Vaste voeding (help! cb-arts is ziek, afspraak pas over 4 weken)

hallo moeders,

Morgen zou ik een sfspraak hebben bij het cb. Ik had trouw wat vragen opgeschreven over mijn zoontje van 5,5 maanden oud. Helaas werd ik vanmorgen gebeld, dat de arts ziek is en de afspraak pas over vier weken door kan gaan. Ik baal er wel een beetje van, want juist over twee weken wil ik van melk overgaan op vast  voedsel (Rapley-methode).
Misschien kunnen jullie mij advies geven.
Op dit moment drinkt mijn zoontje  5x 200 cc (waarvan 1 x 100 cc rijstebloempap en 2 x bv, die ik wel ga afbouwen). Ik wil graag beginnen met groente aanbieden. Het lijkt mij zeker in het begin niet haalbaar om i.p.v. een hele fles van 200 cc, groente aan te bieden. Ik verwacht  namelijk, dat hij nog niet veel  zal eten. Kan ik 5 voedingen van 200 cc  + groente aanhouden of is dit echt teveel? En als daar dan een fruithapje bij komt, hoeveel melk moet ik dan nog geven? Hebben jullie rond 6 maanden ook ander vocht aangeboden dan melk, bijvoorbeeld thee, diksap of kookvocht van groente?Hebben jullie dit dan in de melkfles gegeven of in een tuutbeker?  Ik wil wel dat mijn zoontje genoeg vocht binnen krijgt. Kan ik ook meer pap gaan geven op een lepel  (i.p.v. 100 cc 200 cc)?
Wat voor groente vinden jullie het meest geschikt voor de Rapley-methode? Zelf denk ik aan broccoli, bloemkool, worteltjes. Dit kan hij zelf goed vasthouden.  Zijn er nog meer opties?
Jullie merken, dat ik best onzeker hierover ben en ik had dit dus graag aan het cb voorgelegd. Misschien kunnen jullie me helpen.

Bedankt alvast!
Groetjes van Martine
 
Hallo,

Wat een vragen allemaal. Heb je geen overzicht waarop staat wat je kindje mag eten??? Bij Naomi waren wij met ongeveer 5 maanden begonnen met groente te geven. Overal las ik dat je dan eerst een paar lepeltjes aan moet bieden, omdat de kindjes moeten wennen aan de smaak enzo. Nou, bij Naomi werkte dit niet. Ze wilde meteen het hele potje van Olvarit. Wij zijn begonnen met worteltjes. Dit hebben we dan 3 dagen gegeven. En toen zijn we met een andere groente begonnen. Toen we begonnen met de groente hebben we wel een flesje laten vallen, want de 5e fles nam ze toen nog maar iets van 40cc. In jou geval zou ik eerst een paar lepeltjes groente proberen en dan zodra je kindje de groente goed neemt de 5e voeding laten vallen. Bij fruit is het wat anders. Die krijgen ze dan nog als extra erbij zeg maar. Wij waren bij Naomi met 4 maanden al begonnen met fruit te geven. We gaven eerst banaan. Na een paar dagen gaven we mango. En zo ga je verder. Ons eetschema zag er toen ongeveer zo uit:
6.30 uur fles van 180 a 200 cc
9.30 uur fruithapje
10.30 uur fles van 180 a 200 cc
14.30 uur fles van 180  a 200 cc
17.00 uur groente
de 4e flesvoeding van 180 a 200 cc met Nutrix erin gaven we eerst om 21.30 uur en daarna steeds iets eerder, zodat je op het laatst rond 19.00 uur uitkomt. Daarna was het slapen. Ik weet niet meer of we toen 180 of 200 cc flesvoeding gaven. Het lijkt alweer zo'n tijd terug. Naomi is nu 18 maanden en Dewi pas 9 weken dus die zit voorlopig nog op alleen flesvoeding. Naomi krijgt nog steeds 3 flesvoedingen. "s ochtends een papfles van 200cc. Bij haar brood een fles van 150 cc en om 19.00 uur voordat ze op bed gaat nog 150 cc.

Oh ja, wij gaven dus eerst 's avonds een papfles. In het begin was dat met Nutrix en ik geloof met 6 maanden of 7 maanden de bambix. Toen hebben we ook de papfles naar  's ochtends gedaan ipv 's avonds.  

Ik hoop dat je hier iets aan heb. Ik weet alleen niet of je nu flesvoeding of borstvoeding geeft.

Succes ermee. En anders bel je toch even naar het zorgloket. Of heeft jou CB dit niet. Ik kan ten alle tijden met het zorgloket bellen voor vragen.

Groetjes van Ria
 
Hallo,

Hebben jullie ook een verpleegkundige op het cb? Zij kan jou vragen even goed beantwoorden hoor!!

Verder komen de groente en fruithap er eerst bij en nog niet al vervanging!

Ben niet bekend met de rapley methode verder!

Mijn dochter gaf al vrij snel na het beginnen met de hapjes dat ze toe was aan een fles minder!

met 6 maanden had ze ongeveer dit schema:

08.00 uur fles
12.00 uur fles
14.00 uur fruithap
16.00 uur fles
18.00 uur groente
20.00 uur fles

En al vrij snel is de fles van 16.00 uur vervangen door een flesje dixsap en een koekje. Ze was toen ongeveer 6,5 maanden

Nu heeft ze nog steeds hetzelfde schema, alleen eet ze veel meer!!!

Succes!!!
 
Hoi Martine,

De andere moeders hebben al reeds goeie antwoorden gegeven. En het is zeker zo, dat de eerste dagen en soms zelfs weken dat je dochter misschien maar paar hapjes neemt.
En zeker in het begin blijf je gewoon de flessen geven die je nu geeft. En fruit of groente is nog bijvoeding. En dus niet vervanging zoals de vorige moeder al schreef.
En je merkt vanzelf wanneer je een fles kan laten vallen.

En je wilt het volgens de Rapley-methode doen. Op www.borstvoeding.com onder kopje -voedselintroductie- en dan -vast voedsel- staat goeie informatie hoe je het beste kunt beginnen met het introduceren van vast voedsel volgens deze methode. Ik begon trouwens pas bij 7 maanden met het introduceren van vast voedsel.
En het is verstandig om eerst te beginnen met fruit of groente en dan bijvoorbeeld 3 dagen banaan.......en dan weer een ander soort fruit. Op die manier kun je er eventueel achter komen of ze misschien ergens allergisch voor is.
Veel plezier ermee.
groetjes Chantal
 
Bedankt voor jullie reacties. Het is me duidelijk geworden, dat in eerste instantie de flessen nog gewoon gegeven kunnen worden en dat mijn zoontje zelf wel aan zal geven, dat hij ze niet meer op kan en er minder van zal drinken. Ik zal inderdaad eens kijken naar een telefonische spreekuur bij het cb. Ik ben zelf niet iemand die zo snel belt (denk al snel, dat mijn vragen niet belangrijk genoeg zijn) en zo'n forum is wat eenvoudiger om je vraag te stellen. Maar. . . . eerlijk is eerlijk, daar zitten ze natuurlijk voor! De site ga ik zeker bezoeken!

Groetjes van Martine
 
Terug
Bovenaan