Vanaf welke leeftijd in een groot bed?

Hallo allemaal,

Ik ben de trotse moeder van twee meiden (4 jaar en 18 maanden) én volgende maand verwachten wij de derde (dochter of zoon? Nog even afwachten)!
Wij zijn ook trotse huiseigenaars van 80m2 benedenwoning, brrr... das inderdaad niet erg groot!
Niet erg, want de oudste slaapt ondertussen boven in een stapelbed (ze wordt eind november 5 en het gaat erg goed bovenin).
Onze jongste is een echt wildebras en zal strax toch echt moeten opschuiven voor de nieuwe baby.
De baby zal eerst een poosje bij ons op de slaapkamer slapen, maar liever niet te lang.

Mijn vraag: vanaf welke leeftijd kan een kind in een groot bed? Zou het met 20 maanden gewoon goed kunnen gaan? Wat zijn jullie ervaringen?
En wat zijn de ervaringen met het samen delen van een slaapkamer? Wordt er nog geslapen?

Linda!

Hoi Linda,
Ook wij hebben zo'n geweldige huisje een flat namelijk!! Met 2 slaapkamers
Ik ben nu 28 weken zwanger van een tweeling en heb nog een zoontje van 1,5 jaar
Een maand geleden heb ik voor hem een peuterbed gekocht. Omdat ik het ledikantje van hem wil gebruiken en omdat hij er al niet meer goed in sliep!
Ik heb bewust dit zo vroeg gedaan. Ik had namelijk ergens gelezen dat je die overstap moet maken of vroeg voor de geboorte van een baby of ver daarna omdat er anders heel veel veranderingen voor je kindje zijn en die misschien niet direct goed gaat slapen in zo'n bedje.
Ik ben de eerste nachten vaak gaan kijken, was bang dat hij eruit zou vallen ofzo.
Maar heb een matrasje erlangs gelegd en een lang kussen (voedingskussen ofzo) aan de muur (voor zijn hoofd). Nu kan hij als hij wakker wordt naar ons toe komen.
Ik heb wel elke kast afgesloten op zijn kamer en de wcdeur enzo doe ik telkens dicht (sja je weet maar nooit!) Als hij wat ouder is moet ik ook de raam vastmaken met een soort slotje....En de balkondeur altijd op de knip!
Veel mensen vragen aan ons waarom we niet gaan verhuizen met 3 kinderen straks, maar ze zijn nog klein.... en ik vind het wel knus!!
Succes ermee!!
Groetjes Loes

als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat de wiebelkont van 18 maand onder in het stapelbed komt?   als je deze stap nog te groot vind zou je ervoor kunnen kiezen om de drie zijden die niet tegen de muur aankomen een stukje af te timmeren ( 1 of twee latten hoog). dan heeft het toch weer het effect van een ledikantje. of je zou de bedbodum eruit kunnen houden en het ledikantje er tussen kunnen zetten

hoi

verschild wel per kind denk ik wanneer ze eraan toe zijn
mn dochter was net 2 toen ze naar een groter bed ging
je kan van die bedhekjes kopen, wij hebben hem van ikea, 7.99

Kian ligt nu bijna een mand in een groot bed. Hij is ook 18 maanden nu. Hij klom uit zijn ledikant en ik vond dat echt dood eng. Hij is er s nachts nog nooit uit gekomen. S morgens doet hij zelf zijn slaapzak uit en gaat zitten spelen. S middags is dit het zelfde. Alleen de eerste 2 dagen hebben we heb s middags weer terug moeten leggen.

Ik denk dat het helemaal aan het kindje ligt. Onze zoon sliep niet door, was onrustig en lag vaak diagonaal. Met 1.5 jr naar een peuterbed gedaan met peuterdekbed en kussen en vanaf dat moment heerlijk doorgeslapen, het bed had wel een uitvalzijkant, dus hij kon er niet uitvallen (soort bedombouw zat erop). Hij is nu 4.5 en heeft sinds een half jaar een halfhoogslaper, hiervoor hebben we een beduitvalrekje bij ikea gekocht van rond de 8 euro.

Ik zou hem gewoon al over laten gaan naar het bed hoor, wordt het niks dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Bij ons werkte het in ieder geval goed. En samen op een kamer, ik neem aan dat ze niet tegelijk naar bed gaan? Ik weet niet beter dan dat ik altijd met mijn zus een stapelbed heb gedeeld en mijn broers ook. Kan makkelijk en als ze nog klein zijn zou ik hiervoor niet verhuizen hoor, dat komt pas over 10 jaar als ze wat privacy willen

Succes ermee!

Terug
Bovenaan