Vanaf wanneer beginnen met afbouwen bv?

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

12 nov gaat Vera (nu bijna 6 weken) voor het eerst naar het kdv, ik moet de 15e voor het eerst weer werken. Tegen die tijd wil ik overgestapt zijn op fv, maar wil, indien mogelijk nog wel de ochtend en/of avondvoeding met de borst geven.
Natuurlijk weet ik niet of dat gaat lukken, maar dat is nu mijn uitgangspunt.
Wanneer moet ik dan beginnen met afbouwen van de bv?
Kan ik dat het beste binnenkort al doen door 1 voeding te vervangen?

Alvast bedankt!

Hoi!
Ik heb de zelfde vraag. (dus aan mij heb je niet veel!)
Maar ik heb me laten vertellen dat het bijna onmogelijk is om de eerste en bijv laatste voeding zelf te blijven doen. Het schijnt dat als je eenmaal gaat afbouwen het snel achteruit gaat en je al snel al helemaal geen melk mee heb.

Hoi,

Borstvoeding en kunstmatige zuigelingenvoeding kunnen inderdaad worden gecombineerd. Wel is gebleken dat in geval van combineren de melkproductie het beste op peil blijft naarmate er langer alleen borstvoeding is gegeven.

In de wet is vastgelegd, dat een vrouw tot negen maanden na de bevalling het recht heeft om te voeden of te kolven onder werktijd. De werkgever is verplicht om een geschikte, afsluitbare ruimte beschikbaar te stellen. Je zou kunnen overwegen om gebruik te maken van je recht en te gaan kolven onder werktijd? Meer informatie hierover kun je vinden op de site van het Voedingscentrum ("borstvoeding verdient tijd").

Je lichaam is eraan gewend geraakt om een bepaalde hoeveelheid melk te produceren. Als je wilt gaan afbouwen, probeer dit dan in een rustig tempo te doen en geef je lichaam de tijd om te wennen aan de minderende vraag. Op die manier  kun je de kans op verstopte melkkanaaltjes of zelfs een borstontsteking zo klein mogelijk houden.  In dat opzicht is het laten vervallen van één voeding per week vaak goed bij te benen. Blijf tijdens het afbouwen wel alert op eventuele harde/rode plekken/schijven in je borst. Deze kun je bijvoorbeeld onder een warme douche proberen weg te masseren.

Groetjes van Yvonne

hoi hoi,

volgens mij moet het bset kunnen hoor, dat je de ochtenden en avonden zelf blijft voeden. Het ligt er een beetje aan hoeveel uren je werkt. Je zou kunnen overwegen om (ervan uitgaande dat je fulltime werkt) te kunnen proberen 1 voeding per dag te kolven, en een tweede en/of derde met de fles te geven, zodat je produktie niet te snel afneemt, en je lijf tijd heeft om te wennen aan de nieuwe situatie. Ik merkte zelf dat het handig was om in het weekend wel alle voedingen te geven, zo bleef mijn produktie goed op peil.

Ik werkte zelf 5 halve dagen (8-1) en dan kolfde ik een voeding, die ik dan voor de volgende dag gebruikte. Dit was prima te doen. Later heb ik die kolfbeurt laten vallen en kregen ze dan kunstvoeding. Met de ochtend en avondvoeding ben ik nog heel lang doorgegaan, ook toen ze overdag geen borstvoeding meer kregen. Volgens mij is het belangrijkste dat je het niet te snel probeert af te bouwen. Rustig aan tot je een nieuw evenwicht hebt gevonden is waarschijnlijk het beste.

Groetjes, Ellen

Hoi,
Bedankt voor de reacties!
Ik wil absoluut niet op mijn werk kolven, dit zie ik gewoon niet zitten, dus dat is geen optie.
Ik ga 3 dagen werken, op de andere dagen zou ik best elke voeding bv willen geven.
Ik wist alleen niet dat zoiets mogelijk is?

Hoi Twiki,
Mijn ervaring is dat het niet werkte om op de werkdagen niet te kolven, maar op de niet-werkdagen wel alle voedingen te geven. Het ritme moest bij mij de hele week gelijk zijn.
Op een gegeven moment probeerde ik om alleen smorgens en savonds zelf te voeden, maar door dat de productie zo snel terugliep is dat niet gelukt.
Maar ik heb meerdere vriendinnen bij wie het wel gelukt is, dus gewoon proberenm zou ik zeggen

Nu ga ik het weer proberen. Ik ben deze week begonnen met afbouwen. Van de 5 voedingen geef ik nu de tweede en de vierde voeding met   de fles (KV). Volgende week wil ik de derde voeding ook door de fles vervangen. Ik hoop dat het deze keer wel lukt.

greet

hallo,
het duurt ongeveer twee weken voordat je borstvoeding af bent.
3 dagen bv-bv-fv-bv-bv
3 dagen bv-fv-bv-fv-bv
3 dagen bv-fv-fv-fv-bv en dit schema wilde volgens mij wel aanhouden zolang het lukt borstvoeding neemt na de stuwing snel af maar wie weet als je helemaal wilt afbouwen gaat de ochtend bv er als laatste af
succes knof

Terug
Bovenaan