vanaf welke leeftijd yoghurt?

hallo,

ik heb wel eens gelezen dat babies het eerste jaar nog geen gewone melk mogen. Geldt dat ook voor yoghurt of mogen ze dat wel eerder? Ik las namelijk elders op het forum dat heel veel moeders hun kind yoghurt geven ipv danoontje.

groetjes, Ellen

Hoi Ellen,

Je kindje mag inderdaad best eerder yoghurt hebben. Dit geldt trouwens ook voor melk. Op het consultatiebureau vragen ze er zelfs naar of je het geeft. Gewone melk kan prima, maar veel ouders kiezen voor opvolgmelk of iets dergelijks omdat daar meer extra stoffen in zitten.
Zelf ben ik vanaf een maand of 11 over gestapt op gewone melk. Hij kreeg toen al wel elke avond gewoon yoghurt na.
Het kan en mag dus inderdaad al vrij vlot hoor! Beetje je eigen keus.

Liefs Til

Hoi Til,

dank je voor je reactie. Anne is nu 7 maanden en ik geef haar af en toe een danoontje, maar yoghurt is natuurlijk een stuk gezonder! Ik ga het eens proberen. Tot nu toe vindt ze vrijwel alles lekker wat ik haar geef, dus dat zal wel goed gaan.

groetjes, Ellen

Hoi Ellen,

Ik ben 2 weken geleden op het cb geweest en heb daar toevallig ook gevraagd vanaf welke leeftijd kindjes yoghurt mogen hebben.
Zelf gaf ik Felina ook een danoontje.
Op het cb zeiden ze dat ik beter kon stoppen met danoontje omdat daar erg veel toegevoegde suikers inzitten en het dus erg zoet is, vanaf 7 maanden mag je een kindje gewone yoghurt geven, eventueel met een scheutje diksap erdoor.

Felina is nu 6,5 maand dus ik moet nog even wachten.

Groetjes,
Marjolein

Biogarde is ook erg lekker. Het is iets dikker waardoor het makkelijker met een lepeltje te geven is. Daarnaast schijnt het iets "gezonder" te zijn dan yoghurt vanwege de bereidingswijze.

Hoi Marjolein, Wat gek dat het cb tegen jou zei dat je moet wachten met yoghurt tot 7 maanden!
Toen ik met ongeveer 6 maanden naar het cb ging, vroegen ze of ik al brood en yoghurt gaf. Ik antwoordde nee en toen zeiden ze dat ik dat al mocht gaan doen (dit was een week voordat ze 6 maanden werd).
Ik vond het ook een beetje raar omdat ik had gelezen dat je hier pas met 7 maanden mee mocht beginnen maar nu zie ik ook op de "yogholino" yoghurtjes, speciaal voor baby's vanaf 6 maanden staan Ik ben het gelijk diezelfde dag nog gaan proberen en ze vond het heerlijk. Die babyyoghurtjes vond ik wat duur dus cen ik overgegaan op magere yoghurt in pak en af en toe krijgt ze vitalinea met stukjes fruit. Ze is nu 6,5 maand en eet al een hele boterham en lekker yoghurt elke dag.
Ze heeft nooit ergens last van gehad. Wel raar dat verschillende cb's verschillende dingen zeggen.
Gr Daphne

ze zeggen ook overal wat anders! Gisteren op het CB geweest en daar zeiden ze dat ze in principe aanraden pas met 9 maanden yoghurt te geven. Danoontje kan wel eerder, want dat wordt gemaakt van opvolgmelk zei ze.

Nu is het bij ons weer anders, want we geven Anne hypo-ellergene opvolgmelk. In dat geval wordt tot het eerste jaar afgeraden om andere zuivelproducten (wat dan ook) te geven, omdat die de werking van de HA opvolgmelk kunnen verminderen. Anne heeft namelijk wat kleine eczeemachtige plekjes aan de binnenkant van haar elleboog, dat zou daarvan kunnen komen. Nu had ze die al eerder, voor we aan danoontje begonnen, dus ik denk dat het op zich wel meevalt, maar ik wilde het toch even hier melden voor de andere moeders die HA melk geven.

groetjes, Ellen

Hallo,
Ons zoontje is nu 7 1/2 maand en hij krijgt iedere avond een mokje yoghurt. Ik ben ermee begonnen toen hij 6 maand was, op advies van cb mocht ik beginnen met een klein beetje. Biogarde kun je inderdaad beter lepelen, maar ik heb hem vanaf het begin gewoon volle yoghurt uit een beker gegeven. Leert hij meteen al een beetje uit een beker drinken. (mijn bedoeling was om het te lepelen, maar dat was een knoeiboel, toen geprobeerd hem te laten drinken en dat ging heel goed) Eerst zijn het natuurlijk maar een paar mondjes vol, maar nu 1 1/2 maand later drink hij 3/4 beker op. En volle yoghurt is natuurlijk iets zachter dan magere yoghurt, vinden ze waarschijnlijk iets lekkerder.
Nou hopelijk genoeg tips enzo, succes ermee.
Anke

Terug
Bovenaan