vanaf wanneer zelf eten..

hoi,

vanaf wanneer laten/lieten jullie je ukkie zelf eten van een lepel/vork? en  hoe ging dat?
die kleine van mij wil wel, maar lijkt het eng te vinden.

gr. mir

Hoi!
Onze zoon hielp ons met zichzelf  voeren toen  hij ongeveer 10/11 maanden oud was. Bij de prenatal kun je kromme plastic lepeltjes en vorkjes kopen en die hebben zeer goed geholpen. Een kleine 3 maanden later wilde hij helemaal niet meer eten...dachten wij... Toen bleek dat hij geheel zelfstandig wilde eten! Wij mochten niet meer helpen.  De eerste paar weekjes  was dit veel knoeien, maar daarna was hij eerder klaar  met (netjes) eten dan wij.
Weer een paar maanden later, wilde hij wederom niet eten. Toen bleek hij geen plastic bestek meer te willen, maar "echt" bestek!
Ons advies is dan ook: gewoon de regie uit handen geven (niet de vla op de muren laten smeren...!), ze kunnen meer dan je denkt, die kleintjes.
Groetjes, Ingrid  

hallo,

Onze dochter is nu bijna 6 maanden en eet al zelf maar dan met dr handjes. Ze krijgt het gewoon groente op een bordje en eet dit zelf op. Ze vind de lepel alwel interessant maar begrijpt het nog niet.
Maar ik zou het gewoon proberen en ze merken het van zelf wanneer ze te ver gaan en dan halen ze het lepeltje snel uit dr mondje. Altans dat deed lianne wel toen ze te ver met dr lepeltje in dr mondje kwam daarna deed ze het gewoon weer goed.
Het is lastig maar ik zou het gewoon aankijken en aan je kindje overlaten.

succes
auriske

De mijne eet met 6 maand ook met de handjes. Mijn oudste van 4 eet ook nog steeds het liefst met de handen. Lekker he   Dan denk ik: in Afrika kennen ze niet eens bestek, dus waar zal ik me druk om maken? Als ze 16 is zal ze vast wel met een lepel of vork eten.

mijn mannetje is nu 15 maanden en mama "mag"niet meer helpen hoor.
Als je hem een vorkje geeft, wil ie alles met de vork eten en het gaat nog best goed ook.
Vorige week moest ik wel om hem lachen hoor, we aten chinees en ik gaf hem wat eten op een bordje en een stuk kroepoek erbij, gaat ie dus zijn kroepoek eten met een vorkje.
Wonder boven wonder lukt het ook nog.
Maar goed om op je vraag terug te komen, wanneer begon hij ermee.
Eerst was het inderdaad zelf eten maar dan met de handen, toen ie dat een beetje door kreeg en ik hem een lepel of vork gaf, deed ie dat dus ook, ik denk ergens rond zijn eerste verjaardag (iets eerder of later)
Maar ik zie wel dat veel ouders hun kinderen langer helpen   en sommige kinderen vinden het wel best.andere willen het juist graag zelf doen, gewoon kijken wat je kind zelf wil en laat hem in het begin maar lekker aanmodderen, is goed voor de motoriek denk ik altijd maar weer.
groetjes Martine

Mijn dochter (nu 18mnd) begon ook met 6 maanden met haar handjes te eten. Ik heb haar de lepel gegeven, toen ze hem wilde hebben. Ik voerde haar nog wel eens pap, of een danoontje of appelmoes ofzo. Op een gegeven moment wilde ze duidelijk de lepel overnemen van mij. Dat heb ik gewoon toegestaan, ondanks dat alles er dan weer afviel. Op een gegeven moment (ik denk een maand of 8) wilde ze ook scheppen met de lepel en kreeg ik hem dus niet meer terug als ik hem afgaf en nog wat later wilde ze helemaal niet meer gevoerd worden. De vork heb ik iets later geintroduceerd omdat ze ook die lepel nog wel eens in haar oog stopte ofzo. Ik denk dat ze tegen een jaar aanzat toen ze een vork kreeg. Ze kan nu prima met een vork en een lepel eten (zelfs pap of appelmoes gaat perfect). Ze gaf het heel duidelijk zelf aan. Als jouw kindje dat niet doet, kun je hem natuurlijk altijd een eigen lepel geven (en jij voert met een andere lepel) zodat hij er wat mee kan rommelen.

groetjes,

Desiree

hoi,

zijn brood eet hij ook met zijn handjes, dat doet hij ook al een tijdje.. is wel leuk als er jam op zit, maar ach.. de wasmachine is geduldig toch..
maar hoe doen jullie dat dan met avondeten. hij krijgt vaak verse groente en aardappels maar wel geprakt.. laten jullie dat dan ook met de handen eten?

Hoi,

Die van mij (15 maand) eet ook veel zelf. in de ene hand de vork of lepel en met de andere hand zit hij te eten haha.
En het avondeten gewoon niet prakken. Ik snij het in stukjes net als ik met het brood doe. Is ideaal kan ik ook gewoon eten en de kleine eet zelf!!
Succes!

Terug
Bovenaan