Vanaf welke leeftijd Wat eten?

Hoi allemaal,

Ik was eigenlijk nieuwsgierig wanneer jullie allemaal zijn begonnen met andere voeding te geven.
Mijn zoontje is daar nog te jong voor hij is 2 maanden maar ik heb al wel van verschillende kanten (voornamelijk familie) gehoord dat je al best wel vroeg kan beginnen met hapjes. Mijn oom zat bij 1 1/2 maand al aan de gepureerde bruine bonen omdat hij niet genoeg had aan de fles. Ik geloof niet dat dat goed kan zijn maar ik geloof ook niet dat je bij elk kind echt moet wachten tot de leeftijd die op de potjes staat, zoals bv 4 maanden.
Mijn zoon is een behoorlijke eter. Hij krijgt nu 6 voedingen (vorige week nog 7) van 200cc. Ik denk dat hij ook eerder behoefte heeft aan vaster voedsel dan 4 maanden.

Ýk ben benieuwd wat jullie meningen zijn, ik hoor ze graag.

groetjes

Kiertje

Hoi,
In principe wordt bijvoeding geadviseerd vanaf 6 maanden (ongeacht of je fles- of borstvoeding geeft). Tot die tijd heeft je baby voldoende aan de melk die hij krijgt. Daar zitten alle voedingsstoffen in die hij nodig heeft. Daarnaast is het spijsverteringskanaal niet voldoende ontwikkelt om andere voeding dan melk te verteren. Vanaf 6 maanden is dit wel mogelijk. Dit advies is afkomstig van de World Health Organisation en volgen de meest consultatie-bureau's. Als je eerder begint met bijvoeding dan kán er een verhoogde kans op allergie ontwikkeld worden. Dat hoeft niet per sé direct zichtbaar te zijn, het kan zich ook op latere leeftijd ontwikkelen.
Ik ben met bijvoeding gestart toen onze zoon 6 maanden was. Eerst voorzichtig een fruithap geprobeerd en dit later uitgebreid.
Op deze site staat een schema met wanneer je wat ongeveer kan geven. Dit is een richtlijn, lees vooral ook het introducerende stukje. Officieel is dit eeen site voor bv-kindjes, maar ook als fles-gevende moeder heb je veel aan deze informatie.
Daarnaast heb je natuurlijk ook het cb die je van informatie kan voorzien met betrekking tot wanneer en wat qua eten/drinken te geven.

Groetjes Marieke

Hoi,

Ik heb tot 6 maanden gewacht met het geven van fruit en groente,omdat mijn dochter enorme krampen heeft gehad. Ze kreeg wel iets eerder, twee weken, pap van nutrilon.
Je kunt beginnen met 4 maanden met groente en fruit hapjes, maar op het cb raden ze het af. Je moet dat dus zelf beslissen.
Ik ben begonnen met de groente hapjes, die zijn iets zachter voor de darmen. Mijn dochter eet trouwens prima!!

Groetjes

Hoi,

Ik ben met 15 weken begonnen met een fruithapje en met 17 weken met groente.
Felina is nu 20 weken en eet 3 flessen van 200cc, 1 fles van 230cc + 4 schepjes nutrix
1 potje olvarit fruit 4 maanden en 1 potje olvarit groente 4 maanden.
Ik heb dit wel gedaan i.o.m. het cb.
Felina heeft hier nog nooit last van gehad, en er komen ook geen allergieen in de familie voor.

Groetjes,
Marjolein

Hallo,

In Nederland hameren ze er erg op pas te beginnen bij 6 maanden. In Belgie is dit helemaal anders. Onze zoon gaat regelmatig naar een belgische kinderarts. Deze heeft mij geadviseerd om hem toen hij 3 1/2 maand oud was een aardappel met groente te geven. toen hij 4 maanden was ben ik ook met fruit begonnen. Onze zoon knapte hier enorm van op en begon ook meer te drinken. Hij heeft nergens last van gehad. In Belgie beginnen alle kinderen veel eerder met vast voedsel en zij houden er ook niets aan over.
Altijd wel even met kleine hapjes beginnen om te kijken hoe je kindje reageert. Zelf heb ik ook een aantal dagen achter elkaar dezelfde groente en fruit gegeven. Dan kun je makkelijker zien op welke groente of fruit je kindje eventueel  niet goed reageert.
ik zeg altijd dat je kind zelf aangeeft waar hij of zij aan toe is. Onze zoon keek op een gegeven moment het eten uit onze mond en maakte smakkende geluiden.
Je merkt zelf aan de je kind of hij toe is aan wat anders. Gewoon proberen over een maandje of twee  en als hij zijn mond dicht houdt, dan moet je gewoon nog even wachten.

Veel succes!

Terug
Bovenaan