Vanaf geboorte afkolven

<p>Hallo, </p><p> </p><p>Zijn er moeders die ervaring hebben met meteen afkolven na de bevalling?</p><p>Heb 2 kids groot gebracht met flesvoeding omdat mijn tepel niet mee wil werken met de borstvoeding. </p><p>Nu dacht ik, misschien als ik meteen afkolf kan ik toch borstvoeding geven bij baby 3...</p><p> </p><p>Ik hoor graag jullie ervaringen! </p>

Hee, 
Onze dochter is geboren met een groeiachterstand waardoor ze eerst in het ziekenhuis lag en nog niet uit de borst kon drinken omdat dat de zwaar was.
Daarom ben ik een paar uur na de bevalling begonnen met kolven. Eerst komt er natuurlijk niet zoveel uit. De colostrum, die moet je dus zeer zorgvuldig opvangen. Maar bij mij kwam het vrij snel meer op gang. 
Ik weet niet wat je wil weten? 

Hoi, 
Dat lijkt me wel. Weet niet wat er met je tepel is. Moeilijk om aan te leggen? Dan zou kolven optie zijn? Mijn dochter wilde niets van mn borst weten. Ik heb 3 maanden gekolft. Mn dochter kreeg t in flesjes. Daarna liep t teveel terug. 
Grtjs natascha

Ik heb gekolfd omdat ze niet goed aanhapte.. Te kort tongriempje, is pas na 2 dagen gekliefd. Daardoor waren mijn tepels al stuk. Ik heb gevoed met een tepelhoedje maar ook veel gekolft en flesjes gegeven.
Eerst kolfde ik maar 2ml, daarna 4ml en bij 9 sprong ik een gat in de lucht. Ik weet nog dat ik in de kraamweek supertrots was dat ik 40ml kolfde.
Ik heb wel eerst de Medela Symphony gehuurd (bij het ziekenhuis). Daarmee is het heel goed op gang gekomen. Ik kolfde toen sessies van 30 minuten.
Nu kolf ik 10-15 minuten. Maar na een minuut of 5-6 zit het meeste wel in de fles. Ik ga nog door voor de vette achtermelk.
Ik ben goed begeleid bij het aanleggen en kolven. Daardoor heb ik dit wel doorgezet. Ook al was het overschakelen van kolven naar live voeden wel even pittig.. (ze vond de fles wel net zo makkelijk)
Nu gaat bv echt perfect en mijn tepels verdragen het ook goed. De eerste weken mal gesmeerd met Purelan. Nu gebruik ik het nooit meer. Wel smeer ik de druppeltjes moedermelk over de tepel en laat dat aan de lucht drogen. Tenzij ik haast heb :) 

Ik heb ook vanaf de geboorte gekolfd bij mijn oudste twee kids. Een half jaar lang. Aanhappen lukte niet en ik vond het kolven prima te doen en ben dat blijven doen. Ik kon precies zien wat ze binnenkregen en heb het idee dat ze mede daardoor al snel in een ritme zaten en doorsliepen (ook geluk met de 'slaapgenen'). En toch de voordelen van de borstvoeding zelf kregen.
Vond het zelfs zo prima gaan dat ik straks bij de derde ook gewoon ga kolven.. ? Ik las altijd een boek tijdens het kolven.. heerlijk!

Ps: kraamverzorgster raadde mij aan voor eigen rust niet 's nachts te kolven. In het begin kreeg de baby daarom flesvoeding in de nacht. Toen de bv eenmaal op volle toeren was en ik voorraad had, hebben we de flesvoeding weer vervangen door de bv.
Mijn lichaam paste zich hier prima op aan. Ik kolfde voor het slapen gaan en meteen weer ' s ochtends vroeg. En dan overdag weer in een zeker ritme (volgens mij kolfde ik na het geven van elke fles, is alweer even geleden, en kreeg de baby de melk van een vorige kolfbeurt).
Overigens was de eerste borstvoeding echt een paar druppels van dat vettige colostreum. Dat gaven we met een klein cupje, alsof je de baby uit een bekertje liet drinken. Pas na 2-3 dagen kwam de boel op gang en per dag meer milimeters melk. Toen ook pas de fles (speen) gaan gebruiken. 

Terug
Bovenaan