Vanaf wanneer in een fietsstoeltje?

<p>Hi! Vanaf wanneer kan mijn zoontje in een fietsstoeltje (voorop) zitten? Hij is nu 9 maanden. Hoewel hij nu al een tijdje prima zelf rechtop kan zitten, lukt het hem nog niet om zelf in de zithouding te komen. Nu hoor ik verschillende dingen m.b.t. hem vervoeren in een fietsstoeltje dus ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn :) </p>
 
Wij gingen met hem fietsen toen hij negen maanden was, maar hij kon wel zelf gaan zitten. Ik zou het niet eerder doen, maar dat is mijn mening. Wij hebben eerst de maxicosi achterop de fiets gehad.
 
Een kind moet stabiel zelf kunnen zitten. Dat wil zeggen dat als je hem een duwtje geeft hij zelf moet kunnen corrigeren en niet omvalt. Het mooiste is natuurlijk als hij zelf tot zit kan komen
Verder starten met kleine stukjes op een relatief gladde weg zonder al te veel hobbels.
 
Wij hebben trouwens ook gewacht totdat ze zelf tot zit ook komen. maar dat was heel vlot al (6 maand) en bij 8 maanden op die fiets mee
 
Hij kan in het fietstoeltje als hij zelf tot zit kan komen. Pas dan zijn de spieren sterk genoeg om alle schokken en hobbels op te vangen. Meestal is dat rond 9 maanden, waardoor dat vaak als leeftijd gegeven wordt waarop je je kindje in een fietsstoeltje kan meenemen. 
 
Het gaat om de stevigheid om tot zit te blijven. Onze dochter kon goed zitten maar kan pas zelf tot zit komen vanaf 18 maanden. De fysio heeft altijd meegekeken en vond dat ze op de fiets kon toen ze zich goed in zit kon houden. Dus idd zichzelf wat kan corrigeren als ze in zit zit. Bij ons was dat 9 maanden. Dus heeft niet zozeer te maken met het tot zit komen. Maar om in de houding te kunnen blijven om de schokjes van de fiets op te kunnen vangen. En beginnen met kleine stukjes, het is namelijk super vermoeiend voor de kleintjes!
 
Ik merkte dat ik van twee verschillende kinderfysio verschillende adviezen kregen. De ene was heel stellig: alleen als ik een kind zelf tot zit kan komen moet je het in een zittende houding zoals een stoeltje positioneren. De ander vond dat als een kind goed stevig kan zitten en een goede balans heeft hierbij, dat je best een klein stukje kan fietsen. Niet over grote hobbels en starten met tien minuutjes. Wij hebben het met 10 maanden gedaan. Een maandje later kon hij zelf tot zit komen. 
 
Wij deden met 7 maanden al heel korte stukjes, echt 5 a 10 minuutjes, langer niet.
Vanaf 8.5 maand gingen we los, heerlijk stukken fietsen van minimaal 30 minuten per keer, dagelijks. Met 8.5 a 9 maanden kan het prima, dan is je kindje er echt wel klaar voor!
 
Terug
Bovenaan