Vanaf wanneer naar de peutergroep?

<p>Hoi! Mijn zoontje wordt begin november 2, maar nu heeft de opvang gezegd dat hij eigenlijk al toe is aan de peutergroep. Ik twijfel een beetje. Hij speelt wel al een tijdje met de peuters buiten en soms ook wel binnen als de baby’s slapen.  Vanaf wanneer ging jullie kindje naar de peutergroep? Zucht, ze worden zo snel groot! </p>
 
Waarom moet het? Omdat ze denken dat hij er qua ontwikkeling aan toe is? Of omdat  hij qua bezetting van kinderen en leidsters niet meer op de oude groep past?
Ik was voor mijn dochter blij dat ze door mocht met 2 jaar. Ze was er aan toe. Was de oudste op de dreumesgroep en ongeveer de enige die goed kon praten. Ook kreeg ze interesse in knippen enzo. 


Maar voor veel kindjes is 2,5 jaar ook vroeg genoeg. Dus het ligt er een beetje aan hoe hij is.
En ze worden idd veel te snel groot ?
 
 Ons zoontje ging met 2 jaar over van de bankgroep naar de peutergroepen. Begin wel ff wennen, opeens stuk oudere kinderen. Maar het heeft hem echt goed gedaan!
 
Mijn dochter ging ook met 2 jaar over en was er echt wel aan toe. Net wat Amoebe zegt, ze kon al goed praten, en kreeg interesse in kringspelletjes en knutselactiviteiten enzo. Ze had het daar direct goed naar haar zin en werd er echt een grote stoere meid van. Wat meer uitdagingen deed haar echt goed. En ze kon goed meekomen, was echt niet te klein ofzo.
Zelf werk ik ook op een kinderdagverblijf en het is echt per kind verschillend. Veel kindjes zijn er met 2 jaar nog niet direct aan toe  eerder pas met 2.5 jaar. Het is dus echt heel verschillend per kind. Kan je kindje al goed praten, liggen zijn interesse bij peuter-dingen en denk je dat hij daar goed tot zn recht komt? Dan lekker doen! En anders kijk je over 3 maanden gewoon weer eens verder. 
 
Mijn dochter ging ook met 2 jaar over en was er echt wel aan toe. Net wat Amoebe zegt, ze kon al goed praten, en kreeg interesse in kringspelletjes en knutselactiviteiten enzo. Ze had het daar direct goed naar haar zin en werd er echt een grote stoere meid van. Wat meer uitdagingen deed haar echt goed. En ze kon goed meekomen, was echt niet te klein ofzo.
Zelf werk ik ook op een kinderdagverblijf en het is echt per kind verschillend. Veel kindjes zijn er met 2 jaar nog niet direct aan toe  eerder pas met 2.5 jaar. Het is dus echt heel verschillend per kind. Kan je kindje al goed praten, liggen zijn interesse bij peuter-dingen en denk je dat hij daar goed tot zn recht komt? Dan lekker doen! En anders kijk je over 3 maanden gewoon weer eens verder. 
 
Zoals hierboven genoemd is het voor elk kind anders. De een is er eerder klaar voor dan de ander. Voor onze zoon was de overgang met 2 jaar veel te snel en abrupt en was het een drama. Ze hebben het daarna herzien en langzaam opgebouwd zodat hij kon wennen. Dat lag overigens niet aan zijn cognitieve ontwikkeling, maar aan het feit dat hij nieuwe dingen spannend vindt en het veel te snel ging. Andere kinderen hebben daar wellicht minder moeite mee. Dus goed kijken naar het betreffende kind :) 
 
Bedankt voor alle reacties! Hij is sinds vorige week op de peutergroep en het gaat heel erg goed! En hij vindt het er ook veeeel leuker dan bij de babys. Hij was er dus echt aan toe. Gevalletje, moeders had het er moeilijker mee dan kind Hahha ?
 
Fijn dat de overgang goed gaat! Precies wat je zegt, vaak vind je het zelf spannender dan je kindje. Mijn zoontje is van juli en gaat per 1 oktober naar de peuterspeelzaal. Ik vind het rete spannend, vooral omdat hij niet naar de opvang gaat. Ik merk wel dat hij echt toe is aan uitdaging en ook het sociale stukje met andere kindjes. Hij wil nu ook de hele tijd naar het speeltuintje, naar de kindjes zegt hij dan. Ik ben echt benieuwd hoe dat gaat!
 
Terug
Bovenaan