbels geven, maar de (grotere) kinderen wennen er vast wel aan.

sterkte, kijk ook eens op de site www.grootgezin.nl

Miep36

Taske,

3 kids met z'n tweeën is zeker makkelijker te doen dan 2 kids in je uppie.

Ook ik heb 4 jaar lang alleen de zorg gehad voor mijn twee oudsten.
En nu zijn de meiden een stukje groter, kunnen ze een helpende hand bieden indien nodig, en dan die paar volwassen handen extra, die zijn natuurlijk erg fijn.
Niet meer constant alleen alert hoeven zijn, niet meer alleen de verantwoording wat ik soms vooral emotioneel best een belasting vond.

En nu zijn we sinds 3 april met z'n 5-en

Miep

ik ga van 3 naar 4 kids ,ik vind dat jezelf steeds ervarender word ik vond de eerste 2 druk maar de derde deden we er zo bij , ook op het consultatiebureau neem je de adviezen wat minder nauw je gaat met een derde/vierde wat meer op je eigen gevoel af je weet dan vaak zelf wel hoe je in sommige situaties moet handelen , ik vind hoe meer ik er krijg wel drukker word maar beslist niet negatief de oudste twee zijn al weer 8 en 6 en helpen de jongste van 3 in de pyama e.d ook maken ze hun eigen bed s,morgens op , kleden zichzelf aan op hun kamer , gooien zelf elke dag de vieze kleding in de wasmand, en zaterdag hebben ze hun eigen kamer gezogen ,allemaal om mij bij te staan want ik ben nu al 3 dagen overtijd van de 4 de en ben niet zo mobiel meer ook de jongste van 3 is nu zindelijk geworden en kan zich ook zelf al aan en uit kleden , nee ik denk niet dat ik het moeilijker krijg , wat ze nu kunnen ,dat kunnen ze ook blijven doen als de kleine er is ik vind dat normale dingen en ze worden er zelfstandig van ook zijn we sind kort begonnen dat er om de avond 1 van de twee oudsten helpt met het afruimen van de tafel/vaatwasser inpakken met hulp van ons erbij , ook omdat ik na de bouwvak weer aan het werk ga als bejaardenhelpende ik moet dan om 6 uur s,avonds beginnen tot 10 uur , maar niet meer dan 2 avonden per week , dus dan moet je huishuoden wel op rolletjes lopen wil je dat allemaal bolwerken, toch vind ik het ook wel lekker bezig zijn zo overdagh de zorg voor de kids en s, avonds nog even een paar uur lekker eruit [manlief zorgt dan voor de kids] ik wil wel werken maar niet de kids overlaten aan allerlei oppas , zoals het nu gaat , gaat het goed, eerst weer een nieuw ritme zoeken als de baby er is en dan loopt het vanzelf wel weer , k,ben er niet bang voor dat het mij teveel word

Terug
Bovenaan