van zuigfles naar beker superknoeiboel

Hallo,

Overal lees je dat je zo snel mogelijk (en in ieder geval vanaf 9 maanden) moet beginnen met drinken uit een gewone beker omdat een zuigfles of tuitbeker de kauw- en spraakontwikkeling belemmert en  tandbederf in de hand werkt.

Maar mijn dochter (nu 11 maanden) is er gewoon veel te wild voor. Ze probeert het met groot enthousiastme en gooit vervolgens de halve inhoud over haar heen ondanks dat ik probeer de boel rustig naar binnen te laten glijden. En zelfs met 2 badstof slabben en 1 van plastic om wordt het een knoeiboel.  Ik gebruik dus nog  meestal de zuigfles (het principe van de tuitbeker snapt ze niet) want anders blijf ik schone kleren aantrekken. In het bad oefenen gaat nog het beste.
Haar kauwontwikkeling lijkt het niet in de weg te staan want ze eet al haar meeste voeding ongeprakt. En ook tandbederf zal  wel meevallen want ze drinkt haar melk in 1 keer op en tussendoor alleen water.
Praten/brabbelen doet ze nog niet erg goed dus stiekem zorgen maken over de spraakontwikkeling doe ik wel.

Hoe ging dat bij jullie? Vanaf welke datum kunnen de meeste goed overweg met een beker en heeft er misschien nog iemand tips?

groetjes, Anne
 
Hoi Anne,

Ik heb een zoontje van 11 maanden. Vanaf dat hij 7 à 8 maanden was ben ik eerst begonnen met de drinktuit van Avent. Die kun je los kopen en past op iedere Aventfles. Je hebt een drinktuit voor baby's vanaf  3 maanden, dit is een witte tuit en deze is zacht/rubberachtig. En je hebt een drinktuit vanaf 6 maanden, dit is een groene en deze is hard. Dit is de ideale overgang van fles naar drinkbeker. Toen ik mijn zoontje er voor de eerste keer uit liet drinken, deed hij het zonder probleem. Hij deed zijn lipjes erom en ging drinken. Hij had ook al gauw door dat hij zijn hoofdje iets in de nek moet doen, als de beker bijna leeg is (zó schattig).Inmiddels (2 weken geleden) heb ik hem voor het eerst een antilekbeker gegeven, dit was nu ook geen probleem.

Alleen als hij in zijn stoeltje zit wil ik hem wel eens uit een echte beker laten drinken (Difrax heeft daar hele handige voor), maar ik vind hem nog te klein om dit altijd te doen.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal. Ik ben benieuwd hoe het gaat.

Succes  Erna
 
Hoi,

Via de logopediste van onze zoon kreeg ik aangeraden om onze dochter (nu 5 maanden)  geen tuitbeker te geven. Ze hebben liever dat een kind leert drinken uit een rietje. Van de Nuby hebben ze daar een heel goede beker voor. (flip-it)  Die is ook nog eens anti-lek. Het drinken uit een rietje zou goed zijn voor de fijne mondmotoriek. En rond een jaar ook oefenen met zo'n bekertje van de difrax of met een gewoon bekertje.

Groetjes, Cathy
mama van Thom (maart 2003) en Danae (mei 2006)
 
hoi,
maak het je zelf niet zo moeilijk,geef je kindje een tuitbeker pas na 18 mnd kunnen ze een beetje uit een open beker drinken en dan nog moet jij de beker vast houden.
(kids die het eerder kunnen mijn complimenten!)
je hebt verschillende tuitbekers, voor de spraakontwikkeling  is het beter dat ze niet te hard uit de tuit hoeven te zuigen.
bij de hema of zelfs het kruidvat heb je fijne bekers.
ik zou sap of water uit de tuit doen en de melk gewoon uit de fles tot ze +-  14 mnd zijn, of je kindje moet het niet erg vinden om uit de tuit dr melk te drinken(dit vaak wel het geval)
je kindje sabbelt niet op de fles drinkt gewoon door dus die tand bederf loopt niet zon vaart!
het weinig brabbelen heeft  niet altijd  te maken met fles/tuit of een open beker!
sommige zijn gewoon stille kindjes, de mijne deed dit ook pas  echt na 1 jaar en met drie jaar begon hij echt te praten(ging ook ineens in trein vaart)
vooral als je je zorgen maakt ,maken ze ineens een sprongetje met een ontwikkeling.
ik heb zelf op het kdv. gewerkt en moeder van 2 kids en je ziet dat een opbeker nog echt te hoog gegrepen is ,ze moeten ook zelfstandig leren drinken en dat kan alleen uit een tuit op deze leeftijd, hun motoriek is nog niet zo ver hoor! vaak pas na 2 jaar kunnen ze dit zelfstandig!

ik zou zeggen kies voor een tuit of rietjes beker
groetjes
 
Mijn dochter dronk met een jaar wel uit een gewone beker. Die gaf ik wel alleen aan tafel tijdens het eten. Zodat je er naast zit en ze redelijk rustig zijn.
De rest van de tijd kreeg ze een tuitbeker zonder anti lek. Zo'n jip en janneke beker van de Hema kost 1,50. Ik heb expres geen antilek gegeven, op die manier leren ze al dat je een beker niet helemaal op zijn kop moet houden, omdat het er anders uitstroomt. In t begin heb je natuurlijk regelmatig rommel, maar dat is al snel over hoor.

Groetjes

Wasabimammie!
 
Terug
Bovenaan