vanaf 6 maanden afbouwen laatste avondfles

Hallo

Even een vraagje.
Mijn zoontje is nu 6,5 maand oud en we zijn pas begonnen met bijvoeding. Hij mag dan 4 flessen (incl. 1 keer pap) plus 2 keer bijvoeding. Nu waren we gewend om rond 23.00 nog een laatste fles (de vijfde fles) te geven en daarop sliep hij lekker door tot ongeveer 7.30 uur de volgende ochtend.
Het is dus de bedoeling dat deze laatste fles nu wegvalt. Maar hoe bouw je dat af?
Heeft iemand tips?
Ook ben ik wel benieuwd naar schema ´s van voeding en slaapjes rond deze leeftijd.
Het is weer allemaal even zoeken, hé!

Tania

HOi!

Ik zou proberen om het gewoon in één keer te laten vervallen! (of wordt hij nog uit zichzelf wakker?).
Bij mijn oudste ben ik begonnen om het steeds een half uur eerder te geven, maar toen ik op een gegeven moment op van 11 uur op 10 uur zat, ben ik gewoon in één keer gestopt, gewoon geprobeert. En het was meteen goed.
Bij mijn jongste (nu net 6 maanden) ben ik met 5 maanden gestopt, niks niet afgebouwd. Ik moest haar elke keer wakker maken en dan dronk ze al half slapend de fles leeg, alles wat je daar in stopt eet ze gewoon op...haha. Dus zij was er in één keer van af.
Probeer het morgen gewoon in één keer te laten vervallen, wordt hij dan ' laat op de avond of 's nachts wel wakker, dan zou je het kunnen afbouwen met steeds een kwartier vervroegen die voeding.
Succes!

Oh ja, schema:

7.00-7.30 fles (200ml)

Van ongeveer half 9 tot half 10 slapen (maar ja, dat gaat ook wel eens anders, of ze slaapt veel korter)

Tussen 9.30 en 10 uur fruithap

Tussen 11.00 en 11.30 fles (200ml)

Van ongeveer 11.30-12.00 uur slapen tot 14.00  of 14.30 of 15.00 uur

Tussen 15.00 uur en 15.30 uur de fles 200ml

Van ongeveer 16.30 tot 17.00 slaapje

Ongeveer 17.30 warme hap

19.00 uur laatste fles met 2 á 3 scheppen rijstebloem.

Ik zit er over te denken om ook eens met liga en andere tussendoortjes te beginnen en ook met ander drinken. Als ze dit redelijk eet en drinkt laat ik binnenkort de voeding van 15.00 uur vervallen. En dan krijgt ze dus een tussendoortje met drinken.
Als dat lukt ga ik met broodkorstje of kleine stukjes brood beginnen rond een uur of 12, dan kan ook een boterhammetje eten met nog een kleine fles melk (150 ml). Maar, eerst maar eens proberen. Het komt allemaal niet zo precies hoor!

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel!
Succes!

Hallo, ons zoontje is nu ook 6,5 maand oud en heeft het volgende schema:

07.00 uur fles (230ml)
11.00 uur fruithap
12.00 uur fles (230ml)
16.45 uur groentehap
17.00 uur fles (230ml)
22.00 uur (pap)fles (230ml)

Dit schema houden we in grote lijnen een beetje aan, het kan zelfs van een kwartier tot een uur verschillen, het hangt er helemaal vanaf hoelaat hij s'ochtends voor zijn eerste fles komt. En we zorgen dat er sowieso 5 uur tussen de flesvoedingen zit. Hij krijgt trouwens ook meer flesvoeding dan normaal omdat hij dit nodig heeft, de laatste voedingshoeveelheid van het Nutrilon pak is te weinig voor hem en dit is een mooie hoeveelheid. Wij hebben hem rond 5 maanden af laten bouwen naar 4 flessen, dit ging eigenlijk heel gemakkelijk. Vanaf het moment dat hij s'ochtends kwam begonnen we eerst met 4,5 uur ertussen en dan steeds iets langer, totdat er 5  uur tussen zat. Je zou kunnen proberen om het allemaal wat uit elkaar te schuiven, dan hoef je die late voeding ook niet op te geven waardoor hij de nacht gewoon door kan komen. Wat betreft het geven van een groente of fruithap tussendoor is voor  onze zoon  niet echt vullend, hij vind het lekker, maar daarna wil hij toch echt zijn fles hebben als er zo'n 5 uur tussen zit met zijn vorige fles. Het hangt er heel erg vanaf hoe je kleintje erop reageerd. Als je merkt dat hij van zijn flessen vaker dan normaal wat laat staan, dan zal hij er ook wel aan toe zijn om die 5e fles weg te doen. Het gaat er uiteindelijk om dat je meer tijd tussen de voedingen laat zitten zodat je s'avonds rond 21.00/22.00 uur (of de tijd die jij mooi vind)  de laatste fles kan geven zodat jullie allemaal de nacht kunnen doorslapen en dat is dus even passen en meten hoe die kleine er op reageert.

Wat betreft een slaap schema hebben wij niet echt, hij gaat meestal naar bed, een half uur tot maximaal een uur na zijn voeding of eerder zodra hij in zijn oogjes zit te  wrijven.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Heel veel succes ermee...

Groetjes Laura

Terug
Bovenaan