Vandaag leuk onderzoek gedaan op de VU in Amsterdam!!!!

A

Anoniem

Guest
Dag dames,

Ik ben niet zo vaak te vinden op het forum maar wil jullie dit niet onthouden.

Een tijd geleden stond er een oproep op deze site van Margot van Wermeskerken, VU Amsterdam. Ze was (en is nog steeds) op zoek naar baby's van 4-6-8 maanden voor haar reik- en grijponderzoek. Ik was direct enthousiast omdat mijn kleine man echt alles pakt wat voorbij komt en ook vliegensvlug is. Dus het leek mij leuk om hier aan mee te doen.

Vanochtend zijn we geweest en wat was het leuk. Grappig om te zien hoe je kleine hierop reageert. Ze waren erg lief voor hem en aan het einde mocht hij een leuk leesboekje uitzoeken.

Ze is nog steeds op zoek naar baby's voor het onderzoek. Het is echt niets engs! Over de reiskosten hoef je je geen zorgen te maken, die worden vergoed.

Dus lijkt het je leuk, mail Margot op m.vanwermeskerken@fbw.vu.nl

Je helpt haar met haar onderzoek!

Groetjes

Leuk!
In welke functie doet ze dat onderzoek? En wat gaat er met de uitkomsten gebeuren? Wat is de hypothese bij het onderzoek?

Ik woon helaas iets te ver weg omdat even op een middagje te doen, maar goed van jou dat je mee hebt gedaan?
Ben benieuwd of je antwoord hebt op mijn vragen! Ben dol op dat soort onderzoeken!

Las laatst ergens, weet niet meer waar, dat ze zelfs onderzoek hebben gedaan naar hoe een baby/klein kind in de buggy zit. Met zijn gezichtje naar je toe, of van je af.................
De resultaten vond ik best schokkend, kinderen voelen zich significant veiliger als je ze met hun gezicht naar je toe zet, dus zo gaat wandelen.............
Zal eens kijken of ik dat onderzoek nog ergens kan vinden op internet.

Gr. Rimke
Mama van Maudy, 8-9-2008

Hoi Rimke,

Ze is dit onderzoek al begonnen in 2007 en duurt vier jaar. Na dit onderzoek zal zij promoveren. Ik krijg wel uitslagen via de mail dus ben benieuwd. Maar voorlopig is ze nog niet klaar. Ze doet dit onderzoek nu bij 'gezonde' kinderen maar gaat ook nog onderzoek naar kinderen die te vroeg geboren zijn en dan de verschillen tussen beide bekijken. Hieronder de uitleg over het onderzoek:

Het doel van het onderzoek is het achterhalen welke visuele informatie van belang is voor het sturen van reikbewegingen. Baby's kunnen al redelijk snel hun armbewegingen doelgericht sturen wanneer zij een speelgoedje pakken, en wij zijn benieuwd in hoeverre bepaalde visuele informatie hierbij een rol speelt en hoe zich dit ontwikkelt in de eerste maanden na de geboorte. Tijdens het onderzoek zitten baby's in een goed ondersteunend stoeltje terwijl er van links naar rechts een speelgoedje langzaam dichterbij en uiteindelijk binnen hun bereik beweegt. Als vanzelf pakken de baby's het naderende speelgoedje en door een bewegingsregistratiesysteem en videobeelden kunnen de reikbewegingen en het kijkgedrag van de baby's in kaart gebracht worden.  

(Voor meer informatie kun je kijken op: http://www.fbw.vu.nl/onderzoek/babygezocht.html)

Groetjes

Terug
Bovenaan